کارشناسان می‌گویند یک واکسن موفق برای کووید-۱۹ به تنهایی مانع انتشار ویروس نمی‌شود و محدودیت‌ها در زندگی روزانه احتمالا برای مدتی بیشتری ادامه خواهد یافت.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین صدها گروه از پژوهشگران در سراسر دنیا در حال کار برای تولید واکسنی بر ضد کروناویروس هستند و ۱۱ واکسن در مرحله سوم یا نهایی کارآزمایی بالینی هستند. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که تا بهار سال آینده دست کم یک واکسن تایید شده برای مقابله کرونا در دسترس قرار گیرد.

اما یک گزارش جدید از یک گروه از دانشمندان رشته‌های متفاوت به نام گروه Deleve (ارزیابی داده‌ها و یادگیری درباره همه‌گیری‌های ویروسی) در «انجمن سلطنتی» بریتانیا هشدار داده است که چالش‌هایی جدی بر سر راه تولید واکسن کرونا وجود دارد۷ از جمله مشکلات درباره تولید و ذخیره کردن، پرسش‌ها درباره میزان تاثیربخشی واکسن و نیز مشکلات مربوط به اعتماد عمومی.

به گفته این دانشمندان حتی اگر نتایج کارآزمایی واکسن‌ها موفقیت‌آمیز باشد و مجوز آنها صادر شود و در ابتدای فصل بهار در اختیار قرار گیرند، مدت زیادی طول می‌کشد تا واکسن در میان گروه‌های متفاوتی که در اولویت قرار دارند و بعد عموم مردم توزیع شود.

بنابراین حتی پس از دسترسی به واکسن موثر روند بازگشت به وضعیت طبیعی تدریجی خواهد بود.

واکسن‌ها معمولا به طور صددرصد جلوی عفونت را نمی‌گیرند، اما می‌توانند شدت بیماری و احتمال انتقال ویروس را به دیگران کاهش دهند. در مورد واکسن‌های در دست ساخت برای کووید-۱۹ هنوز معمولا نیست واکسیناسیون چه تاثیراتی بر انتشار ویروس در سطح جامعه خواهد گذاشت.

یک نگرانی این است که واکسن‌ها ممکن است در سالمندان کمتر از گروه‌های دیگر سنی موثر باشند-  این موضوع به خصوص اگر میزان عرضه واکسن محدود باشد و  واکسیناسیون در ابتدا به گروه‌های در معرض بیشتری خطر اختصاص یابد، می‌تواند مشکلاتی برای مهار همه‌گیری ایجاد کند.

اجرای سیاست واکسیناسیون گسترده برای ایجاد «ایمنی جمعی» هم ممکن است با مشکلاتی بالقوه روبرو شود، به خصوص اگر تاثیربخشی واکسن محدود باشد.

مشکل دیگر در هر برنامه واکسیناسیون گروهی غلبه بر موانعی است که بر سر تولید  و عرضه شمار بسیار زیاد واکسن وجود دارد. برای ساخت میلیاردها دوز واکسن در سطح جهان باید شمار فراوانی از اجزاء از مواد شیمیایی گرفته تا شیشه برای ویال واکسن را در اختیار داشت و برخی از این مواد باید در دماهای بسیار پایین نگهداری شوند.

یک مشکل اجرایی دیگر واکسیناسیون جمعی باید با سرعتی ۱۰ برابر واکسیناسیون آنفلوآنزای فصلی انجام شود و انجام چنین کار به بسیج شمار زیادی از کارکنان مراقبت بهداشتی دارد که پس از آموزش صرفا کارشان واکسیناسیون افراد باشد.

بالاخره اینکه اعتماد عمومی به واکسن هم ممکن است به مانعی بر سر راه ایمن‌سازی جمعی بدل شود. هنگامی که نخستین واکسن‌ها به دست آیند، باید با باورهای نادرست درباره واکسیناسیون رویاروی شد و به همه افراد و خانواده‌ها اطمینان خاطر داد که این واکسن‌ها بی‌خطر هستند.

کد خبر 553835

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha