چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۶
۰ نفر

فرهاد عشوندی: ‌« تیم ملی در وضعیت خیلی خوبی به سر می‌برد و خوشبختانه تیم هر روز بهتر از روز قبل می‌شود و علی دایی نشان داد که از توانایی‌های بسیار بالایی برخوردار است.»

مهدی تاج، نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال این جمله را گفته است. او که عصر سه‌شنبه در جلسه اتحادیه مدیران فوتبال کشور شرکت کرده بود پس از یک هفته سکوت، در مقام سخنگوی فدراسیون فوتبال جملاتی را گفته که می‌تواند شوکی جدید را به فوتبال کشور وارد کند. خبرساز‌ترین سخن رئیس کمیته تیم‌های ملی، حرف‌های او درباره لژیونرهای سرشناس  تیم ملی است.

آنجا که درباره علی کریمی، وحید هاشمیان، کاپیتان مهدی مهدوی کیا و رحمان رضایی می‌گوید:« این 4 بازیکن هم به اندازه دیگر بازیکنان شانس حضور در تیم ملی را دارند و هر گاه در پستی سرمربی تیم ملی فوتبال احساس ضعف کند، از این بازیکنان استفاده خواهد کرد. » این جمله تاج شباهت زیادی به گفته دایی درباره کریمی دارد که قبل از بازی با سوریه گفت:« کریمی اگر در مسابقه‌ای بازی کند و بازی‌اش را بپسندم، به تیم ملی دعوت می‌شود. جمله‌ای که خشم کریمی را به همراه داشت و او را مجبور کرد که نامه‌ای را خطاب به مردم بنویسد و در یکی از خبرگزاری‌ها منتشر کند.

دایی از زمانی که تیم ملی را در اختیار گرفت، شایعه اختلافاتش با این 4 ملی پوش بحث اول رسانه‌ها بود. این بازیکنان که همبازیان علی‌دایی در 10 سال اخیر بوده اند، همیشه با او که خود را کاپیتان و همه کاره تیم ملی می‌دانست، اختلاف داشتند. این اختلاف همراه با اختلافات شخصی مهدوی کیا و دایی در آلمان و ماجرای برخورد فیزیکی سال‌ها قبل کریمی با دایی از سوی دیگر، مزید بر علت شده بود تا این درگیری‌ها در تیم ملی اوجی بیشتر بگیرد. وحید هاشمیان هم هنوز به این دلیل که سال‌ها نیمکت نشینی در تیم ملی به‌دلیل حضور دایی بسیاری از فرصت‌های فوتبالی‌اش را سوزانده بود، رابطه خوبی با کاپیتان نداشت.

با انتخاب دایی به سرمربیگری تیم ملی در همان روزهای ابتدایی، وحید هاشمیان در نامه‌ای به فدراسیون اعلام کرد به‌دلیل خستگی در تمرینات تیم ملی شرکت نمی‌کند. او همان شیوه‌ای را در پیش گرفت که فرانچسکو توتی در تیم ملی ایتالیا انجام داده بود. مهدوی کیا هم در بازی برابر کویت در لیست تیم ملی قرار نگرفت و اعلام شد، آسیب دیده است. این اتفاق درحالی افتاد که فدراسیون حتی با کیا تماس تلفنی هم نگرفته بود. آن زمان مهدی تاج در جمع خبرنگارانی که در بازی اول سپاهان مقابل الاتحاد سوریه در اصفهان دوره اش کرده بودند در واکنش به عدم‌دعوت از مهدی مهدوی کیا گفت:«یادتان هست که مهدی آخرین بار چه زمانی در اوج بوده است؟ »

چندی بعد هم علی کفاشیان در گفت‌وگوی اختصاصی با همشهری عصر اعلام کرد:« دایی در زمان عقد قرارداد با ما تنها یک شرط داشت؛ اینکه با اختیار تام بازیکنانش را دعوت کند. او به ما گفت هر بازیکنی را که نخواهم دعوت نمی‌کنم و من هم شرطش را پذیرفتم و او است که با اختیار تام بازیکنان تیم ملی را دعوت نمی‌کند.» این شروعی شد برای خط خوردن یک به یک ستاره‌هایی که رابطه خوبی را با علی دایی نداشتند.

 آخرین کسی که از تیم ملی کنار رفت پس از رحمان رضایی، علی کریمی بود که برای تیم دایی بازی هم کرده بود. او به بهانه حرف‌های تندش علیه فدراسیون خط خورد اما دایی حتی پس از وساطت سید‌حسن‌خمینی و محمود احمدی‌نژاد هم از این بازیکن برای شرکت در اردوی تیم ملی دعوت نکرد. پس از ناکامی اولیه تیم ملی همراه با دایی، این امید که ستاره‌ها به تیم ملی دعوت شوند با فشار رسانه‌ها به دایی زیاد شده بود اما تیم ملی به لطف دو پیروزی در امارات و سوریه صعودش را قطعی کرد تا دایی حالا با آرامش بیشتری تیمش را برای مرحله دوم بازی‌ها آماده کند. او تیم جدیدش را با استفاده از بازیکنانی چون غلامرضا رضایی، ابراهیم صادقی، محسن خلیلی، ستار زارع مسعود شجاعی بسته است. یارانی که جای 4 ملی پوش سرشناس را در ترکیب تیم گرفته‌اند.

 دایی حتی از بازیکنانی چون تیموریان و جباری هم در تیمش استفاده چندانی نمی‌کند و پس از اختلاف با رضا عنایتی، او را هم از تیم کنار گذاشت تا نشان دهد می‌خواهد تیمش را بدون بازیکنان ملی معروف دوره‌های قبلی ببندد. موفقیت در مرحله مقدماتی حالا اعتماد به نفس دایی برای ادامه مسیرش بالاتر برده است ؛« انتخاب بازیکن در قلمرو فنی تیم ملی فوتبال کشورمان است نه تنها من بلکه هیچ کدام از اعضای فدراسیون اجازه دخالت ندارند. چون وظیفه سرمربی تیم ملی و کادرفنی است. » تاج این جمله را در بخشی دیگر از حرف‌هایش زده و برای اینکه نشان دهد لژیونرها به این سادگی شانس برگشت به تیم ملی را ندارند در پاسخ به سؤالی با این مضمون؛«اما مرحله دوم، حریفان سخت‌تری را در پیش داریم ؟» گفته است:« سوریه و امارات را کمتر از تیم‌های بزرگی چون استرالیا، ژاپن و کره ندیدم و تیم ما موفق شد از پس آنها بربیاید و ما نباید توانمندی این‌گونه تیم‌ها را نادیده بگیریم.

 به هر حال ما برای عقب نماندن از گردونه رقابت‌ها همه بضاعت خود را بسیج می‌کنیم چه به لحاظ بازیکن، رسانه و کارهای تدارکاتی تا بتوانیم به راحتی به جام‌جهانی صعود کنیم. تا همین جا مرهون تلاش‌های کادرفنی، فدراسیون فوتبال و اصحاب رسانه هستیم. من به نمایش مقتدرانه تیم ملی فوتبال کشورمان در برابر تیم‌هایی چون استرالیا، ژاپن وکره ایمان دارم. » پس به این ترتیب و براساس گفته‌های اخیر سرمربی تیم ملی و حمایت نایب رئیس پرنفوذ فدراسیون از او باید نتیجه گرفت که از این پس هواداران باید به تیم ملی بدون کیا، هاشمیان و کریمی عادت کنند!

کد خبر 55381

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز