سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۱:۰۰

همشهری آنلاین: پژوهشگران اروپایی اعلام کردند که مجموعه‌ای از سه "ابر- زمین" را که به دور یک ستاره نزدیک به ما می‌چرخند و نیز دو منظومه شمسی دارای سیاره‌های کوچک را کشف کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز یافته‌های این دانشمندان که یافته‌‌های آنها دوشنبه 16 ژوئن (27 خرداد) در کنفرانسی در فرانسه ارائه شد، می‌گویند وجود سیاره‌هایی مانند کره زمین در جهان ممکن است بسیار رایج باشد.

میشل مایور ار رصدخانه ژنو در سوئیس در این باره گفت: "آیا هر ستاره منفردی دارای سیاراتی به دور خود است و اگر چنین است به چه تعداد؟ ممکن است ما هنوز پاسخ این پرسش را ندانیم، اما پیشرفت بزرگی به سوی یافتن پاسخ کرده‌ایم."

این سیارات سه‌‌گانه به دور ستاره‌ای اندکی بزرگتر از خورشید ما می‌چرخند که در فاصله 42 سال نوری به سوی صورت فلکی دورادوس و پیکتور قرار دارد.

یک سال نوری به معنای مسافتی است که نور در مدت یک سال یا سرعت 300000 کیلومتر در ثانیه می‌پیماید و معادل حدود 9.46 تریلیون کیلومتر است.

این سیاره‌ها با سرعت بسیار بالا به دور ستاره‌شان می‌‌چرخند- در مقایسه با چرخش 365 روزه کره زمین، یکی از آنها با در زمان معادل 4 روز و دوتای دیگر در  10 و 20 روز مدارشان به دور ستاره‌شان را کامل می‌کنند.

مایور و همکارانش از تلسکوپ HARP  یا Accuracy Radial velocity Planet Searcher واقع در رصدخانه لا سیلا در شیلی برای یافتن این سیارات استفاده کردند.

تا به حال بیش از 270 به اصطلاح "سیاره خارجی" (exoplanet) یافت شده‌اند. اغلب این سیارات غول‌آسا و مانند مشتری و زحل در منظومه شمسی هستند. یافتن سیارات کوچکتر مانند کره زمین بسیار مشکل‌‌تر است.

به گفته این پژوهشگران استفاده از ابزارهای دقیقی مانند طیف‌سنج HARPS به آنها امکان می‌دهد که اکنون سیاراتی کوچکتر با جرمی بین 2 تا 10 برابر جرم کره زمین را پیدا کنند.

این گروه همچنین یک سیاره به اندازه 7.5 برابر کره زمین که به دور ستاره HD 181433 در طول 9.5 روز می‌چرخد کشف کرده‌اند. این ستاره یک سیاره مشتری‌مانند هم دارد که در مدت سه سال به دور آن می‌چرخد.

منظومه شمسی دیگری که این دانشمندان یافته‌اند دارای سیاره‌ای با ابعاد 22 برابر کره زمین که هر چهارروز یک بار دور ستاره مرکزی می‌چرخد و نیز یک سیاره زحل‌مانند که مدت چرخش مداری آن 3 سال است.

مایور معتقد است اینها تازه نوک کوه یخ هستند. او  می‌گوید: "تجزیه و تحلیب همه ستاره‌ای با استفاده از HARPS نشان می‌دهد که حدود یک سوم ستاره‌های خورشیدمانند یا دارای سیاره‌های ابر-زمین یا نپتون‌مانند هستند که دوره مداری آنها کوتاه‌تر از 50 روز است.