گروه بین‌الملل: درحالی که برخی خبرگزاری‌های عربی از آغاز آتش بس میان رژیم صهیونیستی و فلسطین از روز پنجشنبه خبر می‌دهند،

اما اسماعیل هنیه، نخست وزیر دولت فلسطین دیروز بدون اشاره به زمان خاصی برای آغاز آتش‌بس اعلام کرد که گفت‌وگوهای صلح با میانجیگری مصر میان حماس و رژیم صهیونیستی رو به پیشرفت است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اسماعیل هنیه که در جمع شماری از فلسطینیان در غزه سخن می‌گفت، اظهار داشت: مذاکرات در مصر درباره برقراری آتش بس به پایان خواهد رسید و پایان این مذاکرات جوابگوی خواسته مردم فلسطین در لغو محاصره، گشودن گذرگاه‌ها و متوقف شدن حملات است.

وی افزود: ما به خواسته‌های خود برای لغو محاصره، گشودن گذرگاه‌ها و توقف حملات به مردم فلسطین پایبند هستیم و برقراری آتش بس، همزمان خواهد بود و از غزه آغاز خواهد شد و سپس به کرانه باختری رود اردن گسترش خواهد یافت.

در همین ارتباط مرکز اطلاع رسانی فلسطین هم گزارش داد که جمال ابوهاشم و دکتر خلیل الحیه از اعضای دفتر سیاسی حماس بامداد دیروز دمشق را به مقصد قاهره ترک کرده و در قالب هیات حماس وارد دمشق شدند، ریاست این هیات را موسی ابومرزوق نایب رئیس دفتر سیاسی حماس بر عهده دارد.

این اقدام پس از نشست‌های متعدد این دو مقام بلند پایه حماس با دیگر اعضای دفتر سیاسی این جنبش در دمشق صورت گرفت.

گفتنی است که ابوهاشم و الحیه با دیگر اعضای دفتر سیاسی حماس طرح پیشنهادی رژیم صهیونیستی در زمینه آتش بس را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

این پیشنهاد را عمر سلیمان وزیر اطلاعات مصر به حماس داده است. این دو  مقام حماس از هرگونه توضیح درباره جزئیات و مفاد این طرح پیشنهادی خودداری کردند.

از سوی دیگر یک مقام فلسطینی آگاه از روند مذاکرات قاهره، گفته است که با شروع آتش بس، تلاش‌ها برای آزادی گلعاد شلیت سرباز اسیر اسرائیلی با جدیت بیشتر از سرگرفته خواهد شد. رژیم صهیونیستی پیش از این آزادی شلیت را از محورهای مذاکرات خود با حماس اعلام کرده بود.

حماس نیز ضمن مخالفت با این موضوع گفته بود که ماجرای سرباز اسرائیلی دربند حماس باید درمذاکرات جداگانه‌ای پیگیری شود.

وی افزود که اسرائیل با گشایش معبر المنطار، مهم‌ترین گذرگاه تجاری غزه و نیز با ورود مواد غذایی، مواد ساختمانی و دیگر کالاهای اساسی برای ازسرگیری فعالیت حدود 4 هزار کارگاه در این شهر، موافقت کرده است.

این مقام ادامه داد که گذرگاه رفح واقع در مرز غزه و مصر بسته خواهد ماند و ازسرگیری مذاکرات درخصوص گشایش آن به پس از اجرای آتش بس موکول می‌شود.

جزئیات طرح آتش بس مصر

منابع فلسطینی دیروزجزئیات توافق آتش بس حماس و اسرائیل را که شامل3مرحله است فاش کردند.

به گزارش پایگاه اینترنتی المحیط، این توافق شامل بازگشایی گذرگاه رفح و نظارت نداشتن اسرائیل بر آن و نیز جدایی پرونده گلعاد شلیت از موضوع آتش بس خواهد بود.

منابع آگاه حماس گفته‌اند که توافق مذکور مبتنی بر این است که مصر در روزهای آتی ساعت صفر را برای آغاز آتش‌بس به گونه‌ای که پیش از کرانه باختری به‌مدت 6 ماه در نوار غزه اجرا شود، اعلام خواهد کرد.

مرحله نخست، ۳ روز پس از اعلام ساعت صفر آغاز خواهد شد که به موجب آن اسرائیل، گذرگاه‌های تجاری المنطار در شرق غزه و صوفا در شمال شرق رفح در جنوب نوارغزه را بازگشایی خواهد کرد و اجازه ورود کالاهای ضروری و مواد خوراکی را خواهد داد.

مرحله دوم که پس از یک هفته آغاز خواهد شد، شامل رفع ممنوعیت ورود بیشتر کالاها و مواد خام ضروری خواهد بود.

اسرائیل در این میان استثنایی قائل خواهد بود و به کالاها و موادی همچون مواد شیمیایی که در تولید سلاح و مواد منفجره به کار گرفته خواهد شد، اجازه ورود نخواهد داد.در مرحله سوم نیز که پس از یک هفته آغاز می‌شود، نشستی برای بررسی سازوکار بازگشایی گذرگاه مرزی رفح برگزار خواهد شد.

کد خبر 55323

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز