مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲
۰ نفر

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت: نخستین برداشت اقتصادی از باغ‌های پسته استان همدان در این شهرستان در سطح نیم هکتار آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود ۲.۵ تن پسته تر برداشت شود.

پسته

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، سیدمهدی میرباقری سه‌شنبه ۸ مهر اظهار کرد: این میزان پسته از باغ‌های روستای علمدار در حال برداشت است. در حال حاضر ۵۴ هکتار از اراضی کشاورزی ملایر زیر کشت پسته است که پس از نهاوند رتبه دوم استان را در سطح زیر کشت پسته دارد. این شهرستان ازنظر خاک و آب‌وهوا شرایط مساعدی برای کشت پسته دارد و هم‌اکنون در اراضی روستاهای حسین‌آبادناظم، علمدار و میشن کشت‌شده است و درصدد توسعه این میزان سطح زیر کشت هستیم. حدود ۲ هکتار از باغ‌های پسته ملایر بارور است، اما هنوز اقتصادی نیست و پیش‌بینی می‌شود سال آینده برداشت اقتصادی از سطح نیم هکتار امسال به رقم ۴.۵ هکتار افزایش یابد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر بیان کرد: پسته بین هفت تا ۱۰ سال بارور می‌شود و محصولی دیربازده و البته سودآور است، پس از سال سوم که از ارقام بادامی کشت می‌شود، باید پیوند زده شود که از ارقام اکبری و احدآقایی استفاده می‌شود و بازارپسندی خوبی دارد. از نوع کله‌قوچی نیز پیوند زده می‌شود، اما به دلیل ریز بودن بازارپسندی کمتری دارد. ارقام اکبری و احدآقایی به نوع آب‌وهوای ملایر سازگاری بیشتری دارد و به دلیل کشیده بودن نوع پسته؛ بازارپسندی بهتری دارد.

وی پسته را محصولی کم آب‌بر دانست و افزود: به‌مرور هرسال که از کشت پسته می‌گذرد، یک هفته از میزان آبیاری آن کمتر و از سال چهارم به بعد ماهیانه یک دوره آبیاری انجام می‌شود. به دلیل اینکه برای کشت پسته تسهیلاتی داده نمی‌شود و حدود ۱۰ سال زمان باروری این محصول است، کشاورزان استقبال زیادی از این محصول سودآور ندارند. در این راستا برای بیش از ۳۰ هکتار از باغ‌های پسته ملایر نهال رایگان توزیع کردیم و سال گذشته نیز ۲ هزار و ۵۰۰ نهال رایگان به کشاورزان داده شد.

در حال حاضر ۲۸۰ هکتار از اراضی استان همدان زیر کشت پسته است و از این میزان ۵۴ هکتار آن در شهرستان ملایر است که نیم هکتار آن امسال به مرحله برداشت اقتصادی رسیده است.

کد خبر 553186

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha