طبق اعلام کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا، در هفته منتهی به چهارم مهرماه، وضعیت کووید۱۹ در کشور روند مختصر صعودی را نشان می‌دهد و در ۱۳ استان شاهد روند صعودی یا آغاز پیک این بیماری بوده‌ایم.

کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، تا ظهر روز گذشته ۴۴۶ هزار و ۴۴۸ نفر در ایران به کرونا مبتلا شده‌اند و ۲۵ هزار و ۵۸۹ تن نیز به دلیل این بیماری جان باخته‌اند. همچنین تاکنون ۳۷۴ هزار و ۱۷۰ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا در وزارت بهداشت، روند این بیماری در استان‌های مختلف در هفته منتهی به چهارم مهر ماه را اعلام کرده است. بنا بر اعلام این کمیته، در این گزارش و گزارش‌های آتی، تعداد موارد جدید روزانه مبتلای بستری و سرپایی وارد آنالیز می‌شود. همچنین دسته‌بندی استان‌ها بر اساس میزان بروز در آخرین هفته انجام گرفته و نمودار بر اساس تغییرات موارد ابتلا و مرگ در آخرین هفته نسبت به هفته قبل خواهد بود. برای ارزیابی روند گسترش کووید۱۹ در هفته اخیر، در استان‌های مختلف کشور از تحلیل روند تغییرات اتفاق افتاده برای موارد ابتلا و مرگ گزارش شده روزانه استفاده شد.

برای محاسبه روند تغییرات ابتلا و مرگ در سه روز اخیر، ابتدا متوسط سه‌روزه تعداد گزارش ابتلا و مرگ هر روز با میانگین گرفتن از داده‌های همان روز، روز قبل و روز بعد محاسبه شده و سپس میزان افزایش هر روز نسبت به روز قبل به روش زیر محاسبه شده است:

- تعداد موارد روز قبل منهای تعداد موارد ثبت‌شده امروز، تقسیم بر تعداد موارد روز قبل، ضربدر ۱۰۰

- درنهایت، تغییر روند ابتلا و مرگ هفته آخر با میانگین گرفتن از اعداد به دست آمده برای چند روز آخر محاسبه شد.

  • تحلیل احتمالی وضعیت منحنی اپیدمی

برای تحلیل احتمالی وضعیت منحنی اپیدمی در هفته گذشته موارد زیر مد نظر قرار گرفت:

- در مواردی که هر دو شاخص تغییر روند ابتلا و مرگ در چند روز اخیر روند افزایشی داشت، منحنی اپیدمی احتمالاً روند افزایشی دارد.

- در مواردی که شاخص تغییر روند ابتلا نزولی ولی شاخص تغییر روند مرگ صعودی بود، احتمالاً اخیراً پیک اپیدمی رد شده است.

- در مواردی که منحنی اپیدمی تمام می‌شود، وضعیت به حالت ثبات می‌رسد و تغییرات در آن مختصر و نامنظم است، باید توجه داشت هر لحظه این روند مستعد یک پیک دیگر است.

- در مواردی که هر دو شاخص تغییر روند ابتلا و مرگ در چند روز اخیر روند نزولی داشت، منحنی اپیدمی احتمالاً روند نزولی دارد.

منظور از ناسازگاری داده‌ها این است که روند داده‌های مرگ و ابتلا از یک الگوی قابل تفسیر پیروی نکرده و تغییرات ناهمگن روند شاخص‌های ابتلا و مرگ دیده می‌شود. در این موارد تحلیل بهتر را در روزهای بعد و با داده‌های درست‌تر می‌توان ارائه داد. ناسازگاری در داده‌ها به دلایل مختلفی می‌تواند رخ دهد. از جمله دلایل بروز ناسازگاری می‌توان به ثبت غیردقیق روزانه داده‌ها توسط استان‌ها و وجود خطا هنگام ثبت داده‌ها، وجود ترکیبی از چند الگوی اپیدمی در استان (شروع اپیدمی در نقطه‌ای از استان و اتمام اپیدمی دیگر در نقطه دیگر)، بیمارپذیری یا بیمارگریزی گسترده در استان و تغییر روند مهاجرت بیماران در طول زمان اشاره کرد.

  • تقسیم‌بندی استان‌ها از نظر میزان گزارش

طبق گزارش کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا در وزارت بهداشت، استان‌ها بر اساس میزان بروز در هفته آخر موارد بیماری به سه دسته پرگزارش، با گزارش متوسط و با گزارش پایین تقسیم شدند و روند بیماری در آنها در جدول و نمودارهای مرتبط مورد بررسی قرار گرفت.

تحلیل بر اساس این شاخص‌ها، احتمالی بوده و انتظار است که تیم کمیته اپیدمیولوژی استان‌ها همراه با سایر شاخص‌ها و تحلیل‌های دقیق‌تر، شواهد بهتری از روند اپیدمی در استان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ارائه دهند.

  • تحلیل روند بیماری در هفته منتهی به ۴ مهر

بر اساس اعلام کمیته اپیدمیولوژی کرونا وزارت بهداشت، در روند کشوری بیماری، روند صعودی مختصر دیده می‌شود. در ۱۳ استان خراسان شمالی، لرستان، سمنان، آذربایجان غربی، قزوین، البرز، هرمزگان، یزد، کردستان، کرمان، اردبیل، خراسان جنوبی و مازندران روند صعودی یا شروع پیک مشاهده شد.

روند ثبات با تغییرات مختصر صعودی در ۱۱ استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، آذربایجان شرقی، فارس، کرمانشاه، خوزستان، تهران، همدان، خراسان رضوی و گلستان مشاهده شد. همچنین در ۶ استان کهگیلویه و بویراحمد، قم، زنجان، بوشهر، گیلان و سیستان و بلوچستان روند ثبات با تغییرات مختصر و نامنظم وجود داشته است. در استان ایلام ناسازگاری داده‌ها اجازه تحلیل درستی از وضعیت اپیدمی را نداد. باید مد نظر داشت که یک استان می‌تواند چندین پیک منحنی را تجربه کند.

کد خبر 552903

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • محمد IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    0 0
    جالب است که در این وضعیت قرمز مدارس همچنان باز است.کلاس های آموزشی سراهای محله شهر تهران باز است.طرح ترافیک و اجبار مردم به استفاده از مترو اجرا میشود.تا دولت همراهی واقعی نکند وضع به همین منوال است.