پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۶:۳۷
۰ نفر

مژگان خسروی: نویسنده‌های ما، از خوب یا بد روزگار، فقط نویسنده نیستند؛ بلکه شغل‌های فرعی یا اصلی دیگری هم دارند. مهمان این هفته کوچه خبر کارشناس اداره پست است.

   روح‌الله مهدی‌پور عمرانی، متولد 1339، اهل آمل است. او به دلیل علاقه‌ای که به شهر و زادگاهش دارد، به اتفاق یکی دو تا از دوستانش، به سراغ مردم رفته و افسانه‌های شفاهی را ضبط کرده و بعد با حوصله زیاد آنها را مکتوب کرده است.

   این کتاب که «20 افسانه از زبان مردم آمل» نام دارد، قرار است همراه با نقدوبررسی داستان‌ها از سوی نشر رسانش چاپ شود.

   مهدی‌پور، انگار به عددها خیلی علاقه دارد، چون علاوه بر 20 افسانه، این کتاب‌ها را هم زیر چاپ دارد:

   «پنجاهک» ،که باز‌آفرینی پنجاه داستان کوتاه از بوستان سعدی است. «چهل‌چراغ» هم بازآفرینی چهل داستان کوتاه از قابوس‌نامه است.

   آخرین کتاب هم «سی‌صحنه» نام دارد که 30 داستان کوتاه از سیرالملوک را در خود جای داده است.

   آموزش داستان‌نویسی و نقد کتاب از دلمشغولی‌های همیشگی این نویسنده است. تاکنون 70 مقاله و نقد درباره ادبیات و کتاب کودک و نوجوان چاپ کرده و در چهار کتاب آثار چند نویسنده را نقد کرده است. علاقه‌ او به آموزش نویسندگی باعث شده که به یاری نشر تیرگان، کتابی برای شما بنویسد به نام «آموزش داستان‌نویسی» که امسال به چاپ دوم رسیده است.

   این روزها کاری که مهدی‌پور درحال انجام دادنش است، جمع‌آوری هفت داستان کوتاه نوجوانانه است؛ قصه‌هایی که قبلاً نوشته و حالا باید بازنویسی شوند. این مجموعه هنوز اسمی ندارد.

   حرف آخر روح‌الله مهدی‌پور عمرانی این است:  زمانی بود که کودکان و نوجوانان جدی گرفته نمی‌شدند؛ حالا شرایطی پیش آمده که به آنها توجه می‌شود و جدی گرفته می‌شوند، پس آنها هم باید بکوشند خود را جدی بگیرند و برای خودشان ارزش قایل شوند.

کد خبر 55278

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز