همشهری آنلاین: شرکت جنرال موتورز آمریکا،‌ بزرگ‌ترین خودروساز جهان، مذاکرات چند ماهه برای ادغام با شرکت خودروسازی رنو-نیسان فرانسه را بی‌حاصل اعلام کرد و از منتفی شدن ادغام با رنو - نیسان خبر داد

به گزارش رویترز، کرک کرکوریان میلیاردر 89 ساله ارمنی و بزرگ‌ترین سهامدار شرکت جنرال موتورز پس از آنکه مذاکرات ادغام این شرکت با رنو-نیسان بدون نتیجه پایان یافت، اعلام کرد از برنامه قبلی خود برای افزایش سهامش در جنرال موتورز منصرف شده است.

پس از منتفی شدن ادغام جنرال موتورز با رنو-نیسان، نماینده کرکوریان که شرکت تراسیندای وی 9/9 درصد سهام جی.ام را در اختیار دارد، از هیات مدیره جی.ام استعفا داد.
کرکوریان قصد داشت در صورت ادغام جنرال موتورز با رنو-نیسان سهام خود در جی. ام را تا 12 درصد افزایش دهد، اما وی اعلام کرد علاوه بر اینکه از این تصمیم منصرف شده است بلکه در حال تجدیدنظر در سرمایه‌گذاری در جی. ام است.

در شرایطی که هیات مدیره جنرال موتورز مهلت 90 روزه‌ای برای بررسی ادغام با رنو-نیسان تعیین کرده بود، اما پیش از اتمام این مهلت زمانی به مذاکرات با رنو که کرکوریان حامی سرسخت ادغام با آن بود، پایان داد.

جنرال موتورز بزرگ‌ترین خودروساز جهان است که به علت کاهش فروش،‌ افزایش هزینه‌ها و واگذار کردن بازارهای فروش به رقبای نوآور آسیایی در خطر ورشکستگی در کوتاه‌مدت قرار داشت اما از این مهلکه گریخت. 

در عین حال، کرکوریان معتقد است این خطر برای بلندمدت هنوز رفع نشده است و ادغام با رنو می‌توانست زندگی مجدد جی. ام باشد. برخی معتقدند «ریک واگونر» مدیرعامل فعلی جنرال موتورز به علت اینکه مطمئن است کمترین منافع را در ادغام با رنو-نیسان به دست خواهد آورد، اعضای هیات مدیره شرکت را تحت فشار قرار داده است تا از ادغام حمایت نکنند،‌ اما هیات مدیره اعلام کرده است تصمیم عدم ادغام با رنو نیسان از طریق رای‌گیری مخفی انجام شده است.

کد خبر 5527

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز