محققان دانشگاه بوستون از مصرف ویتامینی خبر دادند که خطر مرگ را در بیماران مبتلا به کرونا تا ۵۲ درصد کاهش می‌دهد.

ويتامين دي

به گزارش همشهری‌آنلاین، باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دیلی‌میل نوشت: براساس یک پژوهش جدید که به تازگی به انجام رسیده است، بیماران مبتلا به کرونا که به اندازه کافی ویتامین D مصرف کنند، خطر مرگ آن‌ها به میزان ۵۲ درصد نسبت به افرادی که از کمبود این ویتامین رنج می‌برند کمتر خواهد بود.

بنابر این گزارش، ویتامین D نقشی حیاتی در تقویت سیستم ایمنی بدن بازی می‌کند و ممکن است با التهابات مبارزه کند. از این رو این ویژگی آن را به بازیگری کلیدی در مبارزه با کرونا تبدیل می‌کند.

نرخ کمبود ویتامین D در برخی از گروه‌های مشابهی که به شدت از کوویدـ۱۹ آسیب دیده‌اند نیز بالاست. بر این اساس، حدود ۴۲ درصد از آمریکایی‌ها از کمبود ویتامین D رنج می‌برند که بالاترین میزان آن میان افراد رنگین‌پوست و افراد مسن مشاهده می‌شود.

همچنین براساس این یافته‌ها، افراد سیاه‌پوست، افراد اسپانیایی‌تبار و افراد مسن بیشترین کسانی هستند که از ویروس کرونا آسیب دیده‌اند.

دکتر مایکل هولیک از دانشگاه بوستون در تحقیقات سابق خود به این نتیجه رسیده بود که افرادی که به اندازه کافی ویتامین D مصرف کنند، خطر ابتلایشان به کرونا به میزان ۵۴ درصد کاهش می‌یابد.

در پی این تحقیقات، او و تیمش دریافتند افرادی که مقدار کافی از ویتامین D دریافت نمی‌کنند، احتمال بالایی دارد که به شدت بیمار شده، دچار سپتیسمی (یا گَندخونی که نوعی التهاب است که سراسر بدن را فرا می‌گیرد و به دلیل عفونت پیش می‌آید) شده و حتی پس از ابتلا به کرونا جان خود را از دست دهند.

در این گزارش همچنین آمده است: از آنجایی که کمبود ویتامین D در میان افرادی که به بیماری‌های دیگر مبتلا هستند، شایع است و همین مسئله خطر کرونا را بالا می‌برد به همین دلیل نمی‌توان به طور دقیق اعلام کرد جان چه تعداد افراد را می‌توان با دُز (مقدار) روزانه مشخصی از ویتامین D نجات داد. اما از آنجایی که ما می‌دانیم ۴۲ درصد از مردم آمریکا از کمبود ویتامین D رنج می‌برند و در صورتی که این نرخ برای بیش از ۲۰۳ هزار آمریکایی که بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند درست باشد، در این صورت شاید ۸۵ هزار نفر می‌توانستند با مصرف ویتامین D وضع بهتری داشته باشند.

همچنین طبق اعلام بنیاد تغذیه انگلیس ۲۰ درصد از مردم انگلیس از کمبود این ویتامین رنج می‌برند. حال اگر این عدد را بر ۴۱ هزار و ۹۳۶ مورد مرگ‌ومیر ناشی از کرونا (تا زمان تهیه گزارش) مطابقت دهیم، نشان‌دهنده آن است که می‌توانستیم به ۸ هزار و ۳۸۷ نفر از این افراد با اصلاح سطح ویتامین D بدنشان کمک کنیم.

دکتر هولیک، از محققان دانشگاه بوستون، گفت: این پژوهش، سندی مستقیم بر آن است که میزان کافی از ویتامین D می‌تواند عوارضی از جمله «توفان سیتوکین» (آزادسازی زیاد و سریع پروتئین‌ها در خون) و در نهایت مرگ بر اثر کرونا کوویدـ۱۹ را کاهش دهد.
 

کد خبر 552680

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha