میدان امام خمینی(ره) برای تهرانی‌های قدیم پر از نوستالژی و خاطره است.از مجموع بناهای تاریخی و ارزشمند میدان امام خمینی(ره) یا همان توپخانه سابق، تنها ساختمان بانک تجارت و ساختمان کنونی موزه صنعتی باقی مانده و مدت زیادی است که کارشناسان شهری و فرهنگی و تاریخی در تلاشند تا متناسب با نیاز امروز و حفظ اصالت تاریخی، هویت این میدان احیا شود.

بازآفريني هويت بلديه

همشهری آنلاین_فاطمه عسگری نیا:   درباره روند اجرای این پروژه با دکتر «مصطفی حسینی کومله» معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری منطقه ۱۲ به گفت‌وگو نشستیم.

مصطفی حسینی کومله/معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری منطقه ۱۲

 ساماندهی میدان امام خمینی(ره) امروز در چه مرحله‌ای است؟  
طرح ساماندهی میدان امام خمینی(ره) امروز در ابعاد مختلف دنبال می‌شود، از احیای شخصیت تاریخی و هویت این میدان گرفته تا آرام‌سازی ترافیک و اصلاح هندسی آن.  
 بازگشت به هویت تاریخی در میدان امام خمینی(ره) چگونه دنبال خواهد شد؟  
تاریخچه میدان امام خمینی(ره) به دوره تغییر حصار تهران از حصار طهماسبی به حصار ناصری بر می‌گردد و از این رو، هویت این میدان به نوعی با ورود تجدد و ساختارهای سازمانی و اداری جدید در کشور گره خورده است. یکی از مهم‌ترین ارکان احیای ابعاد تاریخی میدان، بازسازی عین به عین ساختمان بلدیه قدیم یا همان خانه شهر است که با جدیت از سوی شهرداری تهران در حال پیگیری و اجراست. ساختمان بلدیه یکی از ارکان هویت‌بخش این میدان واجد ارزش و حامل بخشی از خاطرات جمعی تهرانی‌هاست و ما می‌کوشیم با بازآفرینی و ساخت این مجموعه که در دهه ۴۰ به‌طور کامل تخریب شده بود، خاطرات مردم شهر و ویژگی‌های تاریخی میدان امام خمینی(ره) را زنده کنیم.  
 مردم سالیان سال است که به اجرای این پروژه چشم دوخته‌اند، علت این همه تأخیر چیست؟  
سال ۹۵ ساخت ساختمان بلدیه با هدف احیای ابعاد تاریخی میدان امام خمینی(ره) طبق مصوبه کمیسیون ماده ۵ در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ و شهرداری تهران قرار گرفت. هرچند عملیات اجرایی پروژه به دلیل برخی مشکلات اعم از مسائل پیش‌آمده در خصوص مالکیت زمین به کندی پیش رفت تا اینکه به مدت ۳ سال تقریباً شاهد تعطیلی پروژه بودیم. اما امروز در سایه توجه شهرداری تهران و حمایت‌های اعضای شورای شهر، شاهد از سرگیری روند اجرای پروژه هستیم و و امیدواریم بلدیه تهران یا همان خانه شهر به سرعت تکمیل شود و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.  
 با ساخت ساختمان بلدیه چه اتفاقاتی در تاریخی‌ترین میدان شهر رخ می‌دهد؟  
اهمیت ساخت ساختمان بلدیه در بازگرداندن هویت و شخصیت تاریخی میدان است و در مقابل این ساختمان شکل‌گیری یک عرصه عمومی شهری در همسازی با کارکرد عمومی آتی این بنا، عرصه میدان امام را به یکی از با اهمیت‌ترین فضاهای انسانی شهروندگرا در شهر تهران بدل خواهد کرد.  
 برای آرام‌سازی میدان چه اقداماتی در دست اجراست؟  
طرحی که از ابتدای امسال تا به حال اجرا شده طرح ساماندهی ترافیکی و پیاده‌راه‌سازی عرصه شمالی میدان امام خمینی(ره) است. تغییر جریان ترافیک در این محدوده تا به حال رخ داده و در تلاشیم تا با اصلاح کفسازی عرصه شمالی، شاهد ایجاد یکی از عرصه‌های پیاده‌راهی واجد ارزش در تهران باشیم که مردم بتوانند با حضور در این پیاده‌راه خاطرات خوش گذشته را فارغ از ترافیک سرسام‌آور میدان و ترس از بروز هر حادثه‌ای مرور کنند.  
 این پیاده‌راه‌سازی در راستای اولویت‌های کلان شهرداری تهران در حوزه توسعه پیاده‌راه‌ها صورت می‌گیرد؟  
مدیریت شهری تهران نگاه ویژه‌ای به موضوع پیاده‌راه‌ها و انسان مداری در توسعه شهری دارد. این نگاه نوید زندگی آرام و انسانی را برای شهروندان در محله‌ها و مناطق بزرگ و کوچک شهر دارد؛ موضوعی که سال‌های سال در سایه نگاه مدیریت شهری به پروژه‌های کلانشهری و توسعه افسار گسیخته شهر فراموش شده بود. توسعه پیاده‌راه‌ها و توجه به حمل‌ونقل انسان محور در منطقه ۱۲ یکی از اولویت‌های اصلی شهرداری منطقه است و می‌کوشیم زمینه حضور مردم به‌صورت پیاده را در منطقه بیش از گذشته فراهم کنیم، چراکه منطقه ۱۲ به‌عنوان قلب تاریخی تهران از ظرفیت‌های گردشگری بسیاری برخوردار است که ناشناخته مانده‌اند و علت آن، غلبه سهم خودروها بر انسان‌ها در توسعه شهری بوده است. تبدیل فضای مقابل ساختمان بلدیه به عرصه پیاده‌راهی در همپیوندی با شبکه پیاده‌راهی پیرامون بازار و سایر عناصر واجد ارزش تاریخی از جمله خیابان لاله‌زار و میدان بهارستان، از مصادیق توجه مدیریت شهری به انسان‌محوری و پیاده‌محوری در شهر است.

 
 در منطقه ۱۲ اتفاقات خوب دیگری مثل احیای خیابان گوته هم در حال وقوع است. درباره این پروژه توضیح می‌دهید؟  
در دهه ۷۰ با بهره‌گیری از تکنولوژی قدیمی «کات‌اند کاور» و سیستم «ترانشه باز» موضوع ساخت تونل امیرکبیر با نگاهی ترافیک محور دنبال شد. در این دوره املاک زیادی در جنوب محله ایران تملک شد. این اقدام با مسائل و مشکلاتی برای محله‌های ایران و آبشار همراه شد، از تشدید اختلاف کیفیت و قیمت‌های املاک در محدوده‌های شمالی و جنوبی عرصه گرفته تا انقطاع ۲ محله و همچنین شکل‌گیری فضاهای رهاشده و نقاط بی‌دفاع شهری. اصلاح این موارد در دستور کار قرار گرفت تا کار با محوریت ایجاد پیوستار شهری در بافت محله‌های ایران و آبشار دنبال شود. احیای خیابان گوته هم در این راستا دنبال می‌شود. برای حفظ بافت مسکونی در این منطقه که به دلیل افزایش بافت تجاری‌ و اداری در معرض خطر بوده، این املاک بناست به خدمات عمومی ‌نظیر فضای سبز و خدمات محلی نظیر بازارچه میوه تره‌بار و همچنین ساخت مجموعه‌ای مسکونی در تطابق باارزش‌های کالبدی، تاریخی و اجتماعی محله با هدف ایجاد و تقویت پیوستار شهری اختصاص یابند تا توسعه بر مبنای تثبیت حضور شهروندان ساکن در این قسمت هدفگذاری شود.  
 گفت‌وگو را با یک خبر خوب از بوستان زندگی تمام کنیم؟  
بله. بوستان زندگی به‌زودی افتتاح رسمی‌ می‌شود. بخش شرقی این بوستان در سال ۱۳۹۷ افتتاح شد و بهره‌برداری از مجموع این بوستان که حدود ۲۴ هکتار است طی یک ماه آینده اتفاق خواهد افتاد.  

کد خبر 552229

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha