دادگاه جمهوری تاجیکستان تعدادی از شهروندان خود را که به ‌تازگی در ایران تحصیل کرده و در دانشگاه‌های ایران فارغ‌التحصیل شده‌اند به بهانه‌های مختلف بازداشت و محاکمه کرده است.

پرچم ایران و تاجیکستان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، اصلی‌ترین اتهام مطرح‌شده در خصوص این افراد از سوی دادگاه‌های این کشور «خیانت به وطن و نقض قوانین سیستم و شبکه‌های رایانه‌ای (ماده ۳۰۵ و ۳۰۴)» عنوان شده است.

بنا بر گزارش پایگاه خبری-تحلیلی «اخبار» برخی منابع خبر داده‌اند که بر اساس این دو ماده قانونی، سیدمحمد غازی، پسر ۴۴ ساله سید قیام‌الدین غازی (روحانی سرشناس تاجیک که سال گذشته در زندان شهر وحدت توسط نیروهای وابسته به داعش به شهادت رسید) به ۲۵ سال حبس، رحیم ابراهیم‌اف و شخص دیگری به نام عبدالواحد به ۲۸ سال زندان محکوم شده‌اند.

همین‌طور گفته می‌شود سیدحسن غازی، پسر ۳۳ ساله سید قیام‌الدین غازی نیز بر اساس ماده ۳۰۷ (افراط‌گرایی) توسط دادگاه مزبور محکوم شده اما مدت محکومیت آن همچنان مشخص نیست. در همین راستا یکی دیگر از دانشجویانی که ایران تحصیل کرده و به ۱۲ سال حبس محکوم شده است، نیز به نام عبدالرحمان خالصی در این میان به چشم می‌خورد. منابع پایگاه «اخبار» همچنین گفته‌اند یکی دیگر از این دانشجویان نیز به نام روح‌الله قلندر به جرم «خیانت به وطن» محکوم به حبس شده اما مدت محکومیت او نیز همچنان مشخص نیست.

این منبع همچنین گفته است حداقل‌ پرونده سه دانشجوی دیگر تاجیک که در ایران تحصیل کرده‌اند در دادگاه این جمهوری در دست بررسی است.

این دانشجویان هادی اسکندر میرزامراد، اسماعیل محی‌الدین و فضل‌الدین آدینه هستد. برخی منابع محلی خبر داده‌اند که اسماعیل محی‌الدین و فضل‌الدین آدینه در بازداشتگاه مورد شکنجه و ضرب و شتم قرار گرفته‌اند و محی‌الدین به دلیل پارگی پرده‌ گوش برای جراحی به بیمارستان منتقل شده است.

در چارچوب این پرونده، از جمله ۵ فرزند و یک داماد سید قیام‌الدین غازی نیز ماه گذشته دستگیر شدند. پس از یک هفته بازجویی، دو فرزند سید قیام‌الدین غازی آزاد شدند اما سه فرزند و داماد او همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

یادآور می‌شود طی ماه‌های اخیر بیش از ۵۰ تن از افرادی که در دانشگاه‌های ایران تحصیل کرده بودند، بازداشت شده و مورد بازجویی قرار گرفته‌اند. مقامات تاجیکستان اتهاماتی از قبیل افراط‌گرایی، تروریسم و جاسوسی برای جمهوری اسلامی ایران را در خصوص این افراد مطرح کرده‌اند. بازداشت این دانشجویان تاجیک مقیم ایران در حالی صورت گرفته است که تاجیکستان، ایران را به پشتیبانی از حزب نهضت اسلامی تاجیکستان متهم می‌کند.

لازم به ذکر است که در کارنامه این دانشجویان هیچ‌گونه فعالیت سیاسی و یا امنیتی دیده نمی‌شود. با این وجود، تحلیل‌گران بر این عقیده‌اند که روابط پرتنش ایران و تاجیکستان از سال ۲۰۱۵ به بعد و نیز تلاش‌های دولت دوشنبه برای گرفتن امتیازاتی در خصوص حزب نهضت اسلامی از جمهوری اسلامی ایران، دست به چنین اقداماتی زده است.

جمهوری تاجیکستان یکی از کشورهای پارسی‌زبان آسیای مرکزی است که پیوندهای عمیقی به لحاظ فرهنگی، تاریخی، زبانی و تمدنی با ایران دارد.

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری بود که استقلال این جمهوری را به رسمیت شناخت و نیز اولین کشوری بود که سفارتخانه خود را در شهر دوشنبه دائر نمود. پس از آن نیز ایران به همراه روسیه از جمله مبتکرین اصلی طرح صلح تاجیکان بود که به آوارگی نزدیک به یک میلیون نفر و کشته‌شدن ده‌ها هزار نفر پایان داد. با این حال، به رغم پیوندهای عمیق دو کشور، پس از ۲۵ سال روابط رو به سردی گراییده و هم‌اکنون در حال بازیابی است. در این مدت (از سال ۲۰۱۵ به بعد) تاجیکستان به بستری برای اقدامات مختلف ضدایرانی توسط بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بدل گشته است.

اتهام حمایت ایران از تروریسم به جهت پشتیبانی از حزب نهضت اسلامی (یکی از طرفین توافقنامه صلح تاجیکان) از جمله مهم‌ترین بهانه‌های دولت تاجیکستان برای این اقدامات ضدایرانی بوده است. این در حالی است که هیچ کشور و نهادی در دنیا تاکنون این حزب میانه‌رو و معتدل را تروریستی نشناخته و رهبران آن هم‌اکنون در بسیاری از مجامع بین‌المللی در اقصی‌نقاط جهان حضور فعال دارند.

روحانی معروف تاجیک، سید قیام‌الدین غازی نیز به جرم خیانت به وطن به ۲۵ سال حبس محکوم شده بود که در روز ۱۹ می سال ۲۰۱۹ در زندان به طرز فجیعی به شهادت رسید.

تاجیکستان طی سال‌های اخیر رابطه پر تنشی با تهران داشته که از این قبیل می‌توان به انتشار فیلم های ضد ایرانی و کاریکاتورهای شخصیت‌های برجسته ایران در رسانه‌های رسمی این کشور اشاره نمود.

کد خبر 552163

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 153
  • نظرات غیرقابل انتشار: 13
  • ریحانه IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    این باشد که مسئولین وقتی زمان قرار دادترکمنچای به پایان می رسد یادشان باشد که باید مانند چین که بر سر مالکیت هنگ کنگ سریع اقدام کرد آنها هم یک ادعایی می کردند نه اینکه مردم و ثروت ملی را از طریق سرمایه گذاری های ملکی و گردشگری به کام تاجیکها بریزند.
  • ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    90 49
    حالا اینم واسه ما شاخ شد
  • بی IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    دخالت در هنه جا وبه فکر ملت نبودن تبعات دارد
  • ابهری IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    رشته تحصیلی این دانشجویان چه بوده پزشکی فنی مهندسی زبان وادبیات فارسی؟ اگر غیر از این رشته های بوده برای جامعه تاجیکستان مفید نبوده محکومیتشان فرقی به حال جامعه ندارد.
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    وقتی دستگاه امنیتی و سپاه ایران در تاجیکستان کیلویی کار میکنند نتیجه اش میشود این . هیچ کسی هم پاسخگو نیست و دولت تاجیکستان را متهم به ایران هراسی میکنند . یکی نیست بگوید پس چرا شما جاسوسهای کشور دیگر را در ایران دستگیر میکنید ؟؟؟؟؟
  • علی IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    95 61
    تاجیکستان در قد و قواره این حرفا نیست دلشون خوشه به پایگاه آمریکائی ها
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    50 53
    اپوزیسیون ایران چی اون هم حضور فعال دارد. ایران = استاندارد دوگانه
  • حسین IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    58 48
    جالبه از یه طرف خودشونو نسل سیاوش و ....میدونن از یه طرف ایرانو میزنن .دم خروسو باور کنیم یا قسم حضرت عباسو؟
  • شهروند IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    هر کسی به هر طریقی با ایران رابطه داشته باشه، بدبخت میشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ما خیلی عجیب هستیم.
  • DE ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    دمش گرم دولت تاجیکستان
  • هادی IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    اونا فیلم های ضد ایرانی پخش میکند بعد صداوسیمای ما فیلم در چشم باد پخش میکنه که تاجیکها رو زیباتر از ایرانیا نشون میده. اینم جواب خوبیا ما
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
      کل دنیاروباخودمون بدکردیم هرکشوری داره بدون هیچ مزاحمتی درحال توسعه ورفاه مردمشه کشورما هم غیرازدشمنی باهاش چیزی نمیبینیم ،مطمعن باشیدتقصیراونانیست ماراه رواشتباه میریم
    • مهدی IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
      منم موافقم تمام این داعشی های تندرو از کشور های همسایه شمال ایران بودن . دم تاجیکستان گرم که تو دهن افراد افراطی میزنه .
    • محمد US ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
      73 46
      تاجیکی ها خوب یا بد هم نژاد های ما محسوب میشن اما خب دست ما کلا نمک نداره
  • رضا IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    دست از این کارا بردارید .هر کشوری رفتید بعد چند سال از ایران بیزار میشود. خوب حتما دلیل دارد .این سرمایه ها را خرج داخل کنید
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    66 95
    از ابتدای فروپاشی شوروی رژیم دیکتاتور و کمونیست رحمانف هزاران نفر بیگناه را کشته است . به اسم تاجیک بودن این درحالی است که رحمانف اصلیتش لقی میباشد در واقع ازبک است واز تیره های چنگیز خونریز . رحمانف مثل یزید همیشه دایم خمر است . بدبخت ترین ادم ها تاحیکان هستتد که گیر رحمانف هستند .
  • رضا IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    73 90
    سلام امیدوارم نظر مرا سانسور نکنید . رحمانف توکر روس هاو امریکاییهاست و الان بخاطر خوش خدمتی و گرفتن پول نوکری به جان ملت مسلمان تاحیکستان افتاده است . امیدوارم مردم از این حکومت دیکتاتوری نجات پیدا کنند
  • امیر IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    هرجا صهیونیسم نفوذ کنه این وقایع هم پیش میاد
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    بی دلیل که کسی را بازداشت نمیکنن حتمأ یه غلطی کردن