دهیار صالح‌آباد شرقی از تقسیم ناعادلانه مشکلات و درآمدها میان محدوده شهری شهر تهران و بافت روستایی حاشیه مناطق شهری گلایه دارد

دهیار

او می‌گوید: «مشکلات زیست‌محیطی، ترافیک و پیامدهای منفی مراکزی مانند اداره پسماند و بازار آهن مکان بر دوش اهالی صالح‌آباد است، ولی درآمد این مراکز صرف‌آبادی منطقه ۲۰ می‌شود و صالح‌آباد از این درآمدها بهره‌چندانی ندارد.» «امیرمحمد قلیپور» در گفت‌وگوی زیر به مشکلات روستا پرداخته و اقداماتی را که برای حل آنها انجام شده، توضیح داده است.

  وجود گاوداری در بافت مسکونی روستا باعث نارضایتی اهالی شده است. دهیاری برای انتقال آن به خارج از بافت مسکونی اقدام کرده است؟
مالک این واحد صنفی سال گذشته برای تغییر کاربری ملک خود اقدام کرده و در بنیاد مسکن استان تهران پرونده تشکیل شده است. به دلیل شیوع ویروس کرونا، رسیدگی به این پرونده زمانبر و تعدادی از جلسات رسیدگی هم به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اما پرونده دنبال می‌شود و به‌زودی این ملک تغییرکاربری می‌دهد.


  سکونت غیرقانونی اتباع مهاجر پاکستانی در حاشیه روستا چه پیامدهایی برای روستا داشته است؟
اتباع پاکستانی در خارج از بافت روستا سکونت دارند. دهیاری نمی‌تواند بر حریم خارج از بافت روستا نظارت داشته باشد و ساماندهی آنها برعهده بخشداری و شهرداری است.


  مکاتبات دهیاری برای انتقال دکل‌های برق کوچه شهید قسمت خانی به چه نتیجه‌ای رسیده است؟
دیگر اداره و مرجع قانونی نمانده که در این مورد مکاتبه نکرده باشیم و مسئولی نمانده که از این مشکل صالح‌آباد شرقی مطلع نباشد، اما هنوز مشکل حل نشده و باقی مانده است. در این کوچه ۶۴ خانواده از بومیان و اهالی قدیمی روستا زندگی می‌کنند که پیش از نصب دکل‌ها در این کوچه زمین خریدند، اما پس از نصب دکل‌ها خانه‌هایشان را ساختند. اگر دکل‌ها ۱۲۰ متر عقب‌نشینی کنند، به مزارع کشاورزی منتقل می‌شوند و مشکل اهالی این کوچه حل می‌شود. این اقدام فراتر از اختیارات دهیاری، بخشداری و شهرداری است و باید مسئولان استانداری مشکل را حل کنند.


  برای نوسازی بافت فرسوده روستا چه برنامه‌ای دارید؟
در روستای صالح‌آباد شرقی پلاک‌های فرسوده زیادی وجود دارد، اما تعاریف بافت فرسوده شامل بافت این روستا نمی‌شود. دهیاری براساس طرح هادی روستایی عمل می‌کند و براساس این طرح برای هر متقاضی نوسازی، ظرف کمتر از یک هفته از تاریخ تقاضا، جواز نوسازی صادر می‌شود. پلاک‌های فرسوده و ناایمن روستا را هم شناسایی و با ارسال نامه، مالکان را به نوسازی بنا دعوت کرده‌ایم. البته پیش از صدور جواز از بنیاد مسکن استعلام گرته می‌شود و در صورتی که ملک تحلف نداشته باشد، جواز ساخت صادر می‌شود. اغلب پلاک‌های فرسوده روستا ریزدانه است و باید با پلاک‌های مجاور تجمیع شوند، ولی اهالی از طرح تجمیع املاک ریزدانه استقبال نمی‌کنند. بضاعت مالی اهالی روستا هم محدود است و برای نوسازی به مشوق‌ها و وام‌های بلندمدت و کم بهره‌نیاز دارند.

کد خبر 551359

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha