دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۵
۰ نفر

عبدالله آل‌بوغبیش: کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا یکشنبه از پاریس وارد اراضی اشغالی شد تا با مقامات اسرائیلی درباره روند صلح در خاورمیانه به بحث و گفت‌و‌گو بپردازد

وی در نخستین دیدارش با ایهود اولمرت نخست‌وزیر و ایهود باراک وزیر جنگ اسرائیل، به ماجرای جمع‌آوری پست‌‌های بازرسی در کرانه باختری و نیز شهرک‌سازی‌‌های این رژیم در قدس شرقی پرداخت.

رایس پس از این دیدار، با تزیپی لیونی همتای اسرائیلی خود نیز در این باره بحث و رایزنی کرد و در جریان کنفرانسی خبری، موضع آمریکا در قبال شهرک‌سازی‌ها را چنین تشریح کرد: شهرک‌سازی‌ها بر اعتماد متقابل تاثیر منفی دارد، اما مانع روند مذاکرات صلح میان اسرائیلی‌ها و فلسطینیان نیست.

رایس حتی با تایید ضمنی شهرک‌سازی‌ها، از اسرائییلی‌ها خواست تا به فلسطینیان این اطمینان را بدهند که شهرک‌سازی‌ها به مرزهای نهایی اسرائیل و دولت مستقل آتی فلسطین آسیبی وارد نخواهد کرد.

موضع رسمی آمریکا در این باره در حالی اعلام می‌شود که پیش از آن، شان مک کورماک سخنگوی کاخ سفید که به همراه جورج بوش رئیس‌جمهور آمریکا در جریان تور اروپایی در پاریس به‌سر می‌برد، در اظهارنظری تاکید کرد که موضع آمریکا در قبال شهرک‌سازی‌‌ها کاملا واضح و شفاف است و نیازی به تشریح و توضیح ندارد.

بوش نیز تنها دوباره بر این نکته پای فشرد که تشکیل دولت مستقل فلسطینی تا پایان سال جاری میلادی ممکن و شدنی است، اما وی حتی نگفت که با این روند شهرک‌سازی‌ها و حملات اسرائییل به نوار غزه ‌چگونه می‌توان به تشکیل این دولت امیدوار بود.
رایس حتی به مسئله محاصره نوار غزه از سوی اسرائیل اشاره‌ای نکرد و به نوعی آن را در حاشیه قرار داد.

اظهارات رایس به عنوان نماینده یکی از مهم‌ترین و کلان‌ترین کشور دخیل در تلاش‌ها برای صلح میان فلسطین و اسرائیل در حالی بیان می‌شود که محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطین، شهرک‌سازی‌ها را «بزرگ‌ترین چالش پیش‌روی صلح» دانست.

عباس در این باره افزود: فلسطینیان به قوانین بین‌المللی، نقشه راه و ابتکار عمل عربی پای‌بند هستند، اما شهرک سازی نوعی کارشکنی در روند صلح است.
در این میان، شهرداری قدس اشغالی اعلام کرد که از برنامه‌ریزی برای ساخت حدود 2550 واحد مسکونی تا سال 2020 در این شهر ساخته خواهد شد و 1330 واحدی که طی روزهای اخیر از آنها خبر داده شد، در چارچوب همین برنامه قرار می‌گیرند.

در کنار آن، مقامات اسرائیلی دوم ماه جاری میلادی آگهی مناقصه برای ساخت بیش از 800 واحد مسکونی در قدس شرقی را منتشر ساختند.
روند ساخت‌و‌ساز شهرک‌‌های یهودی‌نشین در قدس شرقی دقیقا پس از برگزاری کنفرانس آناپولیس طی اواخر سال گذشته میلادی شدت گرفت.

این در حالی است که فلسطینیان، قدس شرقی را پایتخت دولت مستقل آتی خود می‌دانند و هرگونه ساخت‌وساز در آن را مردود می‌دانند.
از سویی دیگر، حماس در واکنش به سفر اخیر رایس به منطقه اعلام کرد که این سفر وی به مانند دیگر سفرهایش، هیچ نتیجه و نکته مثبتی برای فلسطینیان نخواهد داشت و هیچ کمکی به تشکیل دولت مستقل فلسطینی نخواهد کرد.

حماس اندکی پیش از ورود رایس به اراضی اشغالی فلسطین، هیأتی را عازم مصر کرده بود تا از موضع و پاسخ اسرائیل به پیشنهاد مصر برای برقراری آرامش میان دو طرف مطلع شوند.

اسرائیل توقف شلیک موشک‌‌های دست‌ساز فلسطینیان به اراضی اشغالی و آزاد کردن گلعاد شلیط نظامی اسیرش در دست حماس را به عنوان پیش شرط‌‌های برقراری آرامش در فلسطین اعلام کرده بود و در مقابل، حماس از پای‌بندی خود به هرگونه آرامش فراگیر و همزمان و به دور از ماجرای گلعاد شلیط خبر داد.

رایس اما هیچ‌گونه اظهارنظری درباره برقراری این آرامش نکرد و حتی به محاصره غزه از سوی اسرائیل و محدود بودن میزان ارسال سوخت به نوار غزه، نپرداخت.
به نظر می‌رسد سفر رایس به منطقه تنها نوعی وقت کشی به نفع اسرائیل در اواخر دوره ریاست‌جمهوری بوش است.

این در حالی است که وزیر خارجه آمریکا حتی سعی نکرد به‌گونه‌ای خاطر هم‌پیمانان خود و اردوگاه غرب‌گرا در خاورمیانه را راضی نگه دارد و در قبال تمامی کوتاه آمدن‌‌های خود در برابر اسرائیل و آمریکا، امتیازی به آنان بدهد.

در این میان، عباس در صورتی که واقعا خواستار توقف شهرک‌سازی‌ها و خدمت به فلسطینیان است، می‌تواند با تعیین توقف شهرک‌سازی به عنوان پیش‌شرطی برای مذاکره با اسرائیلی‌ها، مانع ادامه هرگونه ساخت‌و‌ساز شود.

همشهری امارات

کد خبر 55121

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز