مجموع نظرات: ۱
یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲
۰ نفر

دست رد چند کشور همسایه به سینه سیب‌زمینی همدان این محصول را در شیب ارزانی انداخت، به گونه‌ای که حتی کفاف هزینه‌های تولید را هم نمی‌دهد. حالا بهشت سیب‌زمینی ایران سخت نیازمند تدبیری است برای بیرون آمدن از برزخ بلاتکلیفی صادرات تا دوباره مهیای تولید شود.

سیب‌زمینی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، همدان رکورددار تولید سیب‌زمینی در کشور است و این محصول را به‌صورت ۱۰۰ درصد مکانیزه کشت و برداشت می‌کند و با بهره‌مندی ۹۵ درصد مزارع از سیستم‌های نوین آبیاری توانسته در حفاظت آب‌وخاک هم موفق باشد. برشمردن همین سه قلم ویژگی کافی است که همدان را بهشتی برای تولید این ماده غذایی بنامند؛ قصه امروز و دیروز هم نیست، سال‌هاست که دستان معجزه‌گر کشاورزان این منطقه بهترین و بیشترین محصول را از دل خاک بیرون کشیده و به آن‌سوی مرزها صادر می‌کنند. اما این روزها هم‌زمان با فصل برداشت سیب‌زمینی فصل دیگری از مشکلات و گرفتاری برای کشاورزان روییده که خواب و خوراک از آن‌ها می‌رباید؛ فصلی به نام صادرات. به‌تازگی کشورهای آسیای میانه که مهم‌ترین مشتری سیب‌زمینی همدان هستند دست رد به سینه تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصول زده‌اند که انباشت سیب‌زمینی و افت قیمت آن در بازارهای داخلی را در پی داشت.

سیب‌زمینی همدان در شیب ارزانی

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان با تائید این رویداد ناخوشایند می‌گوید: امسال ۴۵۰ هزار تُن سیب‌زمینی تابستانه در این استان تولیدشده است و ممانعت عراق، ترکیه و ترکمنستان از خرید محصول، فعالان این عرصه با چالش جدی مواجه می‌شوند که آثار آن تا سال‌های بعد باقی می‌ماند.

خسرو طالبی رحیق به نمایندگی از سیب‌زمینی‌کاران همدان از مسئولان می‌خواهد با رایزنی با کشورهای نام‌برده راهی برای صادرات بازکرده و درد تولیدکنندگان را دوا کنند. همدان علاوه بر تولید، در صادرات سیب‌زمینی هم‌رتبه نخست کشوری را دارد اما حالا کاسه چه کنم دست گرفته و حیران و آشفته به انتظار گشایشی روزها را سپری می‌کند. قیمت تمام‌شده هر کیلو سیب‌زمینی ۲ هزار تومان است که با اتفاق‌های اخیر در شیب ارزانی قرار گرفت و به هزار تومان رسید و با ادامه این روند ورشکستگی کشاورزان حتمی است.

ورود دولت و حمایت از تولیدکنندگان و توسعه صادرات این محصول راهبردی در شرایط بغرنج کنونی بسیار ضروری است. «این مشکل از سوی طرفین تجاری کشورمان ایجادشده و برای صادرات سیب‌زمینی هیچ‌گونه ممنوعیتی در داخل کشور اعمال نشده است» این پاسخی است که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان در پاسخ به حال زار و نزار سیب‌زمینی‌کاران استان می‌دهد و عنوان می‌کند: همه این مشکلات گزارش‌شده و رفع آن منوط به تصمیمات کلان کشوری است.

چشم سیب‌زمینی‌کاران به رایزن‌های اقتصادی

اما رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی به‌غیراز بسته بودن مرزهای کشورهای آسیای میانه به روی سیب‌زمینی همدان مشکلات دیگری را مطرح می‌کند که شنیدنی است. قیمت‌گذاری نادرست محصول و تعلیق کارت‌های بازرگانی از مواردی است که علی‌اصغر زبردست با اشاره به آن‌ها می‌گوید: این ۲ مسئله گریبان گیر فعالان اقتصادی شده و برای رهایی از آن‌ها نیازمند مساعدت دولت هستیم. در دفاع از صادرکنندگان عنوان می‌کند: ارزش گمرکی سیب‌زمینی ۱۰۰ دلار مشخص‌شده که بین ۷۰ تا ۷۵ دلار نرخ واقعی و عادلانه است و باید بازنگری و اصلاح شود.

هر چند کاهش قیمت سیب‌زمینی هم مزید بر علت شده و سرمایه زیادی از تولیدکنندگان را به باد فنا داده است که در صورت تداوم بازارهای هدف را از دست خواهیم داد و آن‌وقت شاید کشت سیب‌زمینی برای مردمانی که پرچم‌دار تولید این ماده غذایی هستند، مقرون‌به‌صرفه نباشد. زبردست خطاب به رایزن‌های اقتصادی کشورمان از آن‌ها می‌خواهد وارد عمل شده و در کشورهایی که حضور دارند معرفی و تبلیغ محصولات صادراتی را در اولویت قرار داده و بازرگانان را برای یافتن بازارها و مشتری‌های جدید راهنمایی کنند. در چنین برهه‌ای نقش رایزن‌های اقتصادی به‌عنوان مشاوران دلسوز و متخصص بیش از هر زمان پررنگ‌تر است و باید در این شرایط به داد تولیدکنندگان و صادرکنندگان برسند.

فعالان اقتصادی برادری خود را ثابت کنند

جویای نظرات، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان دراین‌باره شدیم که ارتباط بیشتری با فعالان عرصه تولید و صادرات دارد بیشتر آن‌ها را بانام و نشان می‌شناسند و خود را همدرد این جماعت می‌داند.

ظاهر پورمجاهد به همه سیب‌زمینی‌کاران خبره استان که باپشتکار و مهارت برای تأمین امنیت غذایی کشور می‌کوشند دست‌مریزاد می‌گوید و از آن‌ها می‌خواهد با صبر و شکیبایی در سنگر تولید دوشادوش دولت ایستادگی کنند. وی درباره رفع مشکل صادرات سیب‌زمینی توضیح می‌دهد: مسئولان استان در جریان مسائل قرار دارند و با آن بیگانه نیستند و با قید فوریت نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهوری با موضوع صادرات محصولات کشاورزی همدان به‌ویژه سیب‌زمینی نوشته شده و حالا باید منتظر نتیجه باشیم.

کد خبر 550655

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha