مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۱:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: آلمانی‌ها قهرمانان ابداع در اروپا هستند، از جمله رمزبندی صوتی MP3 و فاکس را به وجود آوردند، اما اغلب شرکت‌های خارجی از اختراعات آنها سود برده‌اند.

چه کسی به یاد می‌آورد که آزمایشگاهی پژوهشی در شهر ارلانگن در جنوب آلمان حق امتیاز MP3 را در اختیار دارد، همان فرمت مشهوری که برای شرکت‌های اپل و مایکروسافت ثروت فراوان به بار آورد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ماتیاس راس، مدیر بازاریابی موسسه فرانهوفر می‌گوید: "این ایده را استادی در ارلانگن در پایان دهه 1970 ارائه کرد."

برنارد گریل، یکی از شش نفری که که فرمت MP3 را اختراع کردند، در این باره می‌‌گوید: "رقابت بسیار شدیدی بود، 15 نفر برای ثبت بین‌المللی درخواست داده بودند."

نهایتا آلمان برنده این مسابقه شد، اما گریل می‌گوید: "در پنج سال اول استقبال چندانی از  MP3 به عمل نیامد، به ما می‌گفتند این فرمت بیش از حد پیچیده است."

"اولین مشتریان شرکت‌های کوچکی بودند که می‌خواستند ایستگاه‌های رادیویی را به هم پیوند دهند، برای مثال در بازی‌های المپیک 1992 در آلبرت‌ویل."

 تنها هنگامی کامپیوترها قدرتمندتر شدند و اینترنت توسعه پیدا کرد، MP3 واقعا طرفدار پیدا کرد.

این حق امتیاز اکنون میلیون‌ها یورو نصیب موسسه فرانهوفر می‌کند. اما راس می‌گوید هیچ گروه صنعتی عمده‌ای در المان از این ابداع سود نبرده است.

موتور هیبرید (موتور دارای منابع دوگانه انرژی) ر ابتدای دهه 1970 در آلمان ساخته شد، مدت‌ها پیش از آنکه شرکت ژاپنی تویوتا با قرار دادن در ماشین پریوس (Prius) محصولی پرفروش از آن بسازد.

فاکس نیز سرنوشت مشابهی داشت که در دهه 1950 کسی در مورد مفید بودن آن قانع نشد، یا تکنولوژی LCD برای تلویزیون‌های با صفحه تخت که حق امتیاز آن منافع زیادی برای شرکت شیمیایی مرک به بارآورد، ولی عمدتا تولیدکنندگان آسیایی آن را به کار بردند.
شرکت ارنست و یانگ، یک  گروه مشاوره تجاری در یک بررسی که نتایج آن در این ماه در آلمان منتشر شد، می گوید: "ما اختراعاتی داریم، اما فاقد سرمایه‌‌گذار هستیم."

آلمان بیشترین میزان حق امتیاز را در جهان در اختیار دارد، و ژاپن و آمریکا در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

اولیور کاپل که کتابی در مورد ابداعات آلمانی‌ها نوشته است، در این باره می‌گوید: "MP3 اختراع بزرگی بود،اما با ساختار صنعتی آلمان تطبیق نداشت" که دیگر در ساخت ابزارهای الکترونیکی مصرفی فعال نیست.

ارنست و یانگ می‌گوید: "آلمان را کشوری ابداع‌گر باید به حساب آورد، اما بیشتر به ابزارهای ماشینی و اتومبیل توجه دارد تا تکنولوژی‌های جدید"

بر اساس آمار موسسه اقتصادی IW  مستقر در کلن درآمد بالقوه پتنت‌های پنهان موجود در  آلمان حدود 8 میلیارد دلار است. علت این امر هر چه که باشد، یک هشدار یکسان را مطرح می‌کند.

کاپل می‌گوید: "ما در گذشته‌ها فکر می‌کردیم افزایش جمعیت یا تقویت بخش صنعتی شغل ایجاد می‌کند."

"اما در چند سال گذشته، ابداع است که به عامل اصلی رشد بدل شده است."

کد خبر 55053

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز