معاون تحقیقات وزیر بهداشت گفت: در شرایطی هستیم که درگیر شدن یک میلیارد نفر در جهان با کرونا دور از ذهن نیست، در این شرایط تنها صلح و مفاهمه است که می‌تواند نجات‌بخش ملت‌ها و مردم باشد.

کرونا در جهان

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همه‌گیری کرونا را فرصتی برای اندیشه بیشتر درباره صلح، نوع‌دوستی و مفاهمه بین ملت‌ها و دولت‌ها دانست و گفت: کرونا ثابت کرد که در شرایط کنونی باید بیشتر به صلح و آزادی‌خواهی فکر کنیم امسال سال تحول‌آفرین در قرن ۲۱ است.

وی در ادامه با بیان اینکه اغلب جمعیت دنیا به ویروس کرونا مبتلا خواهند شد، افزود: شاید یک میلیارد نفر به این ویروس مبتلا شوند و ۳۵۰ میلیون نفر نیاز به بستری شدن داشته باشند شاید تا یک سال آینده هم واکسن قابل اعتماد کرونا به جامعه نیاید و همه کشورها با کرونا درگیر باشند.

احتمال تکرار همه‌گیری در آینده

ملک‌زاده با طرح این پرسش که آیا ممکن است ما در آینده همه‌گیری دیگری داشته باشیم و آیا همه‌گیری‌ها تکرار می‌شوند، گفت: پرداختن به صلح می‌تواند ایجاد همه‌گیری‌ها را کنترل کند. مهم‌ترین علت به وجود آمدن همه‌گیری‌ها کاهش تنوع زیستی است و با احترام به آموزه‌های زیست‌محیطی می‌توانیم جلوی همه‌گیری‌ها را بگیریم.

عامل اصلی بروز همه‌گیری

این مقام وزارت بهداشت با یادآوری اینکه یکی از مهم‌ترین علل همه‌گیری‌ها تخریب محیط زیست است توضیح داد: نابودی جنگل‌ها، عادی شدن تجارت حیوانات وحشی عامل اصلی همه‌گیری‌ها از جمله کروناست. ۲۰ میلیارد دلار صرف تجارت حیوانات وحشی در چین شده است؛ حیوانات وحشی را می‌گیریم، می‌فروشیم و این پدیده رو به افزایش است.

وی افزود: حیوانات وحشی به خصوص خزندگان در زندگی ما آمده‌اند و این‌ها بدترین ویروس‌ها را دارند. ۷۰ سال پیش کرونا در بدن خفاش شناخته شده است قطعا باید از جنگل‌زدایی و تجارت حیوانات پیشگیری کنیم تا همه‌گیری کنترل شود و این سرمایه‌گذاری و صلح و مفاهمه می‌طلبد.

همکاری ایران با مجامع علمی بین‌المللی

ملک‌زاده با اشاره به این موضوع که ایران در زمینه ارتباط با کشورها برای دستیابی به صلح تلاش وافر داشته است، گفت: ما حتی با کشورهای متخاصم مثل آمریکا نیز در این زمینه همکاری علمی داشته‌ایم. یک تیم مشترک برای مطالعات سرطان در این زمینه داریم و باید موضوع سرطان را حل کنیم و راه‌حل ارائه دهیم. مشکل سرطان در ایران در شرایط تحریم مورد بررسی قرار گرفت و با همکاری بین‌المللی کشورها از جمله آمریکا در این زمینه دستاوردهای خوبی ایجاد شده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه ما با مهم‌ترین مراکز علمی دنیا در ارتباط هستیم، افزود: با آمریکا، کانادا، آلمان و انگلستان در این زمینه همکاری علمی متقابل داریم.

به گفته وی، در هر شرایطی باید به سمت حل مشکلات سلامت برویم و همکاری بین‌المللی داشته باشیم باید مقاوم باشیم، کوتاه نیاییم و با همکاری و تعامل جلو برویم. در رابطه با کرونا سازمان بهداشت جهانی از همه کشورها از جمله ایران دعوت کرد تا مطالعات را توسعه دهند. در ایران تیم درمانی خاص کرونا ایجاد شده است و همه مراحل قانونی و مجوز اخلاقی برای فعالیت این تیم اخذ شده است.

ملک‌زاده توضیح داد: ۶۵ محقق ایرانی در ۲۹ استان آماده شده‌اند و مطالعات درمان کرونا را آغاز کرده‌اند. ما جلسات هفتگی داریم ایران در این زمینه بیشترین مشارکت را با اروپا و آمریکای جنوبی داشته است. بیشترین میزان بیمار در ایران مطالعه شده است حتی از فرانسه و سایر کشورها بیشتر روی کرونا مطالعه کرده‌ایم.

معاون وزیر بهداشت افزود: تحقیقات روی داروهای جدیدی در راه است و ادامه دارد. در شرایطی وارد مطالعات بین‌المللی شده‌ایم و ایجاد تفاهم کرده‌ایم که زمینه‌ساز صلح و دوستی همکاری بین‌المللی باشیم به ویژه در مسائل سلامت حتی در سخت‌ترین شرایط این همکاری‌ها را ادامه داده‌ایم.

کد خبر 550020

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha