یک شرکت داروسازی آمریکایی می‌گوید نتایج بخشی از یک بررسی درباره آزمایش یک داروی آنتی‌بادی شواهدی به دست داده است که این دارو ممکن است بتواند مانع تشدید بیماری کووید-۱۹ و بستری شدن بیماران شود.

Antibody

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس شرکت داروسازی «الای لیلی» روز چهارشنبه ۲۶ شهریور در بیانیه‌ای این نتایج را اعلام کرد، اما هنوز این یافته‌ها در ژورنالی علمی منتشر نشده یا بوسیله دانشمندان مستقل بازبینی نشده است.

این یافته‌ها از این لحاظ اهمیت دارند که در حال حاضر دارویی وجود ندارد که بتواند مانع شدت یافتن بیماری کووید-۱۹ در افراد دچار علائم خفیف تا متوسط و نیاز به بستری شدن شود.

هدف اصلی این بررسی کاهش دادن میزان بیماران دچار ویروس پس از ۱۱ روز بود، مگر کسانی در میانه سه دوز تجویزی دارو آزمایش شده‌اند. اما اغلب شرکت‌کنندگان در این بررسی حتی آنهایی که دارونما دریافت کرده بودند، تا آن هنگام از عفونت ویروسی پاک شده بودند.

بنابراین نقطه زمانی که تعیین شده بود، بیش از حد دیر بود که بتوان در مورد سودمندی‌های بالقوه دارو قضاوت کرد.

بر اساس بیانیه شرکت سازنده سایر آزمایش‌ها نشان می‌دهند که این دارو زودتر باعث کاهش میزان ویروس شده است و این نتایج در حالی که این بررسی و سایر بررسی‌ها ادامه دارند، به طور اصولی امیدوارکننده هستند.

شرکت الای لیلی اعلام کرد در حال مذاکره با سازمان‌های ناظر درباره گام‌های احتمالی بعدی درباره این دارو است.

آنتی‌بادی‌ها پروتئین‌هایی هستند که دستگاه ایمنی بدن هنگام ایجاد عفونت برای دفاع از بدن می‌سازد. آنها با متصل شدن به ویروس به از حذف شدن آن کمک می‌کند.

پلاسمای خون بهبودیافتگان از کووید-۱۹ به خاطر داشتن چنین آنتی‌بادی‌هایی به عنوان درمانی برای بیماران آزمایش شده‌اند، اما قدرت و انواع این آنتی‌بادی‌ها بر حسب هر دهنده متفاوت بوده‌اند و پلاسمادرمانی در مقیاسی بزرگ غیر عملی است.

داروهایی که شرکت لیلی و سایر شرکت‌ّ‌ها در حال آزمایش آن هستند، شامل گونه‌های تغلیظ‌شده آنتی‌بادی‌های خاص هستند که در آزمایشگاه و آزمایش‌های حیوانی تاثیربخش بودن آنها را ثابت شده است و می‌توان آنها را در دوزهای استانداردشده به میزان زیاد تولید کرد.

این داروها برای درمان بیماران کووید-۱۹ تازه‌تشخیص‌شده به کار رفته‌اند، به این امید که از وخیم‌تر شدن بیماری یا مرگ و از عفونت در افراد در معرض خطر بیماری شدید مانند ساکنان آسایشگاه‌های سالمندان و کارکنان بهداشتی جلوگیری شود.

این نتایج از بررسی ۴۵۰ نفر در یک بررسی مرحله میانی به دست آمده است که در آن یک آنتی‌بادی ساخته‌شده بوسیله شرکت آمریکایی لیلی و شرکت کانادایی اب‌سلرا برای درمان به بیماران کووید-۱۹ به کار رفته است که علائم بیماری‌شان آنقدر شدید نبوده است که نیاز به بستری شدن داشته باشد.

این دارو که از طریق داخل‌وریدی تجویز می‌شود، در سه دوز آزمایش شده است. هیچکدام از بیماران و پزشکان نمی‌دانستند کدام یک از بیماران داروی واقعی یا دارونما دریافت کرده است.

نتایج نشان داد که در گروهی دارو را دریافت کرده بودند، ۷/۱ درصد بیماران نیاز به بستری شدن پیدا کرده بودند و در گروه دریافت‌کننده دارونما میزان بستری شدن ۶ درصد بود.

شرکت لیلی از قبل تولید این داروی آنتی‌بادی را شروع کرده است با این امید که در صورت مثبت بودن نتایج آزمایش هزاران دوز دارو تا پاییز آماده باشد.

کد خبر 549941

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha