جدیدترین تجارب بین‌المللی نحوه مشارکت شهروندان در پروژه‌های شهری، با حضور دکتر علی مدنی‌پور استاد دانشکده معماری، برنامه‌ریزی و منظر دانشگاه نیوکاسل انگلستان و مدیران شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفت.

مشارکت شهروندان در پروژه‌های شهری

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر زهیر صباغ‌پور آذریان، معاون امور بین‌الملل شهرداری تهران، در ابتدای این نشست مجازی که در ادامه سلسله نشست‌های ماهانه «آموزه‌ها و تجربیات بین‌المللی در حل مسائل شهری» حوزه بین‌الملل شهرداری تهران برگزار شد، به تشریح اهداف و اهمیت انتقال تجارب بین‌المللی در دیپلماسی شهری و تلاش شهرداری تهران برای ارتقا و بهبود روابط تهران و سایر کلانشهرها و شهرهای جهان پرداخت.

در این جلسه بین‌المللی مجازی که توسط معاونت امور بین‌الملل مرکز ارتباطات شهرداری تهران برگزار شد، دکتر علی مدنی‌پور، پژوهشگر و استاد شهرسازی دانشگاه نیوکاسل که در قطب علمی شهرسازی و توسعه شهری پایدار دانشگاه تهران نیز عضویت دارد به بررسی ابعاد اجتماعی، مدیریتی و فرهنگی نحوه و سطح مشارکت شهروندان در تصمیم‌گیری‌ها و اجرای پروژه‌های مدیریت شهری پرداخت.

مدنی‌پور معتقد است «حکمرانی خوب به این معناست که تمام طرف‌ها، گروه‌ها و سازمان‌های درگیر و مردم محل با یکدیگر همراه شوند و همه به نحوی در برنامه‌ریزی و مدیریت دخیل شوند.»

بر اساس همین ایده حکمرانی است که در دوره جاری مدیریت شهری تهران، پروژه‌های محله‌ای و کوچک مقیاس در دستور کار قرار گرفته و بنای مدیریت شهری بر این است تا این پروژهها بر اساس نیازهای اولویت‌دار مردم هر محله و با مشورت شهروندان و شورایاران محلات تعیین شده و نسبت به انجام آنها اقدام شود.  

ریشه‌ها، عوامل تسهیل و تشویق‌کننده و همچنین موانع مشارکت شهروندی و تاثیر آن بر میزان موفقیت پروژه‌های شهری از دیگر موارد مطرح شده در این نشست مجازی بود که طی آن مدیران، کارشناسان و متخصصان مدیریت شهری شهرداری تهران نیز نظرات و پرسش‌های خود را در چهار محور ریشه‌ها و لزوم مشارکت شهروندی، طیف و روند مشارکت، نقاط ابهام و اشتراکات مشارکت و شراکت شهروندان مطرح کردند.

همچنین نمونه‌هایی از مشارکت شهروندان در پروژه‌های شهری خارج از کشور، در این وبینار تخصصی مطرح شد و الگوهای مشارکت شهروندان تهرانی در قالب‌های مختلف از جمله انجمن‌های شهری غیردولتی و همچنین شورایاری‌های محله‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

کد خبر 549903
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha