کارشناسان و حامیان محیط‌زیست استفاده کمتر از کیسه‌های پلاستیکی در زندگی روزمره را توصیه می‌کنند در صورتی که هنوز در مراکز خرید شاهد استفاده از کیسه‌های پلاستیکی هستیم.

کیسه پارچه ای

همشهری آنلاین_زهرا کریمی: در همین زمینه «فاطمه همتی راد» از قدیمی‌های محله جماران همراه با جمعی از علاقه‌مندان به محیط‌زیست گروه «دوستداران محیط‌زیست» را تشکیل داده‌اند. آنها در این گروه با همکاری یکدیگر برای‌ ترویج فرهنگ استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای و «نه به کیسه‌های پلاستیکی» به مراکز خرید، بازارهای تره‌بار و مدارس می‌روند. اما شیوع ویروس کرونا طی چند ماه اخیر منجر به مصرف بی‌رویه شهروندان از کیسه‌های پلاستیکی برای رعایت بهداشت شده که این دغدغه اعضای گروه، فعالیتشان را در محله‌ها پررنگ‌تر از قبل کرده است. 

ویروس یکه تاز کرونا در اماکن شلوغ محدودیت‌هایی را برای شهروندان ایجاد کرده است ولی نمی‌توان برای خرید مایحتاج روزمره به مراکزی مثل بازار تره‌بار نرفت. اینجا میدان میوه و تره‌بار لاله است و مثل همیشه شلوغ. همتی راد با دوستانش مشغول دعوت از خانم‌های خانه‌دار برای استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای است. او درباره فعالیتشان می‌گوید: «یکی از دلمشغولی‌هایی که همیشه درباره استفاده از کیسه‌های پلاستیکی دارم سرانجام آنها در دل طبیعت و سهم ما در خوشبختی محیط‌زیست است. سال‌ها در مدارس رودبار قصران در منطقه یک مشاور بودم تا اینکه سال ۱۳۹۸ بازنشسته شدم. اما قبل از بازنشستگی فعالیت محیط‌زیستی درباره پلاستیک‌های خرید را با دوستان و اقوام و برخی از همکاران آغاز کردم. استقبال آنها از طرح و مشارکتشان باعث شد تا برای شروع، پس‌اندازها و پول‌های توجیبی‌مان را روی هم بگذاریم. برای خرید پارچه، نخ، ‌بند و طناب‌های کنفی روانه بازار بزرگ تهران شدیم و با خرید اجناس توانستیم حدود ۱۵۰ کیسه پارچه‌ای بزرگ و هزار کیسه توری برای خرید سبزی و میوه را با کمک بهزیستی در فشم توسط خیاطان یک کارگاه آماده کنیم. برای بار اول در بازارچه خیریه نوروزی سال ۱۳۹۷ توزیع بین مردم را شروع کردیم و تا امروز با توزیع کیسه در بازارهای تره‌بار به اهدافمان نزدیک شده‌ایم.»

  • رونق فعالیت با حمایت شهرداری منطقه یک

بروشورهایی در قطع‌های کوچک داخل هر کیسه توری می‌گذارد و برگه‌هایی هم با پیام‌های فرهنگی برای حمایت از محیط‌زیست به دیوار و روی میز به‌صورت موقت نصب می‌کند. همتی راد درباره هدف راه‌اندازی این گروه می‌گوید: «مهم‌ترین دغدغه ما حفاظت از محیط‌زیست است. قبل از شیوع کرونا قصد داشتیم با مشارکت آموزش و پرورش و همکاری مدارس آموزش‌های ویژه‌ای برای دانش‌آموزان داشته باشیم. در حالی که با تعطیلی مدارس به مراکز خرید و میدان‌های تره‌بار محلی مراجعه کرده‌ایم و این همکاری با شهرداری منطقه یک رونق بهتری گرفته است. البته از سال ۱۳۹۷ تاکنون نتایج فعالیتمان رضایتبخش بوده است و می‌توان گفت ۶۰‌درصد شهروندان به استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای اهمیت می‌دهند. گاهی برخی می‌پرسند این پارچه را از کجا می‌شود تهیه کرد یا چگونه می‌توان دوخت. راهنمایی ما به این دوستان این است که حتماً نباید تا بازار تهران برای خرید پارچه رفت بلکه می‌توان از پارچه‌های بدون استفاده در منزل هم استفاده کرد و چه بسا که پارچه پرده پاره باشد. آموزش‌های دیگری هم در مراودات با اهالی داریم مثل به حداقل رساندن سفره‌ها و ظروف یکبارمصرف پلاستیکی و هر آنچه که در طبیعت دیر تجزیه می‌شود. اعضای گروه ما همه در تلاش هستند که بتوانند از محیط‌زیست حمایت کنند.»

  • کیسه پارچه‌ای جایگزین کیسه‌های پلاستیکی

اعضایی که در تره‌بار لاله همراه همتی راد هستند هریک در گوشه‌ای از بازار با رعایت فاصله اجتماعی درباره مزایای استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای و معایب کیسه‌های پلاستیکی صحبت می‌کنند.
کیسه توری مخصوص خرید میوه و سبزی را نشان می‌دهد و می‌گوید: «این کیسه‌ها طرفداران بیشتری دارد. چون شهروندان از میوه‌فروشان گلایه دارند که برای ۳ عدد لیموترش یک کیسه پلاستیکی و برای ۲ عدد فلفل دلمه‌ای یک کیسه دیگر استفاده می‌کنند و همیشه در خانه با حجم زیادی از پلاستیک مواجه می‌شوند که نمی‌دانند با آنها چه کنند. اما این کیسه‌های پارچه‌ای و توری با قابلیت شست وشو در حذف کیسه‌های پلاستیکی کمک زیادی می‌کند. برای توزیع کیسه‌ها به بازارهای تره‌بار جماران، شهرک قائم، فرمانیه، شهید لواسانی و شهرک لاله مراجعه کرده‌ایم و با استقبال شهروندان مواجه شده‌ایم. به‌زودی قرار است با یک هایپرمیوه در آجودانیه همکاری کنیم. اگر همه فروشگاه‌ها استفاده از کیسه پارچه‌ای را جایگزین کیسه‌های پلاستیکی کنند اتفاقات خوبی در آینده برای محیط‌زیست رقم می‌خورد.»

نگاه‌ کارشناس: «احمد بختیاری» نماینده هماهنگ‌کننده پروژه پاکسازی زمین در ایران:
تولید زباله در شهر را به صفر برسانیم

هر سال در دنیا ۳ روز به‌عنوان پاکسازی زمین اختصاص داده شده است و قریب به ۱۷۰ کشور با جمعیتی بالغ بر ۵ میلیون عضو این انجمن هستند که حدود ۵ هزار نفر ایرانی هستند. به همین منظور دیروز جمعه ۲۸ شهریور ماه جمعی از اعضای این انجمن با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با حضور در خیابان ولی‌عصر(عج) از میدان تجریش تا میدان راه‌آهن در گروه‌های چند نفره و کوچک زباله‌ها را جمع‌آوری کردند. دفتر این انجمن در کشور ما در سوله بحران شهید محلاتی واقع شده است. با «احمد بختیاری» نماینده هماهنگ‌کننده پروژه پاکسازی زمین در ایران درباره این پروژه وسیع و اقداماتی که امسال در مناطق شمالی تهران و سایر مناطق تهران انجام شد گفت‌وگو کرده‌ایم.

 چرا ۳ روز از سال به پاکسازی زمین اختصاص داده شده است؟
هدف، نجات زمین از آلودگی است. در انجمن مستقر در ایران تمرکز بر چند موضوع مهم است که در این زمینه در حال فرهنگسازی هستیم. اعضای ما با جدیت تمام به موضوعات مربوط به محیط‌زیست مانند رها نکردن زباله در طبیعت، تفکیک زباله از مبدأ و استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای به جای کیسه‌های یکبارمصرف توجه دارند. در حقیقت این روز فقط یک روز است اما چون روز تعطیلی کشورها با هم متفاوت است برای راحتی و سهولت کار در ۱۷۰ کشور آن را به ۳ روز از ۱۹ تا ۲۳ سپتامبر معرفی کرده‌اند. جمعه ۲۸ شهریور هم برای ایران بهترین روز برای انجام این کار بود و خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در همه تهران شاهد اتفاقات خوبی بودیم.

 در این روز در مناطق شمالی تهران چه کارهایی انجام دادید؟
با مشارکت شهرداری مناطق تهران و ستاد سازمان‌های مردم‌نهاد در شورای اسلامی شهر فیلتر سیگار و زباله‌های رهاشده در خیابان ولی‌عصر(عج) از میدان تجریش تا میدان راه‌آهن را پاکسازی کردیم. بخش اعظمی از خیابان ولی‌عصر(عج) در مناطق یک و ۳ واقع شده است که با همکاری شهرداری‌های مناطق کار به خوبی اجرا شد. با مشارکت اعضای باشگاه امداد کوه پاکسازی توچال انجام شد و سایر گروه‌ها نیز در دارآباد و روددره‌ها مستقر شدند.

 آیا این طرح فقط در این روز اجرایی می‌شود یا طی سال برنامه‌ها تداوم دارد؟
تداوم برنامه‌ها برحسب نیاز در مناطق مختلف تهران ادامه دارد. یکی از طرح‌هایی که در منطقه یک با توافق اداره پسماند به‌زودی شاهد انجام آن خواهیم بود نصب جایگاه ویژه فیلتر سیگار برای پاکسازی زمین و نقاط پر تردد و آلوده است. اقدام دیگری که در مناطق یک، ۲ و ۳ به‌طور جدی در حال انجام است توزیع کیسه‌های پارچه‌ای قابل شست وشو در مراکز خرید است و پروژه بعدی هم «هزار خانواده پسماند صفر» است که در این طرح قصد داریم تولید زباله را به صفر برسانیم.

کد خبر 549725

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha