سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰
۰ نفر

محققان دانشگاه توکیو در ژاپن نوعی برچسب کاغذی ساختند که درون آن مجهز به میکروسوزن‌هایی برای اندازه‌گیری میزان گلوکز خون است.

برچسب کاغذی قند خون

به گزارشن همشهری آنلاین، ایرنا به نقل از پایگاه خبری مدیکال نیوز، معمولا برچسب‌های مجهز به میکروسوزن از یک قطعه پلیمر ساخته می‌شوند که سوزن‌ها در سطح زیرین آن تعبیه شده است. محققان ژاپنی، کاغذ را نیز به این ساختار اضافه کردند. برای این منظور ابتدا محققان مخلوطی از پلیمرهای زیست‌تخریب‌پذیر و نمک ذوب شده را درون قالب‌هایی ریختند که دارای حفره‌های مخروطی شکل هستند تا میکروسوزن‌ها تشکیل شوند سپس این قالب را روی یک برگ کاغذ برگرداندند تا سطح صاف میکروسوزن‌های پلیمری روی کاغذ قرار گرفته و پلیمر به داخل حفره‌های ریز کاغذ نفوذ کند و میکروسوزن‌ها به کاغذ متصل شوند.

اندازه‌گیری قندخون با برچسب کاغذی

در مرحله بعد میکروسوزن‌ها درون محلولی قرار گرفتند که آن‌ها را خنک کرده و نمک را از ساختار آن خارج می‌کند. بدین ترتیب روی میکروسوزن‌ها هزاران حفره ریز ایجاد شد که امکان جذب مایعات بدن از لایه بالایی پوست را فراهم می‌کنند. در آخرین مرحله نیز یک لایحه کاغذ حساس به گلوکز روی لایه کاغذی برچسب قرار گرفت.

در آزمایش‌های اولیه که با استفاده از نوعی ژل به نام آگار حاوی گلوکز محلول انجام شد، منافذ موجود در میکروسوزن‌ها با موفقیت مایع حاوی گلوکز را به سمت بالا هدایت کرده و به کاغذ حساس به گلوکز رساندند. وجود گلوکز موجب تغییر رنگ کاغذ شد و محققان توانستند میزان گلوکز موجود در ژل را با دقت بالایی اندازه‌گیری کنند.

به گفته محققان علاوه بر اندازه‌گیری گلوکز، می‌توان از این فناوری برای اندازه‌گیری سایر نشانگرهای زیستی نیز استفاده کرد.


گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Medical Devices & Sensors  منتشر شده است.

کد خبر 549447

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha