انبارهای دو نانوایی متخلف آرد آزاد در مشهد کشف و به دلیل تخلف‌های صنفی دیگر از جمله گرانفروشی، کم‌فروشی و فروش اجباری تعطیل شدند.

نانوایی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، روزگذشته گشت مشترک رسیدگی به تخلفات نانوایی‌های شهر مشهد با حضور نمایندگان تعزیرات حکومتی، بازرسان سازمان صمت، اتحادیه نانوایان برگزار شد که در این بازرسی‌ها از انبارهای دو نانوایی متخلف آرد نیمه‌یارانه‌ای سایر استان‌ها یا همان آرد آزاد کشف و به عنوان ظن به قاچاق توقیف شد و همچنین به دلیل تخلفات صنفی دیگر از جمله گران‌فروشی، کم‌فروشی و فروش اجباری تعطیل شدند.

اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود و در انبار یکی از نانوایی‌هایی که مورد بازرسی قرار می‌گیرد و به گفته مصطفی کشتگر رئیس اتحادیه نانوایان، پروانه کسب معتبر ندارد و قبلا تعطیل بوده، سه نوع آرد یافت می‌شود که یک نوع با کیسه‌های آبی رنگ و آزاد، یک نوع زرد و مشکی و نیمه‌یارانه‌ای شهرستان‌های استان و نوع دیگر آرد نیمه‌یارانه‌ای مربوط به شهر مشهد است، یعنی نانوایی که در سامانه‌های اتحادیه ثبت نبوده و پروانه کسب نیز ندارد، از سهمیه آرد دولتی مربوط به مشهد استفاده کرده و همچنین ظن به قاچاق برای آردهایی که به اسم آزاد خریده نیز وجود دارد.

گلایه‌های مردمی و شکایت‌های ارسال شده به دستگاه‌های نظارتی و سامانه‌های حمایت از مصرف‌کننده مربوط به تخلفات نانوایی‌ها بر اساس آمار ارائه شده از بازرسی سازمان صمت استان افزایش چشمگیری داشته که به همین دلیل گشت مشترک تعزیرات حکومتی استان به همراه بازرسان سازمان صمت و اتحادیه نانوایان برای برخورد با متخلفان روز گذشته برگزار شد.

در این بازدید دو نانوایی تعطیل شدند که تخلفات آنان براساس گزارش بازرسان، کم‌فروشی، گران‌فروشی و فروش اجباری بود و هرکدام از تخلفات صنفی جریمه و ساز و کار خاص خود را دارد.

اما در هردوی این نانوایی‌ها که به عنوان نانوایی ستاره‌دار در اتحادیه نانوایان شناخته شده و در طول ماه‌های اخیر تخلفات متعددی داشتند و جمع تخلفات یکی از این واحدها به صد مورد نیز می‌رسید، ظن به قاچاق آرد مشاهده شد و انبارهای این نانوایی‌ها پر از آردهایی بود که از استان‌های دیگر یا از سهمیه شهرستان‌ها و شهر مشهد خریده شده بود و همگی خارج از شبکه توزیع بود.

اولین نانوایی که کارش به تعطیلی می‌کشد، پروانه کسب را از کشوی میز درمی‌آورد، یک فتوکپی از پروانه کسبی که متعلق به خانمی است که به گفته رئیس اتحادیه خبازان، مدت‌هاست به او اخطار می‌دهند و به اتحادیه مراجعه نمی‌کند و در یک هفته اخیر هم به اخطاریه‌های متعدد پاسخ نداده و اصلا معلوم نیست کجاست!

مصطفی کشتگر رئیس اتحادیه خبازان می‌گوید: ما نانوایی‌هایی داریم که پروانه را با ملک نانوایی اجاره می‌دهند که این کار خلاف قانون است و اگر خود مالک پروانه در محل حضور نداشته باشد باید برای خود رسما مباشر معرفی کند، اما در برخی از نانوایی‌های متخلف از کسی که پروانه متعلق به اوست، هیچ خبری نیست.

وی می‌افزاید: این نانوایی هم جزو چندین مورد مشابه است که البته در یک هفته گذشته هربار به آن مراجعه کردیم تعطیل بوده و پاسخی هم به اخطارها نداده بود تا پرونده به اجرائیات رفت و ما برای تعطیل کردن آن آمدیم.

قیمت نان بربری روی تابلو ۱۳۰۰ تومان نوشته شده در صورتی که قیمت مصوب آن ۶۰۰ تومان است. گران‌فروشی دومین تخلفی است که پس از نداشتن پروانه معتبر در این واحد اتفاق می‌افتد، اما چند قدم جلوتر، اتفاقات دیگری در حال رخ دادن است، یک انبار، با چندین کیسه آرد از انواع مختلف که بین آنها آرد آزاد و نیمه‌یارانه‌ای هم وجود دارد. حالا ظن به قاچاق هم به عناوین تخلف این نانوایی اضافه می‌شود، اما موضوع مهم‌تر این‌جاست، چطور نانوایی که پروانه معتبر ندارد و اتحادیه بارها اخطار ابطال پروانه به مالک آن داده، به گفته پیرمرد نانوا که مغازه و پروانه را با هم اجاره کرده از سوی خودروهای توزیع آرد، سهمیه روزانه آرد دریافت می‌کند!

آرد فروشی مثل آب خوردن

این واحد صنفی تعطیل می‌شود، اما این سوال همچنان پابرجاست؛ چه شبکه مخفی دیگری در شبکه توزیع آرد نیمه‌یارانه‌ای وجود دارد که نانوایی که مورد تایید اتحادیه نیست، سهمیه آرد دولتی دریافت می‌کند؟

حمیدرضا نوری مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی می‌گوید: این موضوع در نتیجه تبانی افراد با کارخانه یا نانوایی‌های تعطیل به وجود می‌آید و افرادی هستند که فقط کد سامانه و پروانه دارند و با آن آرد فروشی می‌کنند.

وی می‌افزاید: خودروهای توزیع هم خصوصی هستند و با این افراد هماهنگ می‌شوند و گاهی اوقات آرد متعلق به فردی را که برایش صرف نمی‌کند هزینه کارگر و اجاره ملک و خدمات بدهد، به جای دیگری تحویل می‌دهند، ما خودمان این موضوعات را گزارش کردیم، اما نظارت بر این خودروها و خرید و فروش آرد با بازرسی و نظارت سازمان صمت است.

 مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که چرا نانوایی که چندین بار از طرف اتحادیه اخطار ابطال پروانه گرفته و در سامانه آنها به صورت تعطیل اعلام شده آرد دریافت می‌کند و چرا سامانه‌های اتحادیه و شرکت غله با هم هماهنگ نیستند، ادامه می‌دهد: این آردها خارج از شبکه و به صورتی که توضیح داده شد، توزیع می‌شود وگرنه هیچ نانوایی نیست که از طرف اتحادیه به طور کتبی اعلام شده باشد تعطیل است و در سامانه کد دریافت آرد داشته باشد، سامانه ما کشوری است و اتحادیه می‌تواند دریافت کنندگان را ببیند و به همین دلیل می‌توانند روی این موضوع به خوبی نظارت کنند، اگر به ما اعلام کرده باشند در همان روز سهمیه را قطع می‌کنیم.

نوری بیان می‌کند: در چند وقت اخیر گزارش‌های مختلفی از این تخلفات دادیم و تعزیرات حکومتی نیز با جدیت در حال برخورد است، اما تا زمانی که یارانه دولتی برای محصولی داده شود قطعا این مشکلات نیز وجود دارد و سوء استفاده‌هایی می‌شود و اگر بخواهیم کنترل کنیم باید همه دستگاه‌ها باشند. ما در تامین مشکلی نداریم، اما همه مشکلات و سوءاستفاده‌ها در توزیع اتفاق می‌افتد که دستگاه‌های نظارتی باید پاسخ گو باشند.

وی تصریح می‌کند: از سال گذشته مجوز واردات آرد از استان‌های دیگر نیز صادر شده و در این زمینه یکی از استان‌های متخلف گلستان است که از آن‌جا آرد را به مشهد می‌آورند. وقتی کالایی را غیرمجاز از استانی می‌آورند و در یک واحد غیرمجاز استفاده می‌کنند ما مقصر نیستیم، چون نظارت بر آن به عهده تعزیرات حکومتی و سازمان صمت است.

نوری تاکید می‌کند: ما از چند روز قبل به صورت کتبی اعلام کردیم تا ۲۰ روز آینده باید اتحادیه‌ها در استان واحدهایی را که پروانه ندارند یا نیاز به تمدید دارند، تعیین تکلیف کنند وگرنه آرد آنها قطع خواهد شد. از یکی دیگر از نانوایی‌های متخلف خرید صوری انجام می‌دهیم، نان سنگک ساده فروخته نمی‌شود و سنگک کنجدی را هم ۳ هزار تومان می‌فروشند.

بازرسان صورت حساب را دریافت و خود را به نانوا معرفی می‌کنند که او حالا می‌گوید: آن زمان پخت نان ساده نداشتم و برای معطل نشدن مشتری گفتم فقط کنجدی دارم. تا این‌جا فقط دو تخلف صنفی گران‌فروشی و فروش اجباری محرز می‌شود، اما یک طبقه پایین‌تر، جایی که انبار نانوایی است، محل انبار آردهایی است که تا سقف چیده شده و با بررسی بازرسان فقط هشت کیسه آرد نیمه‌یارانه‌ای، مربوط به سهمیه این نانوایی است و بقیه طبق گفته نانوا آزاد خریده شده است.

جوان نانوا با فریاد می‌گوید: سهمیه آرد من به ساعت ۱۰ صبح نمی‌رسد و اگر آرد آزاد نخرم باید تعطیل کنم. این آردها را کیسه‌ای ۱۱۰ هزار تومان از استان گلستان خریدیم.

بیک‌قاضی و مسئول گشت تعزیرات می‌گوید: آردهای موجود در انبار مربوط به استان گلستان و سهمیه دولتی نانوایی‌های آن استان است که با قیمتی بالا خریده شده، آردی که قیمت آن درنهایت کیسه‌ای ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان است و خارج از شبکه به مشهد ارسال می‌شود به همین دلیل این آردها ظن به قاچاق بوده و به انبار تملیکی ارسال می‌شود تا حکم نهایی صادر شود.
 
اما جابری بازرس اتحادیه خبازان پیش از این‌که انبار تعطیل شود، می‌گوید: احتمالا صاحب نانوایی برای این آردها حواله صادر شده دارد که اگر این طور باشد این آرد قاچاق نیست و همین گفته باعث می‌شود جوان نانوا با صدای بلند بگوید: بله حواله دارم، حواله دارم، نشان‌تان می‌دهم. در نهایت حواله‌ای از جانب مسئول نانوایی ارائه نشد و انبار آرد تعطیل شد، اما به علت وجود خمیر آماده در مغازه و عدم ایجاد اختلال در توزیع، نانوایی تعطیل نشد.

کد خبر 549365

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان رضوی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha