محققان با استفاده از دومین ابررایانه قدرتمند جهان فرضیه‌ای درباره علت ایجاد علائم کووید۱۹ در بدن انسان ارائه کرده‌اند.

كرونا ويروس

به گزارش همشهری آنلاین، مهر به نقل از ایندپندنت، به نظر می‌رسد محققان با کمک محاسبات یک ابررایانه در ایالت تنسی آمریکا به درک بهتری از عوارض کووید۱۹ در بدن انسان دست یافته‌اند.

در آزمایشگاه ملی اوک ریج تنسی ابررایانه «سامیت» قرار دارد که دومین ابررایانه سریع جهان است. محققان این آزمایشگاه با استفاده از ماشین مذکور اطلاعات بیش از ۴۰ هزار ژن متعلق به ۱۷ هزار نمونه ژنتیکی را بررسی کردند. آنها با بررسی اطلاعاتی که در ابررایانه تولید شده بود، به «فرضیه برادیکینین» رسیدند. دانیل جاکوبسون محقق ارشد و این پژوهش در اوک ریج  یافته‌های خودرا در ژورنال eLife منتشر کرده است.

«فرضیه برادیکینین» مدلی برای درک علائم متعدد و گاه عجیب کووید ۱۹ است. بر اساس این فرضیه، کووید۱۹ سبب می‌شود فرایند شکستن یک ماده شیمیایی به نام برادیکینین در بدن انسان متوقف شود. این ماده فشار خون را تنظیم می‌کند.

پژوهشگران آلمانی چند داروی هپاتیت را برای درمان کرونا شناسایی کردند

با در نظرگرفتن فرضیه ارائه شده، تجمیع برادیکینین به ایجاد یک طوفان برادیکینینی منجر می‌شود که در نهایت علائم مرگبار مرتبط با کووید۱۹ را همراه دارد.

تجمیع برادیکینین به نفوذپذیری عروقی در بدن منجر می‌شود که در حقیقت ضعیف شدن رگ‌های خونی و ایجاد نشتی در آنها را شامل می‌شود.

این  رخداد پر شدن ریه از مایعات، التهاب آن و در نتیجه سخت شدن تنفس در بیماران کووید-۱۹ را توضیح می‌دهد.همچنین فرضیه برادیکینین توضیحی برای تاثیرگذاری کووید۱۹ بر قلب و سیستم عصبی نیز فراهم می‌کند.

مقدار زیاد برادیکینین  سد خونی- مغزی را نیز از بین می‌برد. این سد به فیلتر کردن ذرات غیرضروری در سیستم گردن خون و قبل از رسیدن خون به مغز کمک می‌کند و از بین رفتن آن می‌تواند به ظهور علائم عصبی مرتبط با کووید۱۹ منجر شود.

محققان معتقدند با توجه به فرضیه برادیکینین، چند دارویی که برای بیماری‌های دیگر بوسیله سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شده‌اند، ممکن است به درمان کووید۱۹ هم کمک کنند، داروهایی مانند دانازول، استانوزولول و اکالانتید تولید برادیکینین را کاهش می‌دهند و احتمالا از ایجاد طوفان برادیکینینی در بدن جلوگیری می‌کنند.

به گفته محققان ویتامین دی نیز برای مقابله با کووید۱۹ سودمند است زیرا از ایجاد طوفان برادیکینین جلوگیری می‌کند. پژوهشگران تصمیم دارند این فرضیه را در آزمایش‌های بالینی آزمایش کنند و امیدوارند یافته‌های‌شان در این زمینه به ایجاد درمانی موثر برای این بیماری منجر شود.

کد خبر 549102
منبع: مهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha