عبدالله آل بوغبیش: در حالی که خانم کاندولیزارایس وزیرخارجه آمریکا خود را آماده سفر به خاورمیانه می‌کند تا درباره مذاکرات به اصطلاح صلح خاورمیانه با مقامات اسرائیلی و فلسطینی به گفت‌وگو بنشیند،

 تل آویو از طرحی برای ساخت 1300 واحد مسکونی جدید در قدس شرقی خبر داد. این طرح در حالی اعلام می‌شود که یکی از شروط اساسی فلسطینیان برای دستیابی به توافقنامه صلح با اسرائیل، توقف روند ساخت و سازها در قدس شرقی است که فلسطینیان آن را پایتخت دولت مستقل آتی خود می‌دانند.

نکته جالب توجه در این میان، سفر قریب‌الوقوع خانم رایس به منطقه است که با هدف تحرک بخشیدن به روند صلح میان اسرائیل و فلسطین و اجرایی کردن بندهای توافقات آناپولیس انجام می‌گیرد.

روز گذشته اما مقامات آمریکایی در واکنش به طرح اسرائیل، بدون هیچ گونه محکومیتی، تنها به این نکته بسنده کردند که موضع ما در قبال این مسئله شفاف و واضح است.

در این میان، آیا اسرائیل با توجه به رویدادهای منطقه‌ای و داخلی و از جمله ادامه ساخت و سازهای خود، جویای صلح است و آیا در این مسئله جدی است؟

ساخت شهرک‌های یهودی نشین در اراضی اشغالی به چندین سال پیش بازمی‌گردد. اما پس از برگزاری نشست آناپولیس آمریکا، اسرائیل متعهد به متوقف ساختن این روند شد.

با این حال، تل‌آویو تنها چند ماه پس از آناپولیس و در دوم ماه جاری میلادی، از مناقصه برای ساخت بیش از 800 واحد مسکونی جدید پرده برداشت.

بی‌تردید پس از انتشار خبر این دو طرح، نمی‌توان گفت که اسرائیل طرح سومی را در همین شهر قدس نداشته باشد، اما این سئوال همچنان به قوت خود باقی است که آیا می‌توان به برقراری صلح میان دو طرف امیدوار بود؟

از زمانی که مقامات اسرائیلی بعد از مذاکرات آناپولیس، روند حمله به نوار غزه را به بهانه شلیک موشک‌های دست‌ساز به سوی اراضی اشغالی آغاز کردند و از آن زمان یعنی اواخر سال گذشته میلادی تاکنون محاصره‌ای همه‌جانبه را علیه فلسطینیان آغازیدند، نقض توافقات آناپولیس نیز شروع شد.

اسرائیل به رغم تمامی انتقادات بین‌المللی و حتی محکومیت‌هایی که از سوی برخی طرف‌های غربی علیه این اقدام اعلام شد، به حملات خود علیه غزه ادامه داد و کشتار جدیدی را مرتکب شد.

در جریان این حملات و پس از توقف آنها هم، اسرائیل ارسال سوخت به نوار غزه را به حالت تعلیق درآورد اما با فشارهای بین‌المللی تنها ارسال یک سوم آن را از سرگرفت.

پس از آن، مصر خواستار برقراری آرامش میان حماس و اسرائیل شد، مسئله‌ای که تاکنون به نتیجه نرسیده و تنها طی همین روزهای گذشته بود که اسرائیل شرط‌های خود از جمله متوقف ساختن شلیک موشک‌های مقاومت به سوی اراضی اشغالی و آزادی جلعاد شالیط نظامی اسیر خود در دست فلسطینیان را به طرف مصری ابلاغ کرد.

در کنار حملات و اقدامات میدانی، اسرائیل بند دیگری از تواقفنامه آناپولیس یعنی تعلیق یا توقف ساخت و سازها را نقض کرد و از ساخت بیش از 800 واحد مسکونی در قدس شرقی منطقه مورد اختلاف با فلسطینیان خبر داد. اندکی پس از آن و در روز جمعه، اسرائیل بار دیگر طرحی برای ساخت 1300 واحد مسکونی را در منطقه رامات شلومو ارائه داد که در آن 2000 شهرک نشین یهودی ساکن‌اند.

این طرح بزرگ‌ترین طرح برای توسعه شهرک‌سازی در قدس شرقی است که واکنش مقامات فلسطینی را نیز در پی داشته است.

علاوه بر این و پس از اظهارات احمد قریع مسئول مذاکرات فلسطینیان با اسرائیل درباره دشوار بودن دستیابی به توافقنامه صلح با اسرائیل تا پایان سال جاری میلادی، آنگونه که بوش وعده داده بود، سلام فیاض نخست وزیر انتخابی محمود عباس از محال بودن تحقق وعده بوش تا پایان سال خبر داد.

ایهود اولمرت نخست وزیر اسرائیل نیز که به عنوان طرف مقابل فلسطینی‌ها بر سر میز مذاکره با آنان می‌نشیند، با توجه به اتهامات فساد مالی و فشارهای داخلی، در آینده‌ای نزدیک از قدرت کنار خواهد رفت و فلسطینیان طرف جدیدی را پیش روی خود خواهند دید که باید کار را از نقطه صفر با آن آغاز کنند.

با این تفاصیل و به رغم تمامی کوتاه آمدن‌هایی که تاکنون فلسطینیان صورت داده‌اند و زیاده‌خواهی‌هایی که اسرائیلی‌ها نشان داده‌اند، نه تا پایان سال که تا پایان سال‌های دیگر نیز نباید به برقراری صلح در اراضی فلسطینی امیدوار بود.

در این بین، سفرهای خانم کاندولیزارایس وزیر خارجه آمریکا به منطقه نیز نمی‌تواند کمکی به اجرایی کردن این توافقنامه کند و رفت و آمد وی تنها مسئله‌ای صوری و تکراری است که نمی‌تواند نتیجه‌ای از پیش ببرد.

همشهری امارات

کد خبر 54903

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز