مدیرعامل شرکت خاکریزآب شهرداری تهران اعلام کرد: برای ساخت ۵۳۰ کیلومتر شبکه مدیریت سیلاب بیش از ۲۰ هزار میلیارد هزینه شده است.

اينفوگرافيك فعاليت‌هاي خاكريزآب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، حبیب پوش پارس با اعلام این خبر گفت: کوهپایه‌های شمالی تا دشت‌های جنوبی تهران تقریبا بیش از ۹۰۰ متر اختلاف ارتفاع دارد. این نشان‌دهنده شیب بسیار تند در پایتخت است. ۷ رود دره و رودخانه به همراه مسیل‌های قدیمی از این شهر بصورت شمالی جنوبی عبور می‌کند بنابراین طبق سنوات گذشته شهر همیشه در معرض سیلاب بوده است.

وی گفت: در زمان قاجار با حفر قنات و خندق در اطراف دارالخلافه، مدیریت سیلاب انجام می‌شد. تا کنون در این سه دهه تقریبا ۵۳۰ کیلومتر شبکه اصلی مدیریت آب‌های سطحی را برای کنترل و هدایت ایمن سیلاب احداث کردیم.

پوش پارس افزود: در تهران بیش از ۵۰۰ کیلومتر مسیر بزرگراهی وجود دارد. به همان مقدار هم حدود ۵۳۰ کیلومتر شبکه اصلی مدیریت آب‌های سطحی در عمق ۱۶ تا ۴۰ متری زمین داریم. مجموعه‌ای از کانال‌هایی که بعضا قطر ۴/۲ دهم دارند و می‌توانند بارش‌های سنگین و روان آب‌هایی که به شهر تهران وارد می‌شود را مدیریت و کنترل کنند و بصورت ایمن از شهر عبور دهند.

وی گفت: در حال حاضر از مدل طرح جامع مدیریت آب‌های سطحی که طبق برنامه ۷۰۰ کیلومتر است ۵۳۰ کیلومتر با تلاش شهرداری تهران ساخته شده است. هم اکنون در حال ساخت ۲۰۰ کیلومتر باقی مانده هستیم تا مشکلات رفع شود و مردم فقط از باران حس زیبایی داشته باشند.

پوش پارس افزود: وقتی درباره شبکه اصلی مدیریت سیلاب اصلی تهران صحبت می‌کنیم گاها مشاهده می‌کنیم بعد از بارش‌ها در نقاطی از محلات یا معابر آبگرفتگی‌های کوچکی رخ می‌دهد که آرامش مردم را بهم می‌زند. ما هم از این موضوع ناراحت هستیم و تلاش می‌کنیم تا تهران به یک آرمان شهر تبدیل شود و این نقاط هم توسط همکارانمان در حوزه‌های مختلف از بین رود.

وی با بیان اینکه تهران با شیبی ۹۰۰ کیلومتری در معرض خطر سیلاب قرار دارد، خاطرنشان کرد: تلاش‌هایی در این سه دهه صورت گرفت که مشکلات‌مان از سیلاب‌های خطرآفرین و فاجعه‌بار سال ۶۶ گلاب دره و کشتار مردم و شهروندان در سیلاب دهه ۶۰ به دغدغه‌ها و نگرانی‌های محلی مبنی بر آب‌گرفتگی تبدیل شد.

پوش پارس گفت: در بحث مدیریت شبکه سیلاب با مدل مطالعاتی ۵۰ ساله پیش می‌رویم. یعنی طبق مطالعات فرادست طرح اجرا شده است. در تلاش هستیم سیلاب با بازگشت ۵۰ ساله را هم تامین کنیم و عبور ایمن دهیم. اما همه این اقدامات تدابیر دستگاه‌های مسئول و شهرداری است.

مدیرعامل شرکت خاکریزآب شهرداری تهران افزود: در ابتدای سال جاری شاهد به راه افتادن سیلاب‌های سنگین در استان‌های دیگر بودیم. خوشبختانه هیچ یک از این سیل‌ها در تهران رخ نداد و سهم مردم پایتخت در سال‌های گذشته از باران آرامش و زیبایی بود. همه این‌ها نشان می‌دهند در زیر پوست شهر و در اعماق ۴۰ متری زمین اتفاقاتی رخ داده است. امیدواریم در سال‌های آتی با تداوم اقدامات صورت گرفته حافظ جان مردم باشیم و به آن‌ها حس امنیت منتقل کنیم.

مدیرعامل شرکت خاکریز آب گفت: دراین خصوص شهرداری تهران ۳۰ سال تلاش کرد. در فرودین ۹۸ مردم وقتی تهران را با پل دختر شیراز و دیگر استان‌ها مقایسه کردند توانستند زحمات کسانی که بر حسب وظیفه در این بخش در اعماق زمین طی سالیان کار کرده اند را در لحظه‌ای لمس کنند.

وی افزود: شبکه مدیریت آب‌های سطحی و سیلابی تهران که در زیر زمین درست کرده‌ایم حتما قادر به مدیریت سیلاب با شدت مدل ۵۰ ساله است. اما نکته این جاست از در خانه‌های مردم تا زیر پوست شهر که شبکه اصلی سیلاب در آن ساخته شده است انهار و جوی‌های فرعی در کوچه خیابان باید پاک باشند تا روان آب‌ها به شبکه ایمن زیر زمین برسد. از شهروندان درخواست می‌کنیم که یک سری از مسائل را رعایت کرده و با ما مشارکت کنند.

مدیرعامل شرکت خاکریز آب گفت: همکاران ما در حوزه خدمات شهری مسئول پاکسازی جوی‌ها و نهرها هستند که با آشغال ریختن مردم زحمت آن‌ها دوچندان می‌شود. در عین حال نقاط اتصالی که شبکه‌های فرعی آب را به شبکه اصلی هدایت می‌کند تا آب به پائین دست تهران برسد با آشغال ریختن دچار مشکل می‌شوند. زیرا زباله‌های مردم در آن نقاط جمع شده و در نقطه یا گلوگاهی گرفتگی ایجاد می‌کند که مردم اثراتش را با آبگرفتگی در معابر می‌بینند.

وی افزود: برای ساخت ۵۳۰ کیلومتر شبکه مدیریت سیلاب بیش از ۲۰ هزار میلیارد هزینه شده است. ما سرمایه‌ای از جیب و اموال مردم را به ثمر نشانده‌ایم و اکنون مردم در زیر پوست شهر بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان شبکه مدیریت سیلاب در پایتخت دارند. مردم باید با پاکسازی و آشغال نریختن به جوی‌ها این موضوع را مدیریت می‌کنند تا بتوانند از سرمایه خود بهره بگیرند و در ایمنی کامل باشند. درخواست ما از شهروندان این است در این خصوص با ما همکاری لازم را داشته باشند.

کد خبر 548483
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha