۱۶۴ نانوایی استان زنجان در سه ماهه نخست سال ۹۹ به علت رعایت نکردن شیوه‌نامه‌ها و موازین بهداشتی تعطیل شد.

نانوایی

به گزارش همشهری‌آنلاین، کارشناس بهداشت محیط کار معاونت بهداشتی علوم پزشکی همدان در گفت و گو با ایرنا گفت: ۱۸۳۵ نانوایی در این استان فعال هستند که ۱۴۲ نانوایی معادل هفت درصد نانوایی‌های موجود در همدان به مرجع قضایی معرفی شدند. این نانوایی‌ها به علل مختلفی از جمله بی‌کیفیتی نان، رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری فیزیکی و غیره به مرجع قضایی معرفی یا تعطیل شدند.

حمیدرضا باب الحوائجی درباره کیفیت نان نیز اظهار کرد: نمونه‌برداری از نان‌های مسطح نظیر بربری، لواش،  سنگک، تافتون و بررسی وضعیت مقدار نمک و جوش شیرین در آن‌ها توسط کارشناسان صورت می‌گیرد. استاندارد میزان مصرف نمک در نان یک درصد است، اما در سه ماهه سالجاری طبق نمونه‌برداری‌های صورت گرفته میزان استفاده از نمک افزایش داشته است.

کارشناس بهداشت محیط کار معاونت بهداشتی علوم پزشکی همدان بیان کرد: برخی از نانوایی‌ها علت استفاده بیش از حد نمک را بی‌کیفیت بودن آرد استان عنوان کردند و معتقد بودند به علت بالا بودن هزینه خرید آرد باکیفیت از دیگر استان‌ها مجبور به استفاده از آرد همدان هستند.

وی با بیان این که معاونت غذا و دارو متولی کیفیت آرد است اظهار کرد: موضوع پایین بودن کیفیت آرد همدان در نشستی به مسئولان و کارشناسان این مجموعه اطلاع‌رسانی شده است تا پیگیری‌های لازم را انجام دهند. یکی از اولویت‌های معاونت بهداشتی، تلاش برای کاهش مصرف نمک توسط خانوارها است بنابراین نسبت به افزایش مصرف نمک در پخت نان حساس هستیم.

باب‌الحوائجی با بیان این که استفاه از جوش شیرین در نانوایی همدان در حد صفر است، گفت: استفاده از نمک پخت نان را برای شاطر راحت هم می‌کند، بنابراین یکی از علل استفاده بیش از حد از نمک تسهیل در پخت نان است.

کد خبر 548461

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha