رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران از عبور واکسن‌ کرونای این دانشگاه از مرحله حیوانی و ورود آن به مرحله انسانی به‌زودی خبر داد. این درحالی است که دکتر مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا، گفته بود نباید روی واکسن ایرانی کرونا حساب باز کرد.

واکسن کرونا

به گزارش همشهری آنلاین، جلیل کوهپایه‌زاده عضو ستاد مقابله با کرونای تهران و رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران به ایرنا گفته است: محققان دانشگاه علوم پزشکی ایران با تمام توان در حال تلاش برای تولید واکسن کرونا هستند، نوع واکسن‌های کرونا با یکدیگر متفاوت هستند. برخی واکسن‌ها با استفاده از ویروس‌های کشته‌شده و برخی دیگر از آنها با بهره‌گیری از نوترکیبات ویروسی و روش‌های جدید در حال ساخت هستند. امیدواریم این فعالیت‌ها به نتیجه مطلوب برسد تا خدمات پیشگیرانه بهتری به مردم ارائه شود.

این درحالی است که چند روز پیش، دکتر مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به این سوال که «چقدر می‌توانیم امیدوار باشیم واکسن ایرانی کرونا به‌زودی به دست ما برسد» به همشهری‌آنلاین گفت: بیش از ۲۰ سال است که در ایران از واکسن آنفلوآنزا استفاده می‌کنیم. یک شرکت داخلی هست که هر سال می‌گوید من مراحل تجربی و... واکسن آنفلوآنزا را طی کرده‌ام و عن‌قریب آن را در اختیار مردم می‌گذارم. اگر شما این واکسن را دیده‌اید، من هم دیده‌ام! بنده به شما قول و اطمینان می‌دهم که این شرکت نخواهد توانست. راحت به شما بگویم که اصلا کشورهای غربی تکنولوژی آن را به ما نمی‌دهند. بنابراین روی واکسن کرونای تولید داخل زیاد حساب باز نکنید. 

بیشتر بخوانید؛

با این حال رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران می‌گوید: ساخت واکسن مراحل مختلفی دارد، مرحله اولیه آزمایشگاهی واکسن با ویروس کشته‌شده کووید-۱۹ با موفقیت پشت سر گذاشته شده است و امیدواریم در ماه‌های آینده کارآزمایی بالینی آن هم با موفقیت به پایان برسد تا این دستاورد مهم در اختیار نظام سلامت کشور قرار گیرد. برخی از کشورها در مراحل مختلف ساخت واکسن کرونا قرار دارند و محققان ایرانی هم در قالب گروه‌های مختلف در حال تحقیق برای ساخت واکسن کرونا هستند.

کوهپایه‌زاده تاکید کرد: در حال حاضر که نه واکسن برای بیماری کرونا تولید شده و نه داروی اختصاصی آن ساخته شده است، با رعایت دقیق توصیه‌های بهداشتی باید از ابتلا به بیماری پیشگیری کرد.

وی ادامه داد: مردم همچنان باید توصیه‌های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و عدم حضور در اجتماعات را رعایت کنند و تا حد امکان از حضور در مکان‌های شلوغ و پرتردد خودداری کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: مردم نباید تصور کنند که این بیماری پایان یافته و رعایت توصیه‌های بهداشتی را کاهش دهند، آنان همچنان با دقت باید این موارد را رعایت کنند تا دچار عوارض این بیماری نشوند.

کد خبر 548374

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha