نامزد روزنامه‌نگار منتقد سعودی‌ که گفته می‌شود، سال ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در استانبول به طرز فجیعی به قتل رسید، در مصاحبه با یک پایگاه خبری عربی گفت، پرونده نامزدش صرفا با اعلام سعودی‌ها، بسته نخواهد شد.

خدیجه خاشچقی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، «خدیجه چنگیز» نامزد «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی در مصاحبه با پایگاه خبری «عربی۲۱» در ارتباط با اعلام دادستانی کل سعودی مبنی بر مختومه شدن پرونده نامزدش، اظهار نظر کرد.

خدیجه چنگیز در این مصاحبه گفت: «دوست دارم بگویم که تصمیمی که مقامات قضایی سعودی اتخاذ کردند، نه قبول است، نه صحت دارد. کسی نمی‌تواند این تصمیم را باور کند یا از آن راضی باشد».

دادستانی کل عربستان سعودی عصر روز دوشنبه با اعلام احکام نهایی محکومان قتل خاشقچی از بسته شدن این پرونده در دو جنبه عمومی و خصوصی جرم خبر داد.

نامزد خاشقچی در ادامه گفت: «همچنان به دنبال این پاسخ هستم که چه بر سر جسد جمال آمده و چه کسی دستور قتل او را داده؟ و چرا جمال را کشته است و بر چه اساسی؟».

خدیجه چنگیز افزود: «آیا واقعا مقامات سعودی باور دارند که جامعه بین‌الملل این پرونده را با این تصمیمی که بتازگی [از جانب آنها] صادر شده، خواهد بست؟ همه و من هم در کنار آنها به جست‌وجوی حق شهید جمال ادامه خواهیم داد».

با این حال، نامزد خاشقچی از پاسخ به این سؤال که گام‌های بعدی او در این ارتباط چه خواهد بود و آیا اینکه او از «محمد بن سلمان» ولی عهد سعودی در آمریکا شکایت خواهد کرد یا خیر، خودداری کرد.

 دادستانی سعودی، روز دوشنبه هفته جاری، با صدور احکامی اعلام کرد که مسأله قتل جمال خاشقچی در دو جنبه خصوصی و عمومی جرم خاتمه یافته است؛ جنبه خصوصی که با عفو خانواده خاشقچی خاتمه یافت و در خصوص جنبه عمومی جرم نیز پنج تن از محکومان هر کدام به ۲۰ سال زندان محکوم شدند و یک نفر نیز به هفت سال و دو نفر هم به ۱۰ سال زندان محکوم شدند.

پس از صدور این احکام، «اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه در مورد اعدام‌های فراقانونی، سریع یا خودسرانه در دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد، پرونده محاکمه عاملان قتل خاشقچی در عربستان سعودی «به سخره گرفتن عدالت» بود.

جمال خاشقچی، ستون‌نویس روزنامه آمریکایی واشنگتن پست بود که با به قدرت رسیدن محمد بن سلمان (۲۰۱۷)،‌ کشورش را ترک کرد و به آمریکا رفت. به گفته مقامات ترکیه، وی در ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ به دست یک تیم امنیتی سعودی در داخل کنسولگری این کشور در استانبول به طرز فجیعی ترور شد. جسد او هنوز کشف نشده است. 

کد خبر 547754

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha