کمتر از دو سال پس از کشته شدن جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول، محاکمه غیابی ۲۰ شهروند سعودی متهم در این پرونده در ترکیه آغاز شد.

جمال خاشقچي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی، خدیجه چنگیز (نامزد خاشقچی) و اگنس کالامار (گزارشگر ویژه سازمان ملل در قتل‌های فراقضایی) به نیابت از روزنامه‌نگار مقتول سعودی در دادگاه محاکمه قاتلان او در استانبول حضور می‌یابند. خانم کالامار شاهزاده سعودی محمد بن‌سلمان را مسئول اصلی این جنایت فجیع و تکان‌دهنده می‌داند؛ هر چند مقام‌های پادشاهی عربستان سعودی این ادعا را رد و اعلام کرده‌اند برخی عناصر خودسر در داخل کنسولگری عربستان در استانبول ماجرا را به سرانجام رسانده‌اند.

جمال خاشقچی که از منتقدان سرشناس و بی‌پروای حکومت سعودی بود، اوایل اکتبر سال گذشته برای گرفتن مجوز ازدواج با خدیجه چنگیز وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد و دیگر هرگز بیرون نیامد. گفته می‌شود گروهی از ماموران سعودی به دستور محمد بن‌سلمان او را کشته و جنازه‌اش را مثله کرده‌اند. نکته عجیب اینکه تا امروز حتی یک نشان از جسد خاشچقی پیدا نشده و به نظر می‌رسد جنازه در اسید حل و نابوده شده است.

با اینکه خاشقچی شهروند آمریکا هم بود، مقام‌های دولت دانلد ترامپ با وجود تلاش‌های ابتدایی خیلی زود از پیگیری پرونده دست کشیدند و ترجیح دادند همچنان به روابط اقتصادی پرسود خود با حکومت عربستان سعودی ادامه دهند. مقام‌های ریاض هم برای خاموش کردن اعتراض‌های جهانی به این جنایت فجیع یک محاکمه پرحرف و جنجالی ترتیب دادند و چند نفر از عاملان قتل خاشقچی را به اعدام و حبس‌های طولانی محکوم کردند. گرچه دو عامل اصلی قتل که از نزدیکان بن‌سلمان بودند، تبرئه شدند.

مدتی پیش پسر ارشد خاشقچی ۵۹ ساله اعلام کرد قاتلان پدر خود را بخشیده است؛ اقدامی که با واکنش خشمگینانه خدیچه چنگیز و بسیاری از فعالان حقوق بشری مواجه شد. حالا باید دید محاکمه غیابی متهمان پرونده این جنایت تاریخی در ترکیه به چه نتیجه‌ای ختم می‌شود و آیا پای بن‌سلمان هم به ماجرا باز می‌شود یا نه. احمد العسیری و سعود القحطانی که آمران اصلی قتل هستند، از نزدیک‌ترین یاران و مشاوران شاهزاده سعودی به شمار می‌روند.

کد خبر 527618

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha