پادشاه ۸۴ ساله عربستان سعودی که از چند روز پیش در بیمارستان بستری شده بود، روز پنجشنبه به اتاق عمل منتقل شد و پزشکان توانستند با موفقیت کیسه صفرای او را از بدنش خارج کنند.

ملك سلمان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیویورک تایمز، شایعه‌هایی که درباره سلامتی ملک سلمان در گوشه و کنار و رسانه‌ها به گوش می‌رسید، تا روزهای پایان هفته به اوج رسیده و حتی خبر مرگ او هم منتشر شده بود اما به نظر می‌رسد پادشاه عربستان پس از پشت سر گذاشتن یک عمل جراحی موفق به زودی به کاخ خود بازمی‌گردد. ملک سلمان روز چهارشنبه هم در نشست مجازی کابینه شرکت کرده بود.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی با انتشار خبر عمل جراحی موفق روز پنجشنبه، دست‌کم برای مدتی کوتاه به شایعه‌ها درباره سلامتی ملک سلمان پایان داده باشد. هر چند شخص پادشاه امور مملکتی را روز به روز مدیریت نمی‌کند و مسئولیت کابینه بر عهده محمد بن‌سلمان، فرزند او و ولی‌عهد سعودی است. بن‌سلمان از سال ۲۰۱۷ ولی‌عهد شد و در این سه سال با کنار زدن تمام رقیبان، خود را به عنوان تنها جانشین پادشاه عربستان معرفی کرده است.

شیوع گسترده ویروس کرونا و کاهش شدید قیمت نفت بحران‌هایی را برای پادشاهی سعودی به وجود آورده و بن‌سلمان را با چالش‌هایی اساسی روبه‌رو کرده است. ولی‌عهد عربستان پیش‌تر هم درگیر پرونده‌هایی چون جنگ یمن و قتل تکان‌دهنده و وحشیانه جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول بوده و هنوز نتوانسته از آنها به سلامت بگذرد. کارشناسان معتقدند شیوع کرونا و سقوط بازار نفت چشم‌انداز ۲۰۳۰ بن‌سلمان را قطعا به تاخیر خواهد انداخت.

ملک سلمان سال ۲۰۱۵ پس از مرگ برادرش ملک عبدالله زمام امور را در پادشاهی سعودی در دست گرفت و از همان زمان شایعه‌هایی درباره سلامتی‌اش به گوش می‌رسید. او پیش‌تر ولی‌عهد عربستان، وزیر دفاع و حدود ۵۰ سال فرماندار استان ریاض بود.

کد خبر 533858

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha