چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲
۰ نفر

پزشکان در مطالعه‌ای جدید بی‌خوابی را به عنوان فاکتور خطرزای جدید در ابتلا به بیماری دیابت نوع دو شناسایی کردند.

دیابت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، در این بررسی برای اولین بار بیخوابی به عنوان فاکتور خطرزای مرتبط با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع دو معرفی شد. در این مطالعه ۳۴ فاکتور شناسایی شد که تصور می‌شود ممکن است در افزایش یا کاهش خطر ابتلا به این بیماری نقش داشته باشند. همچنین ۲۱ فاکتور دیگر معرفی شد که می‌توانند خطرزا باشند اما شواهد قوی در مورد آنها وجود ندارد.

در این بررسی متخصصان سوئدی از تکنیکی موسوم به MR استفاده کردند که متغیرهای ژنتیکی را به عنوان آزمایش طبیعی به منظور بررسی رابطه علّی بین فاکتورهای خطرزای اصلاح پذیر و نتایج سلامت در داده‌های مشاهده‌ای به کار می‌گیرد.

آشنایی با عوامل بروز دیابت نوع ۲

در این بررسی متخصصان به شواهدی از رابطه علّی بین ۳۴ فاکتور (۱۹ فاکتور خطرزا و ۱۵ فاکتور حفاظتی) و بیماری دیابت نوع دو، دست پیدا کردند. برهمین اساس معلوم شد که "بی‌خوابی فاکتور خطرزای جدیدی" است به گونه‌ای که افراد مبتلا به بی‌خوابی ۱۷ درصد بیش از دیگر افراد در معرض ابتلا به دیابت نوع دو هستند.

به گزارش مدیکال اکسپرس، همچنین افسردگی، فشار خون سیستولیک، استعمال سیگار، مصرف قهوه (کافئین)، شاخص توده بدنی در دوران کودکی و بزرگسالی و نیز درصد چربی بدن، برخی دیگر از فاکتورهای خطرزا در بروز بیماری دیابت نوع دو هستند.

کد خبر 547748
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha