شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
۰ نفر

اجاره ویلای شبانه برای گذران تفریح پایان هفته یا روزهای تعطیل موضوعی عادی است اما وقتی عجیب و غریب می‌شود که مبلغ اجاره‌ها با آنچه مرسوم است تفاوتی آشکار پیدا می‌کند؛

شبهای میلیونی

همشهری آنلاین_شهره کیانوش‌راد:  آن هم در لواسان، شهری نزدیکی تهران که معمولاً عنوان لاکچری بودن را با خود یدک می‌کشد. لاکچری بودن، پای بسیاری از تهرانی‌ها را به این شهر باز کرده و دردسرهایی را برای اهالی این شهر به دنبال داشته است که کمترین آن ایجاد ترافیک و راهبندان در خیابان‌هایی است که گنجایش این حجم خودرو را ندارد. در گفت‌وگو با چند مشاور املاک و اهالی به اجاره شبانه ویلاهای لوکس در لواسان پرداخته‌ایم.  

لواسان، شهری کوچک اما با ماجراهایی عجیب و غریب است؛ از زمین‌خواری و ساخت‌وساز غیرمجاز تا قصرهایی که با نام ویلا در دل شهر ساخته شده و در معماری آنها هیچ نشانه‌ای از ایرانی بودن پیدا نمی‌شود. آرامش شبانه لواسان با صداهایی که از این ویلاها به گوش می‌رسد بر هم می‌خورد. پیامد پایان اقامت تفریحی در شهری که حالا نامش با لاکچری بودن عجین شده، ترافیک عصرگاهی است که نصیب ساکنانی می‌شود که سال‌ها در این شهر آرام سکونت داشته‌اند. «اجاره شبانه ویلا توسط دفاتر املاک غیرقانونی است.» این پاسخ «مرتضی خلیلی» یکی از مشاوران دفتر املاک در لواسان است و در پاسخ به درخواست ما برای گرفتن اطلاعات بیشتر از قیمت‌های اجاره ویلاها می‌گوید: «دفاتر املاک نمی‌توانند ویلاها را برای یک شب اجاره دهند. متقاضیان اجاره این ویلاها افرادی هستند که عمدتاً از تهران به لواسان می‌آیند و ما هیچ شناختی از آنها نداریم و اگر هر اتفاقی در ویلا بیفتد مسئولیتش با دفتر املاکی است که آن ویلا را به‌صورت شبانه اجاره داده و از نظر قانونی تخلف انجام داده است.» با این حال صفحات مجازی پر از آگهی‌هایی است که ویلاهای لوکس را به‌صورت شبانه اجاره می‌دهند؛ اجاره‌هایی که قیمت آنها از یک ماه سکونت در برخی مناطق تهران بیشتر است.  

  •  پاسخ‌هایی که مبلغ اجاره را بالاتر می‌برد!  

با یک جست‌وجوی ساده اینترنتی به راحتی می‌توانید امکانات ویلاها را به‌صورت فیلم و عکس مشاهده کنید. در معرفی مشخصات ویلاها از عناوین دوبلکس وتریبلکس استفاده شده است. بلافاصله بعد از تماس با شماره درج شده در آگهی ارتباط تلفنی برقرار می‌شود. فردی که خود را مالک یا واسطه اجاره ویلا معرفی می‌کند از شما سؤالاتی می‌پرسد؛ پرسش‌هایی که پاسخشان می‌تواند به افزایش اجاره منجر شود. تعداد افراد، تعداد خودروها، همراه داشتن بچه، استفاده از آب گرم برای استخر، مجهز بودن ویلا به ۲ استخر برای آقایان و خانم‌ها، سالن ورزشی و میز بیلیارد، داشتن حمام سنتی ترکیه‌ای، استفاده از ویلا برای برگزاری مراسم جشن تولد، نامزدی، عقد و ازدواج و... حتی از شما می‌پرسند از میوه درختان استفاده می‌کنید یا خیر؟ قیمت اجاره در روزهای معمولی با پایان هفته و روزهای تعطیل متفاوت است. در صورت مثبت بودن پاسخ هریک از این سؤالات، مبلغ اجاره از آنچه در آگهی خوانده‌اید بالاتر می‌رود. بسته به پاسخ مشتری گاهی میزان اجاره به ۱۰ میلیون تومان یا حتی بالاتر هم می‌رسد.  
یکی از متقاضیان اجاره شبانه این ویلاهای لاکچری را در دسترس بودن و نزدیکی به تهران عنوان می‌کند. اغلب افرادی که راهی لواسان می‌شوند می‌دانند این شهر نه چشم‌انداز دریا و نه کوه و جنگلی دارد که بتوانند در آن هوایی تازه کنند. برخی به دنبال برپایی جشن و پایکوپی در جایی دور از شهر هستند و برخی هم این ویلاها را برای برگزاری مراسم نامزدی و عقد اجاره می‌کنند. به‌ویژه در ایام کرونا که برگزاری این‌گونه مراسم در تالارهای پذیرایی با محدودیت‌هایی همراه است. برای چند ساعت جشن، بی‌خیال کرونا دور هم جشن می‌گیرند و به راحتی هزینه‌های هنگفت را فقط برای اجاره مکان می‌پردازند.  

  •  بدون مالیات، بدون حضور مالک

تعداد ویلاهایی که شبانه اجاره داده می‌شود مشخص نیست. حتی شما نمی‌توانید نام مالک آن را بدانید و مشخص نیست آیا شماره‌ای را که روی سایت‌های معتبر یا صفحات مجازی دیده‌اید متعلق به صاحب ویلاست که برای کسب درآمد ویلایش را اجاره می‌دهد یا مشاور املاک و واسطه. اما طبق گفته یکی از اهالی لواسان، اجاره دادن باغ و ویلا به راهی برای کسب درآمد برخی مالکان تبدیل شده است. گاهی مالک در گوشه‌ای از ویلا اقامت دارد و برای کسب درآمد بیشتر، پایان هفته ویلای شخصی خود را اجاره می‌دهد. اما «علی خانزاده» صاحب یکی از دفاتر قدیمی املاک در لواسان این موضوع را قبول ندارد و می‌گوید: «وقتی مالک برای ساخت ویلا میلیاردها تومان هزینه کرده یعنی شخص متمولی است و دلیلی ندارد که برای کسب درآمد ویلای شخصی خود را اجاره دهد.» او اضافه می‌کند: «سرایداران ساکنان دائم این ویلاها و اغلب تبعه کشور افغانستان هستند. دلیل انتخاب این افراد به‌عنوان سرایدار، مطالبه حق‌الزحمه کمتر و استفاده از محلی مناسب برای اسکان است. در ضمن چون لازم نیست مالکان این افراد را بیمه کنند تمایل بیشتری برای سرایداری و حفاظت از ویلا توسط این اشخاص دارند. گاهی ویلا به دلیل سکونت مالک در خارج از کشور مدت‌های زیادی خالی مانده که ممکن است سرایدار با اطلاع یا بدون اطلاع مالک، ویلا را اجاره دهد. گاهی هم ویلا دست ورثه افتاده و وراث تا معلوم شدن تکلیف فروش ویلا، آن را اجاره می‌دهند. مشکل اصلی این ویلاها نبود نظارت از سوی نهادهای مرتبط است. ویلاهایی که اجاره داده می‌شوند ملزم به دادن مالیات نیستند. چون به‌صورت غیرقانونی اجاره داده می‌شوند اما ملک تجاری حتی اگر درآمدی هم نداشته باشد باید مالیات بدهد.» آلودگی صوتی یکی دیگر از مشکلات این ویلاهاست که «سحر کبیری» به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «لواسان آنقدر مشکل دارد که این موضوع در آن گم شده. ترافیک پایان هفته لواسان کلافه‌کننده است و خیابان‌های لواسان گنجایش این حجم ترافیک را ندارد. آرامش و یک روز شاد، سهم گردشگرانی می‌شود که به لواسان می‌آیند و ترافیک و ریختن زباله و مشکلات فرهنگی حضور برخی که برای خوشگذرانی در این ویلاها اقامت می‌کنند سهم اهالی لواسان است که در این شهر با حداقل امکانات زندگی می‌کنند.» او می‌گوید: «این شهر به ظاهر لاکچری نه بیمارستان دارد و نه سینما و نه مرکزی فرهنگی برای گذران اوقات فراغت اهالی.»

کد خبر 547739

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha