کارآزمایی مرحله نهایی واکسن کروناویروس تولید شده بوسیله دانشگاه آکسفورد و شرکت آسترا-زنکا در آمریکا پس از گزارش یک مورد عارضه جانبی «وخیم» در یکی از شرکت‌کنندگان در بریتانیا موقتا متوقف شد.

AstraZenka

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از استت نیوز عوارض جانبی وخیم شامل واکنش‌های احتمالی به واکسن‌ها یا داروها می‌شوند که باعث بستری شدن، به خطر افتادن زندگی یا مرگ افراد می‌شوند.

هنوز دقیقا روشن نیست که ماهیت این عارضه جانبی روشن نیست، اما منابع آگاه می‌گویند انتظار می‌رود شخص دچار عارضه بهبود یابد.

توقف کارآزمایی‌های بالینی پدیده نادری نیست، اما اعلام این خبر ضربه‌ای به امیدواری‌ها برای دستیابی به یک واکسن کرونا  در ماه‌های آینده است ، چرا که واکسن ساخت شرکت آسترا-زنکا که در مرحله سوم یا نهایی کارآزمایی بالینی قرار داشت،و  نسبت به واکسن‌های بالقوه دیگر پیشگام بود.

تا پیش از اعلام این توقف این امیدواری وجود داشت که واکسن آکسفورد و آسترا-زنکا تا ماه اکتبر (اوائل مهر) دست کم بتواند مجوز مصرف اضطراری را بگیرد.

سخنگوی آسترا-زنکا در بیانیه‌ای گفت: «فرایند بازبینی استاندار این شرکت باعث توقف واکسیناسیون افراد شرکت‌کننده در بررسی شده است تا امکان بازبینی داده‌های مربوط به بی‌خطر بودن واکسن فراهم شود.»

یک منبع آگاه می‌گوید پژوهشگران از روی احتیاط کامل کارآزمایی واکسن را متوقف کرده‌اند. یک منبع آگاه دیگر نیز گفت این یافته بر سایر کارآزمایی‌های واکسن‌های آسترا-زنکا و نیز بر کارآزمایی‌های بالینی واکسن‌های سایر شرکت‌ها تاثیر خواهد داشت.

در حال حاضر ۹ واکسن کرونا در مرحله نهایی یا سوم کارآزمایی هستند. توقف کارآزمایی واکسن آسترا-زنگا برای کروناویروس نخستین مورد توقف اعلام شده در روند آزمایش واکسن‌های کرونا است.

آسترا-زنکا مرحله سوم کازآزمایی بالینی واکسنش با نام  AZD1222 را در آمریکا  از اواخر ماه اوت (اوائل شهریور) شروع کرد و آزمایش این واکسن در ۶۲ محل در این کشور در حال انجام است.

کارآزمایی تلفیق‌شده مرحله دوم/مرحله سوم این واکسن قبلا در بریتانیا، برزیل و آفریقای جنوبی آغاز شده بود.

کد خبر 547585

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha