ما به زودی با توجه به روند رو به رشد جمعیت سالمندان، افزایش امید به زندگی، تک فرزندی و مهاجرت، رو آوردن جوانان به زندگی مجردی، شاهد بحرانی هستیم تحت عنوان پیری جمعیت که هر یک از سالمندانش برای گذران زندگی، یک نیروی جوان آماده بکار را درگیر می‌کنند و این فرایند عملا با قانون توسعه پایدار مغایرت دارد.

سالمند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شمانیوز، عدم پیش بینی به موقع چالش‌های ناشی از افزایش جمعیت این گروه باعث بروز مشکلات اساسی در تمام ارکان جامع می‌شود. با توجه به اهمیت این موضوع در یکی دو سال اخیر شاهد ظهور استارت اپ‌هایی بوده ایم که می خواهند سهم خود را در قبال این قشر جامعه ادا کنند و کارگشا باشند.

زهره دلگشا مدیر استارت اپ‌ «حال خیلی خوب» در خصوص این بحران اظهاراتی را مطرح کرده است که در زیر می‌خوانید: 

با توجه به حیطه فعالیتتان، نظرتان را راجع به بحران پیری جمعیت به ما بگویید

قطعا رشد جمعیت سالمندان در زمانی که برایش تمهیدات لازم پیش بینی نشده است بحرانی را بوجود می آورد که برخی از کشورهای جهان آن را پشت سرگذاشته اند و در حال حاضر برخی از آنها این چالشها را از میان برداشته‌اند یا با برنامه ریزی های درست از شدت آن کاسته اند.

برای روشن شدن این چالشها، پیش چشم هرکدام از ما، کافی است اولین سالمند نزدیک به خودمان را با کمی دقت زیر نظر بگیریم. مانند یک کودک برای ساده ترین امورات نیازمند کمک و همراهی است، در تردد شهری با چالشهای فراوانی روبرو هستند، به دلیل عدم رعایت رسیدگی به موقع به وضعیت سبک زندگیشان هر کدام با بیماری های مختلفی دست و پنچه نرم می کنند، به دلیل بیماری های شایع مثل پوکی استخوان و همین طور عدم تامین فضاهای متناسب با شرایطشان با شکستگی های مختلف در بستر به سر می‌برند، بیمارهایی مثل آلزایمر باعث برهم ریختن آرامش خانواده ها شده است، افسردگی در میانشان غوغا می کند و به طبع برای رفع این چالشها در هر خانواده افراد متعهد آن خانواده به شدت درگیر می شوند و عملا از پس وظایف دیگر خود به عنوان یک همسر، مادر، کارمند یا مدیر برنمی آیند. در پس تمام آنچه گفته شد نیازهای فراوانی برای عقب نماندن از چرخه رو به حرکت روزگار به چشم می خورد که هر کدام از ما به مراتب نقش به سزایی در تامین آن به عهده داریم.

مهمترین وظیفه ما به عنوان یک شهروند در قبال پیشگیری از این بحران چیست؟

در اولین و مهمترین گام آشنایی و آموزش "خود مراقبتی" است؛ اینکه بیاموزیم ما چند سال دیگر که وارد این مرحله از زندگی می شویم چه نیازهای داریم و برای رفعشان چه اقداماتی ضروری است و چه پیشگیری های لازم. دومین گام پذیرفتن این فرایند (پیری) و شروع به فرهنگ سازی است. فرهنگی که هر کدام از ما به عنوان یک فرد از جامعه باید بپذیریم و به کودکانمان بیاموزیم. فرهنگ احترام به خود و احترام به بدنمان و سلامت آن، چکاپ های روتین وقتی که پا به عرصه میانسالی می گذاریم و داشتن پرونده ای که از زمان شروع این تغییرات چگونگی روند سلامت و نیازهای ما را شرح می دهد از ضروری ترین نکات در این فرهنگ سازی است. ورزش یکی دیگر از مهمترین هاست که باید فرهنگ سازی شود و شمار زیادی نکته و قدیم دیگر که باید در این راه دراز برداریم. اما همه اینها میسر نمی شود مگر زمانی که دولت و سازمان های بیمه گذار و افرادی که این راه ها را بررسی کرده اند و به نتیجه رسیده اند کنار هم قرار بگیرند و بخواهند که بشود.

در مورد «حال خیلی خوب» و اهدافش به ما بگویید ...

«حال خیلی خوب»  استارت آپی است که با شناخت و نیازسنجی این شرایط از جامعه و ارایه خدمات در این حوزه شروع بکار کرده و هر روز با چالشهای زیادی دست و پنچه نرم می کند. در حال حاضر در حیطه خدمات مراقبتی و بالینی گامهای مثبتی برداشته و می خواهد که «حال خیلی خوب» را برای کاربرانش به ارمغان بیاورد. این تیم قصد دارد با ارایه خدمات صفر تا صد درمانی، دغدغه کاربرانش را برای خروج بیمار یا سالمند از منزل کاهش داده و برای کمک به بهبود وضعیت بیمار یا سالمند، هر کدام از اعضای تیم زنجیروار با هم در ارتباط بوده و خانواده را حمایت می کنند.

بزرگترین دغدغه شما و تیمتان در عرصه ارایه این خدمات چیست؟

دغدغه بسیار است اما به ترتیب اهمیت اگر شروع کنم اولینش وجود قارچ گونه شرکتهایی است که به صورت غیر رسمی این خدمات را ارایه می دهند، شرکتهای خدماتی و نظافتی و همین طور پرستاران بیمارستانها که بدون مجوز از مراجع قانونی صرفا به دلیل دسترسی به کیس های نیازمند، مشغول ارایه غیر تخصصی این خدمات در منزل هستند. دومین دغدغه ما عدم وجود نرخ ثابت و تعریف شده برای این قبیل خدمات است که خود باعث ایجاد هرج و مرج زیادی در این بازار است. سومین چالش نیز عدم حمایت شرکت های بیمه گذار از بیماران در قبال دریافت این خدمات در منزل است. و دغدغه بسی بزرگتر این است که در صورت یک مدیریت یکپارچه و حمایت درست تمام اینها قبل از وقوع بحران قابلیت حل و فصل شدن دارند ولی همه منتظریم تا اول با چالش مواجه شویم و بعد بر سرخود بکوبیم که چه باید کرد.

از نظر شما نقطه اوج ارایه خدمات درمانی در منزل کجاست و آیا رسیدن به آن را در توان مجموعه خود می بینید؟

از نظر من نقطه اوج فقط زمانی قابل تعریف است که با یک برنامه ریزی مدون و اساسی بتوانیم مناطق مختلف را با یک سبک خاص، مشابه و منسجم مدیریت کنیم که هم بتوانیم فرایند کاهش هزینه را برای مشتریان به ارمغان بیاوریم و هم در خدمت رسانی تسریع ایجاد کنیم. در خصوص توان مجموعه «حال خیلی خوب» می توانم به جرات بگوییم که راهکارها را بررسی کردیم و مطمئنیم که قابلیت به اوج رسیدن را داریم. در حال حاضر مجموعه ما یکی از معدود مجموعه هایی است که از نظر مشتریانمان قابلیت خانواده شدن با آنها را داریم و با تمام وجود در مراحل بیماری و درمان و متاسفانه گاها فوت عزیزانشان مانند یک خانواده در کنارشان بوده ایم و حمایتشان کرده ایم.

خدمات قابل ارایه در مجموعه خود را معرفی کنید؟

در واقع در مرکز ما یک سلسله خدمات درمانی ارایه می شود که بسته به نحوه ورود سالمند یا بیمار دریکی از قسمتهای این چرخه قابل ارایه است اما خوشایند و مطلوب ما رعایت سلسله مراتب دریافت خدمات است به دلیل اینکه ورود به موقع به این سلسله از آسیب های جدی جلوگیری می کند. تشکیل پرونده و ویزیت دوره ای، آغاز همراهی ما با خانواده است. در هر ویزیت، متناسب با شرایط فرد توصیه های لازم جهت پیشگیری یا درمان احتمالی بیماری ها توسط متخصیصین مربوطه ارایه می شود و مرحله به مرحله چک و رعایت آن پیگیری می شود. ویزیت پزشک متخصص و عمومی، انواع مشاوره تخصصی (فردی، تغذیه و ورزشی)، فیزیوتراپی، گفتار درمانی، ماساژ درمانی و ارایه خدمات بالینی تخصی و فوق تخصصی، انواع درمانهای تخصصی زخم و پانسمان، تزریقات و سرم تراپی، تهیه تجهیزات پزشکی و کمک پزشکی، بهینه سازی محیط زندگی سالمند و بیمار برای آسان شدن فعالیتشان و هر آنچه قابل ارایه در منزل باشد تحت پشتیبانی ما قابل ارایه به مددجویان و خانواده هایشان است.

خواسته شما به عنوان یک فرد از افراد جامعه چیست؟

از آنجایی که برای بزرگ شدن و پربار شدن و به نتیجه رسیدن هر فرایندی نیاز به همراهی بزرگی وجود دارد برای ایجاد فرهنگ های درست و تغییر برخی ارزش های زندگی همه ما باید تلاش کنیم و از تعصبات بیجا و غلط دور شویم و بگذاریم عبور از دنیای سنتی و ورود به دنیای مدرن مشروط بر رعایت حرمتهای خانوادگی متناسب با زمان و مکان خود سپری شود و در طی شدن این فرایندها همگی ما با هم و در کنار هم می توانیم تاثیرگذار باشیم.

کد خبر 547461

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha