احمد توکلی درباره تفاوت نظام پارلمانی و ریاستی در اداره کشور گفت: تفاوت بین نظام پارلمانی و نظام ریاستی آنقدر نیست که بتواند در اداره کشور تحول ایجاد کند. آنچه امروز تحول ایجاد می کند ایمان و وفاداری به اسلام و ایران است.

احمد توكلي

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از نامه نیوز، ساختار نظام سیاسی کشور از ابتدای انقلاب محل نقد و نظر بوده است. بعد از گذشت بیش از سه دهه از اصلاح قانون اساسی و کاهش قدرت نظارت مجلس بر دولت با حذف جایگاه نخست وزیری، عده ای نمایندگان مجلس دهم معتقدند «برای تسهیل امور کشور و تقویت نظارت مجلس بر دولت لازم است در کشور برای مدتی نظام پارلمانی حاکم شود».

احمد توکلی  درباره نظر گروهی از نمایندگان برای تغییر نظام سیاسی از ریاستی به پارلمانی گفت: مطمئن نیستم الان زمینه ای برای این تغییر وجود داشته باشد چون الان کشور گرفتاری های مهمتری دارد که باید بیشتر فکرها روی حل آنها متمرکز شود. معتقدم سرعت در حل این مشکلات ضروری است و مشغول شدن به اموری که اگر نتیجه ای داشته باشد بلند مدتی است، به صلاح نیست.

وی با اشاره به مشکلات اولویت دار کشور افزود: امروز گرفتار مسئولان بی دغدغه هستیم که عده ای که اصلا دغدغه مردم را ندارند. فساد در سیستم است. الگوهای نامناسب برای اداره کشور تعقیب می شود. تعارض منافع همه را دارد بیچاره می کند. همچنین توزیع درآمد وحشتناک ناعادلانه و ظالمانه است. اختلاف طبقاتی در جامعه بی‌داد می کند که بر اثر آن استخوان مردم در حال خرد شدن است. اینها دردهای اصلی هستند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تأثیر تقویت اختیارات مجلس برای ساقط کردن دولت و تغییر نخست وزیر در زمان هایی کمتر از ۴ سال، یادآور شد: برای آنکه چنین تغییرات ساختاری را انجام دهیم محتاج به تفاهم ملی هستیم. اعمال تغییرات ساختاری سیاسی به این معنا که وزن مجلس در برابر دولت بالا برود تا دولت از درون مجلس انتخاب شود، مقدمه هایی لازم دارد.

وی افزود: برای حاکم کردن نظام پارلمانی نیاز است آنقدر در جامعه راجع به آن حرف زده شود که برای اکثریت مردم موضوع جا بیفتد. حال آنکه الان مردم نمی توانند به چنین مسائلی توجه کنند چون بدجوری گرفتار هستند. علت بسیاری از این گرفتاری ها برآمده از دولتمردان است.

این فعال سیاسی تأکید کرد: اگر یک مجلس بخواهد نظارت قوی بر دولت کند با همین قوانین و ساختار کنونی نیز می تواند این کار را انجام دهد. امروز بیشتر تمرکز نمایندگان مصروف اهداف جزیی و منطقه ای است، آنها بعد از جلسه علنی به حوزه های انتخابیه می روند و سپس با خستگی زیاد خود را به صحن علنی مجلس می رسانند. آنها در چنین وضعیتی معلوم است که نمی توانند جلوی قانون‌شکنی های دولت را بگیرند.

توکلی با بیان اینکه مشکل اصلی امروز کشور ساختاری نیست، افزود: تفاوت بین نظام پارلمانی و نظام ریاستی آنقدر نیست که بتواند در اداره کشور تحول ایجاد کند. آنچه امروز تحول ایجاد می کند ایمان و وفاداری به اسلام و ایران است.

کد خبر 547354

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha