ثروت محصولی چه آن زمان که به عنوان وزیر منتظر رای اعتماد مجلس بود، چه امروز که تنها یک عضو جبهه پایداری است، اگرچه همواره مورد توجه بوده است اما این روزها و با گذر و نظری به انتخابات مجلس یازدهم، این نفوذ و جایگاه محصولی بیشتر خبرساز شده است.

احمدی نژاد محصولی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آفتاب یزد، سردار مرتضی طلایی فعال سیاسی اصولگرا دیروز در گفتگو با نامه نیوز طی اظهارنظری به صادق محصولی، نقش و جایگاه او پرداخته و وی را از چهره‌هایی معرفی می‌کند که «ذی نفوذ» است. طلایی درباره نقش صادق محصولی در هدایت نیروهای پایداری و تصمیم‌گیری‌های این طیف هم اظهار می‌دارد: «در عالم سیاست مرسوم است که برخی چهره‌هایی که کمتر در انظار عمومی ظاهر می‌شوند، از نفوذ بالایی برخودار باشند و آقای محصولی هم در این قاعده می‌گنجد و نمی‌توان این واقعیت را انکار کرد که محصولی از نفوذ بالایی برخوردار است.»


 صادق محصولی کیست؟!

۶۱ ساله، زاده ارومیه و از چهره‌های نزدیک به احمدی‌نژاد که همواره از فاصله‌ای دور با او در ارتباط بوده است.

محصولی لیسانس مهندسی عمران و فوق لیسانس مدیریت بازرگانی دارد. وی فعالیت خود را در جهاد سازندگی آغاز کرد و همچنین از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد در دوران استانداری اردبیل بود و در مدت فعالیت خود، فرماندار ارومیه، معاون استاندار آذربایجان غربی، دبیر تشکیلاتی به نام شورای مشورتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بوده‌است.

او در سال ۱۳۸۴ برای پست وزارت نفت به مجلس هفتم معرفی شد ولی در نهایت با مخالفت نمایندگان وقت مجلس قبل از رای‌گیری برای رای اعتماد، انصراف داد. در آبان ۱۳۸۷ او برای تصدی پست وزارت کشور پس از استیضاح و برکناری علی کردان به مجلس معرفی شد. در ۲۸ آبان ۱۳۸۷ از مجموع ۲۷۳ نماینده حاضر در جلسه، ۱۳۸ نفر به انتصاب او رای موافق و ۱۱۲ نفر رای مخالف و ۲۰ نفر دیگر رای ممتنع دادند. او همچنین باجناق سابق علی اکبر ولایتی بوده‌است.


 صادق محصولی و احمدی‌نژاد

محصولی با اینکه پس از انتخابات دهم در سمت خود به عنوان وزیر کشور ابقا نشد اما سرانجام در روز ۲۵ آبان ۱۳۸۸ با رای ضعیف نمایندگان مجلس شورای اسلامی (۱۴۹ رای موافق از مجموع ۲۶۵ رای ماخوذه) به عنوان وزیر رفاه و تامین اجتماعی انتخاب شد. پیشتر احمدی‌نژاد فاطمه آجرلو را برای این سمت معرفی کرده بود، که با رای عدم اعتماد نمایندگان از این سمت بازماند.

صادق محصولی؛ همان یار دانشگاهی، دوست قدیمی و رئیس ستاد انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد است! دوستی میلیاردر که ثروتش او را متفاوت از دیگر سیاسیون کرده است، ثروت محصولی چه آن زمان که به عنوان وزیر منتظر رای اعتماد مجلس بود، چه امروز که تنها یک عضو جبهه پایداری است، مورد توجه بوده است.

اما اوج توجه‌های داخلی بر سر ثروت محصولی از ماجرای سپردن وزارت نفت به او در اولین دولت محمود احمدی‌نژاد آغاز شد، آنجا که بعد از معرفی وی به عنوان وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت نفت آنقدر با مخالفت نمایندگان روبه‌رو شد که او در نهایت مجبور به انصراف شد. همان زمان خبرهایی از سوی برخی سایت‌های خبری نظیر «تابناک» مطرح شد که محصولی ثروت خود را حدود ۱۶۰‌میلیارد تومان اعلام کرده‌است که آن را طی ۱۰ سال ساخت‌وساز مسکن به دست آورده‌است. اما محصولی این رقم را تکذیب کرد.


 اخراج از حلقه وزراء و تشکیل حلقه پایداری‌ها!

صادق محصولی بعد از خروج از حلقه وزیران محمود احمدی‌نژاد رسما به حاشیه رفت؛ حاشیه‌ای که او و چند تن دیگر از اخراج‌شدگان دولت را به تشکیل جبهه‌ای موسوم به «جبهه پایداری» واداشت تا در قالب این جبهه چند صباحی را به نقد دولت و البته حلقه اطرافیان او موسوم به حلقه انحرافی بپردازند، چند صباحی که گویا بسیار کوتاه بود و رگه‎های نزدیکی دوباره محصولی و دوستان پایداریش به دولت و رئیسش این روزها به چشم می‌خورد.

مرحوم «روح‌الله حسینیان» که از ابتدا از حامیان محصولی در مجلس هشتم بود، زمانی در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال استفاده از پول محصولی به نفع تبلیغات انتخاباتی احمدی‌نژاد گفت: «اصولگرایان باید یک نفر پولدار داشته باشند تا از آنها حمایت کند تا بتوانند رای بیاورند.»

روانبخش، از دیگر چهره‌های پایداری در جلسه‌ای تایید کرد که مبلغ خمس پرداختی صادق محصولی برابر ۴۵۰ میلیون تومان است. با این حساب، درآمد آقای محصولی پس از کسر مالیات دولتی و هزینه‌های جاری چیزی حدود دومیلیارد و دویست و پنجاه میلیون تومان در سال است.


هرکه پول دارد، نفوذ هم دارد!

محمد مهاجری در گفت و شنودی کوتاه به آفتاب یزد می‌گوید: «صادق محصولی یک شخصیت ثروتمند است، همین و بس! او نه ادعای ایدئولوژیست بودن دارد و نه دیگران اساساً چنین نگاهی به او دارند اما در هر صورت با در کنار محمود احمدی‌نژاد قرار گرفتن توانست برای خود در بین سیاسیون جایگاهی دست و پا کند که این جایگاه هرگز به معنای کسی که «دوسطر» ایده سیاسی دارد، معنا نشد. برای تصدیق این ادعا، شما کافی است هرچه محصولی گفته است را طی ۱۵ سال گذشته مرور کنید تا متوجه شوید او از هیچ ایده سیاسی‌ای برخوردار نیست.»

این فعال اصولگرا سپس به موضوع جبهه پایداری و انتخابات ریاست جمهوری پرداخته می‌گوید: «جبهه پایداری نه در حاکمیت جایگاهی دارد و نه در جامعه پایگاهی! این جبهه یک طیف سیاسی شعارگرا است که اساساً در انتخابات ریاست جمهوری نخواهد توانست عرض اندام کند چون در مجلس، شعارگرایی می‌توانست رای جمع کند اما در ریاست جمهوری، آن قدر آدم‌های پرادعا وجود و حضور دارند که نوبت به پایداری نخواهد رسید.» مهاجری می‌افزاید: «چنین به نظر می‌رسد که سعید جلیلی می‌خواهد با برند این جبهه وارد گود انتخابات شود، کسی که فاقد تجربیات اجرایی حتی در حد یک فرماندار ساده است فلذا باید گفت نه جلیلی و نه جبهه ی پایداری بهره‌ای از این انتخابات نخواهند برد.»

محمد مهاجری در پایان می‌افزاید:«جبهه ی پایداری در دو مسئله تخصص دارد؛ یکی معامله گری سیاسی، دیگری بازی به هم زدن که این دو حربه در انتخابات مجلس به کمک این جبهه آمد و توانست با نشست و برخاست‌هایی که با قالیباف صورت داد برخی پست‌ها و امتیازات را مال خود کند حربه و روشی که حتماً در انتخابات ریاست جمهوری پاسخگو نخواهد بود.»

وی اظهار می‌دارد: «محفل گردانی در تخصص محصولی است اما او نه جایگاهی دارد و نه نفوذی، اگر هم برای او نقشی در نظر گرفته‌اند صرفاً در سایه ی ثروت و همراهی با محمود احمدی‌نژاد است که هیچکدام در راستای کسب رای در ریاست جمهوری ۱۴۰۰ کارایی نخواهد داشت.»


 سرانجام چه خواهد شد؟

چنین به نظر می‌رسد برخی دعواهای درون گروهی اصولگرایان و جبهه پایداری که از انتخابات مجلس برجای مانده بود همچنان تازه است که این زخم‌ها و دعواها همچنان تاریخ مصرف دارد، آقاتهرانی و یامین‌پور در مواجهه با یاران قالیباف و جبهه پایداری مشخصاً از محصولی تحت عنوان پدرخوانده نام می‌برند اما پدرخوانده در فرهنگ اصطلاحات سیاسی، بارمعنایی خاصی دارد که بعید به نظر می‌رسد این پدرخواندگی با آن پدرخواندگی معروف در دنیای سیاست ارتباطی به هم داشته باشد. در ادامه ی مسیر تا انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بازهم از پایداری و محصولی خواهیم شنید و صد البته از سعید جلیلی!

کد خبر 547254

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    4 0
    خوب این که همش کارمند بوده معلومه این ثروت افسانه ای از دزدی مال مردم هست
  • حسین IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    5 6
    ترامپ و ملکه انگلیس بعد از 50 سال فعالیت تجاری بین المللی به اندازه این دزدان بیت المال وجنابتکار ثروت ندارد .اینها خاندان پهلوی را برای مردم در غارت وچپاول روسفید کرده اند
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    9 4
    دولت سایه
    • IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
      0 2
      زر
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    3 1
    در مقابل اوامر رهبر نه ثروت نه جاه و مقام و نه دوستیهای پر رمز و راز و پر شاعبه پشیزی ارزش نداره.خدا سایه رهبری رو از سر ملت کم نکنه وگرنه این حضرات معلوم نیست چه بلاهایی که سر مردم و مملکت نمیاوردند.
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    7 0
    حالا یک عده که خودشونو به کری و کوری زدند میان نظر میدن فقد احمدی نژاد حامی قسط آسیب پذیر.
  • ناشماس IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    3 0
    حقوقی اقازاده ها باخبرازرانت سیرمانی ندارن انشالا کرونا سیر شان خواهد کرد
  • صغرای مهرپور IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    1 1
    جناب صادق محصولی از اینکه طرف دین خدا هستی خداوند عمر با عزت دهد
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    1 2
    محصولی چه ربطی به احدی نژاد دارد؟؟؟؟ ها؟؟؟؟ هرکی یه وقتی با یکی یه جا قرار گرفتند مثل همند؟ با این حساب شمر صحرای کربلا هم از نزدیکان امام حسین علیه السلام بوده است؟! نه !!
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    6 2
    همه شان از یک کرباسند !!!!!!!!!
  • هو IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    2 2
    سلام معتقدم ظرف چندسال آینده قانون یقه محصولی خواهد گرفت همانگونه که یقه رعیت را گرفت گرچه دهها نماینده از طریق محصولی روانه مجلس شدند چند نفری که خود را قوی تر از قانون می دانستند و هرکاری دلشان خواست برای منافع ببشتر در کشور انجام دادن مثل رعیت مثل قاضی منصوری و مرتضوی مثل طبری و چند ده نفر دیگر عاقبت قانون ناگزید یقه شان را گرفت محصولی و دلریش و اعمالش روزی کار دستش می دهد و قانون را ناگزیر می کند به لطف قاضی منصوری ها متخلفین زیادی راست راست می گردند وشرایط اقتصادی جامعه و پیش بینی امام ره که هشدار دادن که بترسید که باطن ذاتتان برمردم برملا می شود و هیچکس نترسید و شد آنچه خواهیم دید
  • غلامرضا IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    1 2
    نه محصولی نه جلیلی هردو هم مفسد اقتصادیند که پارتی به آنها شهرت داده هم نالایق وصدالبته هردو منفور ملتند.
  • ابراهیم IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    0 2
    #من اعلان جنگ می کنم
  • حسن IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    1 1
    خیلی خلاصه و مفید: اگر محمود بیاید پربال همه را خواهد چید و کسی یارای رقابت با محمود را ندارد هیچ کس - هیچ کس به اندازه محمود محبوب نیست
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    3 4
    البته این میزان سرمایه ای که برای محصولی نوشته شده مربوط به سال ۱۳۸۴ هست و سرمایه فعلی این شخص هزاران میلیارد تومن برآورد می شود که متاسفانه چون در کشور بی در و پیکری هستیم هیچ‌کس نمی پرسد این اموال را از کجا آورده است؟! فقط زمان استانداری احمدی نژاد در اردبیل(۱۳۷۶-۱۳۷۳) پروژه های عمرانی زیادی به شرکتهای محصولی واگذار شده بود که قطعا بدون رانت احمدی نژاد محال بود برنده آن مناقصات شود!! اگر در هر کشور قانونمندی بود این افراد را به صلابه میکشیدن!! نه اینکه احمدی نژادی که بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار در آمد ارزی در ۸ سال ریاست جمهوری داشته کشور را با خزانه خالی تحویل دولت بعدی بدهد بدون اینکه حتی مسکن مهر را تکمیل کند!!( فقط ۳۰ درصد مسکن مهر زمان احمدی نژاد تکمیل شد) در حالی که باید پس از پایان دوره احمدی نژاد او و همه مقاماتش از جمله محصولی مورد بازجویی و باز خواست قرار میگرفتن و محاکمه میشدن نه اینکه دوباره سودای ریاست جمهوری و قدرت در سر داشته باشن!!این شرایط حاکم هست که بیش از ۷۰ درصد ملت زیر خط فقر و فلاکتن و جرات اعتراض هم ندارن!! علی برکت الله!! لطفا منتشر کنید تا کی سانسور و خفقان؟!
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    0 3
    ببخشیداین عقده گشایی وزدن پایداری بودیامعرفی محصولی
  • احمد IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    2 0
    یعنی در جمهوری اسلامی پول هم کاری میکند
  • GB ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    1 0
    توی این مملکت هرکسی پول وثروت داشته باشه خودش ی دولت این پول رو از کجا اورده ارث پدری است یا؟،،،
  • GB ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    2 0
    توی این مملکت هرکسی پول وثروت داشته باشه خودش ی دولت این پول رو از کجا اورده ارث پدری است یا؟،،،
  • ایمان IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    0 2
    از کجا میسوزند.درود به احمدی نژاد.
  • احمد IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    1 0
    نفوذ در اسلام معنی ندارد