فعال سیاسی اصلاح‌طلب در رابطه با اجماع اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: از الان نمی‌توانیم بگوییم در رابطه با کدام کاندیدا اتفاق‌نظر داریم به هر حال چهره‌های متنوعی در جبهه اصلاحات وجود دارند که شایستگی این سمت را دارند.

سعید شریعتی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتمادآنلاین،‏ «سعید شریعتی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در رابطه با «برنامه اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰» گفت: احزاب، جریان‌ها، جبهه‌ها و ائتلاف‌های سیاسی در فاز اول با حداکثر امکانات خود وارد عرصه انتخابات می‌شوند و ترجیح‌شان بر این است، نزدیک‌ترین چهره سیاسی به خود را تحت عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری معرفی کنند. پس از طی مراحل تحقیق انتخابات و تصمیم‌گیری‌های نهادهای نظارتی درخصوص صلاحیت کاندیداها، در نهایت موضع جریانات سیاسی روشن می‌شود که آیا امکان شرکت در انتخابات را دارند یا کاندیدایی برای آنها، نمانده که از او حمایت کنند؟ 

او در رابطه با ویژگی‌های کاندیدا انتخابات ۱۴۰۰ گفت: ویژگی‌های عمومی برای کاندیدا ریاست جمهوری در قانون اساسی تعیین شده است و رجل سیاسی، مذهبی، مدیر و مدبر از جمله شرایط عمومی است اما از نگاه جریانات سیاسی، باید به این تاکید کنیم که مردم در این دوره و پس از ۴۲ سال از گذشت انقلاب اسلامی و تشکیل نظام جمهوری اسلامی به دنبال چهره، شخصیت و کاریزما نیستند لذا احزاب و جریانات سیاسی باید برنامه‌های خود را برای اداره کشور اعلام کنند و بگویند با چه تیمی برای اداره کشور می خواهند، کار کنند.

شریعتی اظهار کرد: مردم چه طرفدار اصولگرایان باشند یا چه اصلاح‌طلبان، به شرایط سیاسی کشور نگاه می‌کنند و از بین همه جریانات بهترین را انتخاب می‌کنند. مردم دیگر متوجه اشخاص و افراد نیستند بلکه برنامه‌ها را می‌بینند و به آن برنامه‌ها رای می‌دهند.

او در رابطه با واکنش اصلاح‌طلبان در صورت رد صلاحیت چهره‌های برجسته این جناح گفت: همه شرایط محتمل است. انتخابات باید حدی از معناداری را دارا باشد. گرایش‌های متنوع سیاسی در ایران وجود دارد و برای اداره کشور برنامه دارند اگر اینها نتوانند، کاندیداهای خود را معرفی کنند ترجیح بر این است هزینه ای به کشور تحمیل نشود و شورای نگهبان افرادی را معرفی کند و این افراد به عنوان رئیس‌جمهور انتخابات شوند و دیگر انتخاباتی شکل نگیرد. 

او در رابطه با احتمال «حمایت برخی اصلاح‌طلبان از لاریجانی» گفت: لاریجانی چه ربطی به اصلاح‌طلبان دارد؟ لاریجانی کسی است که در دولت اصلاحات، در صداوسیما به دلیل مقابله با دسیسه برابر دولت اصلاحات از دولت خاتمی، بیرون رانده شد. جلسات ستاد ضداصلاحات در دفتر لاریجانی تشکیل می‌شد! چه کسی گفته لاریجانی اصلاح‌طلب است؟ آقایان اگر می‌خواهند از لاریجانی حمایت کنند باید در اصلاح‌طلب بودن خود تجدیدنظر کنند، اصلاح‌طلبانی که حامی لاریجانی هستند، باید عذرخواهی کنند.

شریعتی اضافه کرد: جریان اصلاح‌طلب یک حرکت مستمر است گاهی سرعت و شدت گرفته و گاهی هم به دست انداز افتاده و سرعتش کم شده است. اصلاحات گاهی ترجیح داده پشت سر یک نماینده که برنامه‌های اصلاح‌طلبانه را ارائه داده بایستد مانند روحانی و در یک شرایطی هم مانند انتخابات ۹۸ اصلاح‌طلبان، هیچ امکانی برای مشارکت جدی در انتخابات نداشتند و از انتخابات کنار کشیدند. ما یک نسل را معطل کردیم. علی لاریجانی کجا اصلاح‌طلب بوده و چه برنامه و ایده اصلاح‌طلبانه‌ای دارد؟ لاریجانی در رابطه با اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری موضعش را برابر این قانون اعلام کند. بازی قدرت قوانین خاص خودش را دارد.

این فعال سیاسی در رابطه با نامزدهای احتمالی که مطرح می شود مثل عارف و جهانگیری که پیشینه حضور در انتخابات را دارند و در افکار عمومی مطرح هستند، بیان کرد: به عنوان فعال سیاسی منتظر هستیم این حرف‌ها از گمانه‌زنی خارج شود یعنی کاندیداها برنامه‌هایشان را ارائه دهند و جریانات، احزاب سیاسی و ائتلاف جبهه اصلاح‌طلب به یک برنامه مشخصی برسند. از الان نمی‌توانیم بگوییم در رابطه با کدام کاندیدا اتفاق نظر داریم به هر حال چهره‌های متنوعی در جبهه اصلاحات وجود دارند که شایستگی این سمت را دارند. چهره‌های با سابقه مثل عارف، جهانگیری و ظریف و هر کسی که نسبتی با اصلاح‌طلب دارد اما شناسنامه و تابلو اصلاح‌طلبی ندارد ولی به مشی اصلاحات و رویکردهای اصلاحات باور دارد و در خود توانایی را می بیند، بیاید و برنامه‌اش را ارایه دهد تا دست ما پر باشد.

شریعتی گفت: حمایت جبهه اصلاحات از هر کاندیدا مشروط به دو اصل است. نخست ارائه برنامه و دوم ملزم شدن به این مهم که اصلاح‌طلبان نهایت از یک کاندیدا حمایت می‌کنند و آن کاندیدا طی یک مکانیزم نظرخواهی عمومی انتخاب می‌شود مانند سال ۹۲ که براساس نظرسنجی، عارف با اینکه معاون اول دولت اصلاحات بود و روحانی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز و از جناح جریان اصولگرا اما چون برنامه‌های اصلاحی، روحانی در سال ۹۲ تعهدات اصلاح‌طلبانه داشت، پذیرفتیم روحانی در افکار عمومی وضعیت بهتری دارد و در مرحله نهایی، عارف براساس نظرخواهی از صحنه کناره‌گیری کرد. اصلاح‌طلبان نهایت باید تا ۲۸ اردیبهشت وضعیت کاندیداهای خود را مشخص کنند. حدود ۸ ماه و نیم ما فرصت داریم و در این زمان هر کسی که برنامه برای اداره کشور از جناح اصلاح‌طلبان دارد، ما استقبال می کنیم.

 او در رابطه با اجماع اصلاح‌طلبان افزود: اگر به اجماع نرسیم دیگر اصلاح‌طلب نیستیم، می‌شویم احزاب سیاسی. راهی نداریم جز اینکه ببینیم چه کسی پایگاه بیشتری در بین مردم دارد، پس از آنکه فرد برنامه اصلاح‌طلبانه بدهد و تعهداتش اصلاح‌طلبانه و در جهت پیشبرد برنامه‌های اصلاحی باشد، طی یک نظرسنجی، فردی را که وزن بیشتری در اجتماع داشته باشد را بر می گزینیم.

کد خبر 547183

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha