مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
۰ نفر

مدیر کل منابع طبیعی استان ایلام گفت: میزان سطح افت آب‌های ‌زیرزمینی شهرستان مهران در نتیجه کارهای انجام‌شده برای جلوگیری از بیابان‌زایی با توسعه جنگل‌کاری به ۴ متر کاهش یافته است.

خشکسالی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، رضا احمدی اظهار کرد: تغییرات اقلیمی و کاهش میزان بارندگی در دهه گذشته و در کنار آن حفاری چاه‌های ‌غیرمجاز آب و برداشت‌های ‌بی‌رویه منابع آب‌های ‌زیرزمینی را با تهدید جدید و کاهش قابل ملاحظه روبه‌رو کرده که این وضعیت در شهرستان‌های ‌گرمسیری مهران و دهلران بیش از سایر نقاط استان مشاهده شد.

وی با اشاره به اینکه فرونشست زمین بر اثر خالی شدن آب بافت‌های ‌متراکم و لایه‌های ‌زیرین سطح زمین رخ می‌دهد و بر اثر آن سطح زمین به صورت تدریجی و در برخی موارد به طور ناگهانی فرو می‌نشیند افزود: این پدیده تاکنون در استان ایلام مشاهده نشده، ولی کاهش سطح آب‌های ‌زیرزمینی خطری جدی است، به طوری که این میزان افت در شهرستان مهران به ۱۳ متر نیز رسیده بود که با اقدامات پیشگیرانه به ۴ متر کاهش یافته است.

مدیر کل منابع طبیعی استان ایلام یادآور شد: دشت مهران دارای افت متوسط سالانه ۰/۵۵ متر، کسری ۳/۹ میلیون متر مکعب و حجم برداشت آن نیز ۳۶ میلیون متر مکعب در سال بود که به توجه به خطر جدی برای محیط زیست منطقه طرح ایجاد پوشش گیاهی و جنگل‌کاری در این شهرستان در دستور کار منابع طبیعی قرار گرفت.

احمدی تاکید کرد: افزون بر ۲۵ هزار هکتار از اراضی این شهرستان در قالب ۱۰ طرح ملی و استانی بزرگ از سال ۹۱ تاکنون احیا و نهال‌کاری شده است که از مهم‌ترین آنها جام، جم‌آب (جنگل‌کاری، مرتع‌داری و آبخیزداری) و طرح بیابان‌زدایی منطقه آبزیادی است.

وی با اشاره به نهالستان بزرگ مهران گفت: نهالستان این شهرستان ظرفیت تولید ۴ میلیون اصله نهال از گونه‌های ‌مقاوم در مقابل گرما و کم‌آبی همچون کهور، آکاسیا، کنار و اکالیپتوس را دارد که از این میزان ۱.۵ میلیون اصله به اکالیپتوس اختصاص دارد.

مدیر کل منابع طبیعی استان ایلام اضافه کرد: اکالیپتوس علاوه بر مقاوم بودن در مقابل کم‌آبی دارای ارزش افزوده بالایی است،  به طوری که در صنایع تولید ام.دی.اف نیز کاربرد فراوانی دارد.

احمدی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه میان مسئولان استان ایلام و واسط عراق برای نهال‌کاری مسیر مهران تا کربلا با عنوان سیدالشهداء گفت: این طرح در مرحله نخست از مرز مهران و زرباطیه تا کوت عراق و در مراحل بعدی به سمت کربلای معلا امتداد می‌یابد و تاکنون نیز ۸۰ کیلومتر از این مسیر نهال‌کاری شده است.

۱۹ دشت آبی در استان ایلام وجود دارد که از این تعداد وضعیت ۳ دشت مهران، برتش و موسیان بحرانی است.

یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از ۲ میلیون هکتاری گستره استان ایلام را عرصه‌های ‌طبیعی جنگلی و مرتعی و اراضی زراعی و باغی تشکیل داده که از این میزان ۶۴۲ هزار هکتار جنگل با گونه غالب درختان بلوط و ۷۹۰ هزار هکتار مرتع و مابقی اراضی بیابانی هستند.

کد خبر 547114

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha