چندی پیش خبری در منطقه پیچید که سازمان نوسازی شهر تهران اقدام به اصلاح هندسی سه‌راه سردرگم اندرزگو واقع در انتهای بوستان گلنما کرده است.

تصادف کم شده

همشهری آنلاین_مژگان مهرابی: با این هدف که بار ترافیکی محله کاهش پیدا کرده و رفت‌وآمد شهروندان تسهیل شود. اما بعد از مدتی اهالی محله صددستگاه گله‌مند شدند که این طرح ناکارآمد نه تنها راهبندان را مضاعف کرده بلکه به‌رغم صرف هزینه زیاد، دردسرهای فراوانی را برای شهروندان به وجود آورده است. نبود آرامش، نزاع راننده‌ها، شلوغی محله و نازیبا شدن آن از جمله مواردی است که اهالی به آن اشاره کردند. شهروندان محله صددستگاه از خبرنگار همشهری محله خواستند تا گزارشی از وضعیت نامطلوب اصلاح هندسی سه‌راه اندرزگو تهیه شود. همراه با «حسین کاشانی» دبیر شورایاری محله صددستگاه گشتی در محله زده و پای صحبت اهالی نشستیم.  بوستان گلنما به‌صورت جزیره‌ای در بین خیابان‌های شاه‌آبادی، داودآبادی و قره یاضی واقع شده و در واقع مرز بین محله‌های صد دستگاه، جوادیه و نبی اکرم(ص) محسوب می‌شود. انتهای بوستان گلنما ۳ خیابان قره یاضی، اندرزگو و شاه‌آبادی مثل کلاف سرد درگم به هم تنیده شده‌اند و در واقع گره کور ترافیکی محله به شمار 
می آیند. به گفته «حسین کاشانی» دبیر محله صددستگاه چندی پیش سازمان نوسازی شهر تهران برای رفع این گره ترافیکی اقدام کرد و وعده داد با اصلاح هندسی که در این مکان انجام می‌شود، بار ترافیکی محله به حداقل می‌رسد. باقی ماجرا را از زبان کاشانی می‌شنویم: «کارشناسان سازمان نوسازی شهر تهران طرح خود را ارائه دادند و گفتند در تقاطع خیابان‌های قره یاضی و شاه‌آبادی لچکی ایجاد می‌کنیم که رفت‌وآمد خودروها را تسهیل کند. خیلی هم سریع دست به کار شدند. اما ماحصلش چه شد؟ راهبندان بیشتر شده و آرامش از محله رفته است. اقدام آنها بازتاب خوبی در اینجا نداشت.» 

حسین کاشانی/دبیر محله صددستگاه
  • سکویی کوچک به نام لچکی

کاشانی برای دیدن سه‌راهی همراهی‌ام می‌کند. او می‌گوید: «خیابان شاه‌آبادی در این نقطه ۲ طرفه شده و به همین دلیل تعداد زیادی از خودروها وارد خیابان قره یاضی می‌شوند. ماشین‌هایی هم که از خیابان اندرزگو قصد ورود به خیابان پیروزی را دارند باید از خیابان قره یاضی عبور کنند. همین امر باعث شده ترافیک سنگینی در معبر قره یاضی ایجاد شود.» او نقطه‌ای که به اصطلاح تغییر هندسی شده را نشان می‌دهد. سکویی که سازمان نوسازی اسم آن را لچکی گذاشته اما آنقدر کوچک و کم‌ارتفاع است که خودروهایی که از خیابان شاه‌آبادی وارد قره یاضی می‌شوند به زحمت می‌توانند آن را ببینند. کنار سکوی به اصطلاح لچکی یک تیرچراغ برق تک و تنها سبز شده و روی آن کوهی از زباله دیده می‌شود که نمای محله را نازیبا کرده است. کاشانی ادامه می‌دهد: «زمانی که سازمان طرح سه‌راه را ارائه داد، چندین بار به آنها تذکر دادیم که اقدام‌شان بازتاب مثبتی ندارد. کار به اختلاف کشید اما همچنان به کار خود ادامه دادند. اقدام دیگرشان عریض کردن پیاده‌رو بود. از عرض خیابان کم کرده و به عرض پیاده‌رو اضافه کردند. به آنها گفتیم اینجا پیاده‌رو با عرض ۴‌متر نیاز ندارد. ماشین‌ها به زحمت از کنار هم رد می‌شوند اگر خیابان باریک شود با مشکل مواجه می‌شویم ولی توجه نکردند.» 

  • راننده‌ها سردرگم شده‌اند

با گشت‌وگذار در محله و گفت‌وگو با اهالی، هیچ‌کدام از آنها از این تغییر وضعیت راضی به نظر نمی‌رسند. صدای بوق ماشین‌ها برای رد شدن از گره ترافیکی آزاردهنده است. «عطا خان‌محمدی» یکی از همسایه‌های قدیمی محله می‌گوید: «پیاده‌رو را عریض کردند که مردم پیاده‌روی کنند حالا شده جای پارک ماشین‌ها. کلی هزینه صرف سنگفرش کردن پیاده‌رو کرده‌اند. دست‌شان درد نکند اما سنگفرش‌های بوستان گلنما را هم عوض کرده بودند. در صورتی که دو سال پیش دورتادور بوستان سنگفرش شده بود.» کاشانی اشاره می‌کند که حالا رانندگان خودروها نمی‌دانند از کدام مسیر باید بروند.

  • ترافیک زیاد شده است

«جواد سبک پا» دبیر شورایاری محله جوادیه دل خوشی از تغییرات به وجود آمده ندارد. او معتقد است وقتی می‌خواهند طرحی را در محله‌ای اجرا کنند باید نقاط قوت و ضعف آن را بسنجند که آیا این فعالیت عمرانی یا ترافیکی تأثیر مثبت دارد یا خیر؟ بعد اقدام کنند. او در ادامه با دلخوری می‌گوید: «با ایجاد لچکی در سه‌راهی اندرزگو، شاه‌آبادی و قره‌یاضی هیچ اتفاق مثبتی در محله رخ نداده است. پیش‌تر رفت‌وآمد شهروندان آسان‌تر بود و لی حالا ترافیک اینجا سرسام‌آور شده است. تنها مزیتی که دارد، کاهش آمار تصادفات است که به دلیل باریک شدن عرض خیابان راننده‌ها مجبورند از سرعت خودرو خود بکاهند و همین تصادف را کم می‌کند.» 

  • دردسرهای تعریض پیاده‌رو 

«صادق بندعلیان» دبیر شورایاری محله نبی اکرم(ع) هم از این طرح ناراضی است و آن را ناکارآمد می‌داند. او می‌گوید: «برای اینکه طرح اصلاح هندسی اجرا نشود خیلی پیگیری کردیم. حتی از معاون عمران وقت خواستم از محل بازدید کند. او هم بی‌فایده بودن طرح را تأیید کرد ولی متأسفانه کسی مانع از اجرای آن نشد. تعریض پیاده‌رو فقط به سود بعضی از کاسبان شده است. اغذیه‌فروشی‌ها با چیدن میز و صندلی در پیاده‌رو رونقی به کسب و کار خود داده‌اند. این کار رفت‌وآمد شهروندان را سخت می‌کند و ناگزیر هستند از خیابان رد شوند که آن هم خطر دارد. از سوی دیگر هزینه زیادی برای کندن سنگفرش پیاده‌رو انجام دادند در صورتی که پیاده‌رو سنگفرش مناسبی داشت.»

کد خبر 547092

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha