همشهری امارات: معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از ایجاد فروشگاه‌های صنایع‌دستی در 4 کشور مختلف در آینده خبر داد و گفت:

 این طرح در کشورهایی که ایرانیان بیشتری در آنها مقیم هستند پیاده می‌شود.
حسین هاتفی فارمد با اشاره به اینکه ایرانیان هر گوشه‌ای از جهان باشند، علاقه‌مندی خود را به صنایع‌دستی و هنرهای سنتی به خوبی نشان می‌دهند، اظهار داشت: این میزان علاقه‌مندی انگیزه بسیار قوی برای ما ایجاد کرده است که زمینه‌های حضور این فروشگاه‌ها را در چند کشور فراهم کنیم.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی با بیان اینکه کشورهای امارات، آلمان، مالزی و کانادا مقصدهای اصلی برپایی این فروشگاه‌ها هستند، افزود: مذاکرات برای راه‌اندازی فروشگاه‌های صنایع‌دستی در بعضی از این کشورها چون امارات صورت قطعی به خود گرفته است.

وی ادامه داد: در حال مذاکره با ایرانیان مقیم این کشورها برای کمک در راه‌اندازی این فروشگاه‌ها هستیم که این تبادل اطلاعات و ارتباطات را موجب می‌شود.

هاتفی با تاکید بر اینکه تحریم‌ها بر روند خرید و فروش و صادرات صنایع‌دستی در داخل و خارج از کشور تاثیر گذاشته است، گفت: مزیت صنایع‌دستی در تهیه مواد اولیه این تولیدات در داخل کشور است که وابستگی به سایر کشورها در تهیه این مواد را به حداقل می‌رساند.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی خاطرنشان کرد: با وجود تحریم‌های اعمال‌شده صنایع‌دستی ایران به دلیل کیفیت بالای تولیدات از بازار قابل قبولی در سایر کشورها برخوردار است.

افت بازارهای جهانی دامن صنایع‌دستی را گرفت

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: صنایع‌دستی کشور در سال گذشته 450 میلیون دلار صادرات به کشورهای مختلف داشته است.

حسین هاتفی‌فارمد با بیان اینکه رقم صادرات اعلام‌شده با احتساب صنعت فرش‌بافی است، گفت: نزدیک به 60 درصد از عمده صادرات صنایع‌دستی مربوط به این تولیدات است.

وی با اشاره به اینکه آمار ارقام موجود از صادرات سال 85 رقمی معادل با 650 میلیون دلار برای صادرات صادرات صنایع‌دستی را نشان می‌دهد، افزود: این آمار از کاهش صادرات صنایع‌دستی در سال گذشته نسبت به سال 85 خبر می‌دهد.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی به دلایل کاهش میزان صادرات صنایع‌دستی در طی سال گذشته اشاره کرد و گفت: افت بازارهای جهانی در خرید و فروش تمامی تولیدات دامنگیر صنایع‌دستی نیز شده است.

هاتفی ادامه داد: نبود تبلیغات مناسب برای محصولات صنایع‌دستی در کشورمان و بسته‌بندی نامناسب این تولیدات، از موارد دیگری است که به صادرات این صنایع ضربه وارد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

وی با بیان اینکه ما در کشور در حال حاضر تجار مسلط به اطلاعات صنایع‌دستی نداریم، گفت: در گذشته به دلیل رقابت دولت با سایر سرمایه‌گذاران صنایع‌دستی، تجار زبده و کارآمدی در بخش صنایع‌دستی فعال نشدند.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی افزود: در بحث حمایت صادرکنندگانی که در حال حاضر فعال هستند به غیر از برگزاری دوره‌های آموزشی صنایع‌دستی توسط سازمان توسعه و تجارت، زمینه‌ شرکت مناسب‌تر این افراد در نمایشگاه‌های خارجی را فراهم می‌کنیم.

حسین هاتفی فارمد حضور ایران در چهار نمایشگاه خارجی دبی، فرانکفورت، کوالالامپور و کانادا را در سال گذشته از جمله این برنامه‌ها قلمداد کرد و اظهار امیدواری کرد: در سال جاری سعی داریم در صورت تخصیص اعتبار در بیشتر این نمایشگاه‌ها شرکت کنیم.

کد خبر 54668

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز