کتاب «فروید» نوشته جاناتان لیر با ترجمه مجتبی جعفری و علیرضا طهماسب توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شد.

فروید

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، کتاب «فروید» نوشته جاناتان لیر به‌تازگی با ترجمه مجتبی جعفری و علیرضا طهماسب توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این‌کتاب سال ۲۰۱۵ توسط انتشارات راتلج در نیویورک منتشر شده است.

نویسنده این‌کتاب، بخش بزرگی از زندگی خود را به آموختن و آموزش فلسفه در دانشگاه گذرانده است. او دانش‌آموخته روان‌شناسی هم بوده و به درمان بیمارانی هم پرداخته که از پس هزینه‌های روان‌کاوی برنمی‌آمدند. او در این‌کتاب خود تلاش کرده اندیشه‌های فلسفی‌اش را با تجارب بالینی‌اش تلفیق کند. جاناتان لیر همان‌طور که خود گفته، در این‌کتاب زندگی‌نامه فروید را ننوشته و دل‌مشغول فراز و فرودهای زندگی او نیست. در کتابش تاریخ اندیشه و تاریخ فرهنگ هم ننوشته است.

به گفته مولف اثر، ‌ کتاب پیش‌رو، کند و کاوی در مفاهیم کانونی روان‌کاوی فروید و اهمیت ماندگارشان است و او سعی کرده در تشریح مبانی روان‌کاوی فروید، ساده و روشن بنویسد. او ۴۰ سال است که مشغول بررسی اندیشه‌های فروید است.

کتاب پیش‌رو، ۷ فصل دارد که به‌ترتیب عبارت‌اند از: «تاویل ناهشیار»، «میل جنسی، اروس و زندگی»، «تاویل رویا»، «انتقال»، «اصول کارکرد ذهن»، ‌ «ساختار روان و زایش روابط موضوعی» و «اخلاق و مذهب». پیش از این‌فصول هم درآمدی با عنوان «گفت‌وگوی غریب» درج شده است.

در بخش «درآمد: گفت‌وگوی غریب» ۷ عنوان «قاعده بنیادین فروید»، «روایتی شایسته از روان‌شناسی اخلاق»، «اخلاق‌ستیزی روان‌کاوی»، «صداقت»، «انگیزه برابری‌خواهی»، «سفر زندگی» و «درآمدی فلسفی بر غیرفیلسوفان» آمده‌اند.

ترجمه فارسی این‌کتاب از روی ویراست دوم آن انجام شده است. فلسفه ذهن، اراده آزاد و تعیّن‌گرایی، عقلانیت، ماهیت خود، ذهنیت، اخلاق و دین از جمله موضوعاتی هستند که در این‌کتاب به آن‌ها پرداخته شده و حیطه‌هایی از فلسفه هستند که گفته شده فروید بر آن‌ها تاثیر داشته است. میل جنسی، ناهشیار، رویا و نظریه انتقال هم از دیگر مسائلی هستند که فرید با آن‌ها درگیر بوده و جاناتان لیر در کتاب خود به اهمیت فلسفی آن‌ها پرداخته است.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

این همان‌چیزی است که در داستان فرضی ما رخ می‌دهد: دورا از دوران کودکی به اضطرابش با فوران خشم واکنش نشان داده است. پیامد ناگوار این وضعیت عبارت است از اختلال در رشد و تحول خشم به منزله هیجانی رشدیافته. از این‌رو، در هجده‌سالگی و در واکنش به اضطراب همچنان ظرفیت هیجانی اندکی دارد. به مجرد برانگیخته‌شدن اضطراب، او همچنان به فوران‌های خشم رشدنایافته روی می‌آورد و بدین ترتیب، هرچند می‌توان گفت «او به صورت آقای ک سیلی زد، چون از او خشمگین بود» و «او از آقای ک خشمگین بود، چون پیشنهادی بی‌شرمانه به او داده بود»، نمی‌توان نتیجه گرفت که پیشنهاد آقای ک دلیل خشم دورا بوده است. بلکه پیشنهاد او سبب بروز اضطرابی تحمل‌ناپذیر شده که واکنشی سخت خشمگینانه را در پی داشته است. این واکنشی حیاتی است زیرا موقعیت اضطراب‌برانگیز را بر هم می‌زند و از این‌رو، می‌توان آن را نوعی دفاع به شمار آورد. اما چنین خشمی آنقدر رشدیافته نیست که به‌واقع ادعای موجه‌بودن کند. دورا ظرفیت فکری لازم را برای داشتنِ تجربه عاطفی موجه ندارد. از نظر زیستی، او هجده‌ساله است، پس دشوار بتوان درک کرد که واکنش‌های خشمگینانه کودکی سه‌ساله را از خود بروز دهد. اما خیلی سرراست باید گفت این خانم جوان هیجانات کودکی سه‌ساله را دارد.

این‌کتاب با ۴۱۴ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۷۸ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 546661

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha