یکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳
۰ نفر

​​​​​​​ کتاب «قهوه با فروید» نوشته برت کار با ترجمه مهیار علینقی، در ۴۷۴ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به قیمت ۶۵۰۰۰ تومان از سوی انتشارات بینش نو منتشر شده است.

چند صفحه به صرف قهوه با فروید

به گزارش همشهری آنلاین، کتاب «قهوه با فروید» نوشته برت کار دومین مجلد از مجموعه «مصاحبه با بزرگان» است که پس از چای با وینیکات منتشر می‌شود. برت کار در این کتاب به بررسی زندگی و زمانه پدر روان‌کاوی می‌پردازد. در این بین، ما نیز سری به کافه لانتمان خواهیم زد که سال‌ها میعادگاه فروید برای مطالعه روزنامه‌های محبوبش و صرف قهوه بود.
 
کتاب حاضر در سایه یافته‌های تاریخی نو از زندگی فروید، درآمدی بر میراث فکری او در باب زندگی روانی ـ جنسی، شکل‌گیری نشانه‌های مرضی، سببب‌شناسی هیستری، فن روان‌کاوی و ... نیز محسوب می‌شود. این کتاب بار دیگر گوشزد می‌کند که فروید، از قضا در دنیای معاصر که آبستن انواع خشونت در تکانه‌های جنسی است، کماکان حرف‌هایی برای گفتن دارد ... حتی شاید بیشتر از قبل!
 
در «قهوه با فروید» پدر روان‌کاوی دوباره سری می‌زند به کافه لانتمان، کافه مشهوری در وین که بارها در آنجا قهوه خورده و روزنامه خوانده بود. او توضیح می‌دهد که چگونه دانش روان‌کاوی را ابداع کرد، بدون تعارف و پرده‌پوشی از خیانتی که از جانب کارل گوستاو یونگ دیده و احساسات خود در این‌باره می‌گوید، از فرارش از دست حزب نازی صحبت می‌کند و بسیاری چیزهای دیگر؛ به علاوه توضیحاتی در باب تشکیل و بروز نشانه‌های امراض روانی و تعبیر رویا نیز ارائه می‌دهد.
 
به گفته مهیار علینقی مترجم اثر، کتاب سعی در ارائه تصویر دیگری از فروید، چه در مقام خالق روان‌کاوی و چه در مقام یک انسان، آن هم بدون فرو افتادن در مسیر سهل‌الوصول ساده‌سازی مرسوم کتاب‌های درسی بی‌مایه دارد. چراکه درک اهمیت نظریه روان‌کاوی و از آن مهم‌تر، فهم نوآوری‌های نظریه‌پردازان بعد از فروید، مستلزم بررسی روان‌کاوی در بعد تاریخی آن است.
 
در مجموعه «مصاحبه‌های پس از مرگ»، نام‌آورترین روان‌کاوران از عالم مردگان فراخوانده شده‌اند تا برای مصاحبه‌ای دقیق و صادق و در باب زندگی و آثار و نظراتشان از آن‌ها دعوت به عمل آید. مصاحبه‌های پس از مرگ، که به ادبیات غیر داستانی تخیلی شناخته می‌شود با نثری زیبا و موجز و البته ریشه‌دار در مداقه‌های تاریخی موشکافانه، مملو از گزارش‌های ناب نویافته از آرشیوهای منتشر نشده هستند و از این رو، هم برای دانشجویان حکم دوره‌ای پیشرفته در نظریات روان‌شناختی و کاربست‌های آن دارند و هم برای متخصصان.
 
بیش از سی‌وپنج سال است که برت کار در حوزه سلامت روان فعالیت می‌کند. او عضو هیئت امنای موزه فروید و انتشارات موزه فروید و همین‌طور، عضو انجمن روان‌کاوی بریتانیاست و در حال حاضر در منطقه همپسند در شمال لندن، به روان‌درمانی انفرادی و زوج‌درمانی اشتغال دارد. برت کار آثاری مثل «د.و.وینیکات: در قاب زندگی»، «روان‌درمانی و آسیب‌شناسی روانی قانونی: دیدگاه‌های وینیکانی»، «نمایشگری جنسی»، «میراث وینیکات: جستارهایی درباره بهدات روان نوزاد و کودک»، «سکس و روان»، «کیست‌ که در ذهنتان خوابیده؟: دنیای رازآلود خیال‌پردازی‌های جنسی»، «درس‌هایی از فروید» و «چای با وینیکات» را نیز در کارنامه دارد.
 
عناوین سرفصل‌های کتاب تحت عنوان «فنجان» نیز عبارتند از: احضار پروفسور زیگموند فروید، فراسوی برج مجانین: نقد روان‌پزشکی، کودکی مراوایی، فروید مترجم، سیگار برگ، لیکور لهستانی روی کاناپه خانم بنونیستیف کاوش در پی کشف عتیقه‌جات، ماهی مکنده، مارماهی‌ها و کمی کوکائین، دفع ملال: چگونه یک شخص هستریک را درمان کنیم، ولیعهدی مستعد خودکشی و شه‌بانویی مقتول و در آستانه رویا به همراه موخره چگونه با فروید دیدار کردم.

کد خبر 464997

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha