سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه عوارض ساخت‌وساز باید حذف و تبدیل به شارژ شود، گفت: با این کار، مالک متناسب قیمت زمین و ساخت آن به شهرداری پرداخت خواهد کرد.

علی اعطا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران درباره موضوع مسکن در پایتخت و اقداماتی که مدیریت شهری جهت حمایت از شهروندان در راستای تأمین مسکن می‌تواند انجام دهد، اظهار داشت: موضوع مدیریت و سیاست‌گذاری در حوزه مسکن بر عهده دولت است و شهرداری نقشی ندارد. البته شهرداری‌ها از آنجایی که متولی صدور مجوز برای ساخت‌وساز هستند، ابزارهایی دارند که می‌تواند موضوع ساخت‌وساز را تا حدودی هدایت کند و ساخت‌وساز را در برخی مناطق محدود کند.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه شهرداری‌ها می‌توانند موضوع عرضه و تقاضای مسکن را به هم نزدیک کنند، گفت: بخش قابل توجهی از ساخت‌وساز مسکن در حال حاضر منطبق بر تقاضا نیست و عمدتاً بازار ساخت‌وساز مسکن در خدمت سوداگری بوده و نه نیاز واقعی مردم؛ شورای شهر و شهرداری هم جهت نزدیک کردن عرضه و تقاضا ابزارهای محدودی دارند که می‌تواند به کار گرفته شود.  

اعطا گفت: به عنوان مثال جهت تشویق ساخت‌وساز در بافت فرسوده، عوارضی از متقاضیان دریافت نمی‌شود و همچنین لغو مصوبه برج‌باغ‌ها سبب شد که ممنوعیت ساخت‌وساز در منطقه‌ای که نیاز به ساخت‌وساز ندارد، ایجاد شود.

وی در مورد نرخ عوارض گفت:‌ عوارض به صورت سالیانه مشخص می‌شود و ممکن است در برخی از مناطق کمتر و در برخی از مناطق که از ساخت‌وساز اشباع است بالاتر باشد ولی به طور کلی تعیین عوارض فرمول دارد و بلوک به بلوک و پلاک به پلاک متفاوت است.

سخنگوی شورای شهر تهران بیان داشت: محل ساخت‌وساز، عرض معبر، تعداد طبقات و متراژ ساختمان از جمله معیارهای تأثیرگذار در تعیین عوارض است که حداقل عوارض در پایتخت صفر است و برای بافت فرسوده در نظر گرفته می‌شود.

اعطا با اشاره به اینکه افزایش عوارض در سال جدید در بیشتر شدن قیمت مسکن تأثیری نداشته است، گفت: میزان عوارض جزئی است و نسبت به هزینه کلی ساخت‌وساز مبلغ چندانی نیست ولی به طور کلی معتقدم عوارض ساخت‌وساز باید حذف و تبدیل به عوارض دوره بهره‌برداری شود.

وی گفت: ‌هر چند که فرصت برای انجام این موضوع در شورای پنجم اندک است ولی به نظرم باید به جای اخذ عوارض هنگام ساخت اقدام دیگری انجام داد و عوارض تبدیل به شارژی شود که مالک متناسب قیمت زمین و ساخت‌وساز باید به شهر پرداخت کند.

کد خبر 546444

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha