روسیه از دیروز تزریق واکسن را شروع کرده، چینی‌ها به دومین واکسن خود مجوز استفاده اضطراری را داده‌اند و ترامپ به‌دنبال عرضه واکسن قبل از انتخابات آمریکاست.

واکسن آنفلوآنزا

به گزارش همشهری آنلاین، دستیابی به واکسن کووید-۱۹ که خیلی‌ها در جهان منتظر توزیع آن هستند، بیشتر از یک مسئله علمی طی روزهای اخیر، تبدیل به یک رقابت اقتصادی و سیاسی شده است.

ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که دستور خروج این کشور از سازمان بهداشت جهانی را داده و اعلام کرده در برنامه‌های جهانی تولید واکسن مشارکت نمی‌کند، شرکت‌ها و نهادهای این کشور را برای عرضه واکسن قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری تحت فشار شدید قرار داده است. از سوی دیگر، مقام‌های چین به دومین واکسن کووید-۱۹ این کشور که ساخته شرکت «سینو واک بیوتک» است، برای استفاده‌های ضروری و اورژانسی مجوز داده‌اند.

روس‌ها هم به‌صورت رسمی از دیروز تزریق واکسن خود را شروع کردند. روز گذشته مرکز اپیدمیولوژی و میکروب‌شناسی گاملیا واکسن اسپوتنیک۵ را در اختیار برخی مراکز درمانی در مسکو قرار داد و برای نخستین‌بار به داوطلبان تزریق شد.

مقام‌های روسیه می‌گویند تزریق واکسن تولیدی خود را که تاکنون اطلاعات علمی کمی درباره آن وجود داشته، برای گروه‌های پرخطر آغاز کرده‌اند و انجام واکسیناسیون گسترده‌تر، پس از آن و برای ماه‌های نوامبر و دسامبر (آبان و آذرماه) برنامه‌ریزی شده است. در مرحله اول در روسیه کارکنان بخش‌های پزشکی و درمانی و معلمان و کارکنان بخش‌هایی که گروهی کار می‌کنند، این واکسن را دریافت می‌کنند.

روس‌ها همچنین در توافقی با چین برای فاز سوم آزمایش کلینیکال واکسن دیگر ساخت چین چراغ سبز نشان داده‌اند. قرار است فاز سوم آزمایش واکسن Ad۵-nCoV ساخت شرکت CanSino با مجوز مقام‌های روسیه به‌زودی در مسکو آغاز شود. این مسئله نشان می‌دهد که روسیه و چین به خوبی در مقابل آمریکا که می‌خواهد این مسیر سخت را پیش برود، همکاری دارند.

نتایج مثبت واکسن روسیه 

هرچند پیش از این اطلاعات دقیقی از واکسن روس‌ها در دست محافل علمی نبود، اما نشریه معتبر لنست در توییتر خود از نتایج مثبت واکسن ساخت روس‌ها در تست‌های آزمایشگاهی خبر داده است.

این نشریه اعلام کرده ‌که واکسن اسپوتنیک۵ در تمامی افرادی که آن را دریافت کرده‌اند، تولید آنتی‌بادی کرده و باعث عوارض جانبی خاصی نشده است. نتایج ۲ آزمایش گروهی که در ژوئن و جولای امسال صورت گرفته نشان می‌دهد که بدن تمامی ۷۶ داوطلب دریافت‌کننده واکسن پس از تزریق تولید آنتی‌بادی کرده است. محققان اما تأکید کرده‌اند که مجوز استفاده از این واکسن نیاز به مرحله آزمایشی طولانی و تزریق واکسن به داوطلبان بسیار بیشتری دارد.

تعهد همکاری جهانی 

صدها مرکز تحقیقاتی در جهان هنوز در حال مطالعه روی واکسن کووید-۱۹ هستند و حدود ۵‌شرکت به مرحله آزمایش پیشرفته واکسن‌های ساخت خود رسیده‌اند. فاز سوم آزمایش واکسن طولانی‌ترین و سخت‌ترین مرحله است که ممکن است بیشتر از یک سال طول بکشد. برخی کشورها اما در تلاش هستند که بدون پشت سر گذاشتن این فاز دست به تزریق واکسن به مردم بزنند.

۷۶کشور ثروتمند جهان متعهد شده‌اند به یک برنامه جهانی واکسن کرونا با هدایت سازمان بهداشت جهانی ملحق شوند. این نگرانی در جهان وجود دارد که در رقابت بین‌المللی برای دستیابی هرچه سریع‌تر به واکسن، کشورهای فقیر در آخر صف باقی بمانند. ست برکلی، مدیر اجرایی اتحادیه واکسن‌ها موسوم به جی‌ای‌وی‌آی به رویترز گفته است که این طرح هماهنگ، معروف به کواکس به امضای ژاپن، آلمان، نروژ و بیش از ۷۰ کشور دیگر رسیده است.

گفته می‌شود نماینده این گروه در حال گفت‌وگو با دولت چین است تا این کشور را برای پیوستن به حرکتی جهانی آماده کنند. گفته می‌شود پکن در این رابطه سیگنال‌های مثبتی ارسال کرده است. این همان طرحی است که آمریکایی‌ها به‌خاطر یکجانبه‌گرایی ترامپ از مشارکت در آن سر  باز زده‌اند. اتحادیه اروپا گفته است که کشورهای عضو این اتحادیه می‌توانند واکسن‌های بالقوه کرونا را از طریق کواکس خریداری کنند. این نگرانی وجود دارد که برخی کشورهای ثروتمند دست به احتکار واکسن کووید-۱۹ بزنند.

کد خبر 546226

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha