یافته‌های یک مطالعه نشان داد که ویژگی‌های شخصیتی روان‌نژندی، برون‌گرایی، باز بودن به تجربه در افراد دارای سابقه روابط فرازناشویی بیشتر از زوجین عادی است و ویژگی‌هایی مثل توافق‌جویی و وجدان‌گرایی در این افراد کم‌تر است. همچنین رضایت جنسی نیز در این زوجین کم‌تر است.

جمعیت در شهر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، خیانت زناشویی یکی از پیچیده‌ترین و آسیب‌زاترین مشکلات بین زوجین است که عوامل زیادی در بروز این رفتار تاثیر دارد و نگاه تک عاملی به آن ساده‌انگاری است.

با توجه به شیوع قابل توجه این مشکل، «فرشته بخشایش» و «نسرین باقری» پژوهشگران روان‌شناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، ویژگی‌های شخصیتی و رضایت جنسی را در زوجین با مشکلات خیانت زناشویی و زوجین مورد بررسی قرار دادند.

برای انجام این پژوهش، ۶۰ نفر از افرادی که به دلیل خیانت زناشویی یکی از زوجین در دوره زمانی اردیبهشت تا آبان سال ۱۳۹۷ به یک کلینیک مشاوره در منطقه ۳ تهران مراجعه کرده‌ بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. همچنین در این مطالعه ۶۰ نفر از زوجین عادی نیز بررسی شدند.

میانگین سن مشارکت‌کنندگان حدود ۳۸ سال بود و در بازه سنی ۲۰ تا ۴۵ سال قرار داشتند. در گروه دارای سابقه خیانت زناشویی چهار نفر کمتر از یک سال از ازدواجشان گذشته بود، ۱۰ نفر بین یک تا پنج سال، ۱۴ نفر بین ۶ تا ۱۰ سال و ۳۲ نفر بیش از ۱۰ سال از طول مدت ازدواجشان می‌گذشت. ۶ نفر از این افراد بدون فرزند، ۱۲ نفر یک فرزند، ۱۶ نفر دو فرزند و ۲۶ نفر سه فرزند داشتند.

برای این بررسی‌ها از پرسش‌نامه «سنجش صفات پنج‌گانه شخصیتی» و «پرسش‌نامه رضایت جنسی» استفاده شد.

نتایج این بررسی نشان داد که میانگین نمره رضایت زناشویی در گروه افراد دارای سابقه روابط فرازناشویی کم‌تر از گروه عادی است.

یافته‌های این مطالعه حاکی از آن است که ویژگی‌های شخصیتی «روان‌نژندی»، «برون‌گرایی»، «باز بودن به تجربه» در گروه دارای سابقه روابط فرازناشویی بیشتر از زوجین عادی است. همچنین ویژگی‌هایی مثل توافق‌جویی و وجدان‌گرایی در گروه دارای سابقه خیانت زناشویی کم‌تر است.

پژوهشگران در تبیین این یافته می‌گویند: «روان‌رنجوری با مولفه‌های زمینه‌های اجتماعی و هیجان‌خواهی خیانت همبستگی مثبت و معنادار دارد. افراد نوروتیک و کسانی که سبک دلبستگی اجتناب دارند(کسانی که از دیگران فاصله می‌گیرند)، دارای ثبات احساسی کم‌تری هستند، توافق‌پذیری کمتری دارند و در عامل تجربه‌پذیری نیز نمره کمتری کسب می‌کنند، به احتمال بیشتری به روابط کوتاه‌مدت‌تر می‌پردازند و میزان رضایت و تعهد آنها عموما پایین‌تر است که در نهایت منجر به خیانت زناشویی می‌شود».

همچنین به اعتقاد این محققان, عوامل مختلفی در بروز خیانت زناشویی نقش دارد و عواملی مثل ویژگی‌ها و خصوصیات فردی، نارضایتی عاطفی و جنسی در روابط زناشویی، مشکلات خانواده و عوامل اجتماعی، می‌توانند زمینه‌ساز و تسهیل‌کننده گرایش افراد متاهل به خیانت زناشویی باشند.

با توجه به این‌که این مطالعه تنها بر روی زوجین مراجعه‌کننده فقط به یک مرکز مشاوره انجام شده بود، در تعمیم نتایج آن باید احتیاط کرد.

یافته‌های این پژوهش تابستان سال جاری (۱۳۹۹) به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «مقایسه ویژگی‌های شخصیتی و رضایت جنسی در بین زوجین با مشکل خیانت زناشویی و زوجین عادی» در فصل‌نامه سلامت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی منتشر شده است.

کد خبر 546060

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha