سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مطمئن هستیم هزینه خالی نگه داشتن خانه‌ها تا حدی که امکان پذیر بوده، بالا رفته است بخشی از این خانه‌های خالی به بازار عرضه می‌شود و بالاخره اثر خود را در بازار، دارد.

مهدی طغیانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از برنا، مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس،   درباره  ایرادات شورای نگهبان بر طرح مالیات بر خانه‌های خالی گفت: اغلب موارد مطرح شده از سوی شورای نگهبان، از جنس ابهام بود.

ابهامات در جلسه کمیسیون اقتصادی در هفته گذشته مورد بررسی قرار گرفت، اعضای شورای نگهبان و مرکز پژوهش‌های شورای نگهبان در جلسه، حضور داشتند، پس از مطرح شدن ابهامات و ایرادات در جمع بندی صورت گرفته، نظر شورای نگهبان در خصوص طرح مالیات بر خانه های خالی جلب شده است. طرح مالیات بر خانه‌های خالی، روز یکشنبه در دستور کار کمیسیون است.  

او ادامه داد: ایرادات شورای نگهبان با حضور اعضای شورا و کارشناسان مرکز پژوهش‌های شورای نگهبان بررسی شد. در مجموع پرونده خانه های خالی جمع شده است. همچنین موارد مطرح شده رفع ابهام شده و  برای تایید نهایی و ابلاغ، آماده است.  

او در رابطه با دور زدن این طرح و تخلف برخی بنگاه‌های املاکی مبنی بر تبانی با مالکین و ارایه کد رهگیری به آنها افزود: اصلا کد رهگیری کافی نیست باید کد ملی سرپرست خانوار و کدپستی منزل داده شود، یعنی یا مالک بگوید من خودم در این خانه سکونت دارم و یا بگوید خانه را اجاره دادم.  با کد رهگیری مساله منتفی نمی شود حتما باید کد ملی سرپرست خانوار، ثبت شده باشد.  

 او ادامه داد: ممکن است افرادی برای سوءاستفاده، کد ملی خود را در اختیار بنگاه قرار دهند که از نگاه قانون و قانونگذار کد ملی‌هایی قابل قبول است که در مورد سرپرستان خانوارها صدق کند، یعنی کد ملی هر کسی قابل پذیرش نیست.

اگر کسی کدملی اش به عنوان اجاره ثبت شده باشد، دیگر نمی تواند در جایی دیگر، کد ملی خود را ثبت کند، یعنی یک فرد نمی تواند چند خانه را به اجاره خود، در بیاورد. تا جایی که امکان پذیر بوده این مراحل، در قانون پیش بینی شده است ولی هیچ کسی ادعا نمی‌کند که قانونی، قابل دور زدن نیست و همه منافذ بسته شده است ابداً چنین ادعایی مطرح نیست.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مطرح کرد: مطمئن هستیم هزینه خالی نگه داشتن خانه‌ها تا حدی که امکان پذیر بوده، بالا رفته بخشی از این خانه‌های خالی به بازار عرضه می شود و بالاخره اثر خود را در بازار، دارد.  

او در پاسخ به این سوال که برای کسانی که این قانون را دور می زنند یا تخلفی می‌کنند آیا مجازاتی در این طرح دیده شده است، بیان کرد: قرار نیست در هر ماده قانونی، دوباره بیایند، تخلفات و پیگیری ها و دستگاه حل اختلاف را بررسی و مشخص کنند. این یک ماده از موارد ماده ۵۴ قانون مالیات‌های مستقیم است، در مواد دیگر قانونی، بحث تخلفات پیش بینی شده که همان جا هم رسیدگی کننده و مجازات هایش و غیره درج شده و همان جا هم، اجرا می شود.  

نماینده مردم اصفهان در رابطه با ایراد مجدد شورای نگهبان به لایحه حذف چهار صفر از پول ملی گفت: ایرادات به کمیسیون رسیده و در نوبت است، طرح‌ها متعددی در نوبت بررسی کمیسیون داریم، تاکنون جلسه ای در این رابطه برگزار نشده است. 

کد خبر 546045

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • online19894 IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    0 1
    در کشورهای صنعتی و توسعه یافته به ازای داشتن بیش از یک خانه توسط فرد از وی مالیات گرفته میشه خالی و پر چه مسخره باز یه اونی که داده اجازه در آمد براش نداره؟ نبایستی مالیات بده؟ طرف صد واحد منطقه یک تهران داده اجاره نباید مالیات بده ؟ وقتی به ازای داشتن بیش از یک واحد مالیات اخذ نمیشه نظام عرضه و تقاضا به هم میخوره الان تو مملکت ما هر کی داره ملک میخره بدون دادن مالیات بر واحد اضافی این نظام عرضه و تقاضا رو مختل کرده و خر تو طویله این موضوع رو درک کرده غیر مدیران اقتصادی که خودشون دلال ذی نفع هستن از ماجرای ملک اضافی والسلام