چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۵:۲۸
۰ نفر

علی کهن‌نسب: باشگاهی می‌خواهد با آزمایش‌های ژنتیکی، رونالدوی دیگری را در فوتبال پیدا کند. آیا این آینده فوتبال است؟!

این تیتر مطلبی است که روزنامه‌ گاردین نوشته و از تلاش‌ برای یافتن ورزشکاران زبده از طریق آزمایش‌های ژنتیک خبر داده است. گاردین به نقل از «هنینگ‌وکرمیج»، یکی از استادان دانشکده علوم‌پزشکی دانشگاه «ابردین»، نوشت که یک باشگاه حرفه‌ای فوتبال درباره احتمال آزمایش بازیکنان برای یافتن ژن استعداد ورزشی با او تماس گرفته است.

وکرمیج در تحقیق‌های خود به این نتیجه رسیده است که می‌توان با تغییرهای ژنتیکی، قدرت انسان‌ها را افزایش داد.

گاردین از قول این دانشمند نوشت، باشگاه از او خواسته است روی بازیکن‌هایش آزمایش‌هایی را   انجام دهد تا مشخص شود آیا آنها از ژن‌هایی که عملکرد و توان بالای فیزیکی را نشان می‌دهد، برخوردار هستند یا نه؟

   گاردین توضیح می‌دهد که انجام این آزمایش در استرالیا منع قانونی ندارد و  شرکتی با دریافت 100دلار  این آزمایش را انجام می‌دهد.

   این شرکت مدعی است با این آزمایش می‌تواند دریابد که فرد مورد آزمایش ژن موسوم به ACTN3 را دارد یا نه؟

   استعدادیابی،کلید‌موفقیت‌در ‌ورزش حرفه‌ای گاردین به‌عنوان نمونه یادآوری می‌کند که موفقیت تیم‌هایی مثل منچستریونایتد، حاصل یافتن استعدادهایی چون «دیوید بکهام»، «رایان گیگز» و «پل‌اسکولز» در سن‌های پایین‌تر بود.

   کرمیج، موافق استفاده از آزمایش‌های ژنتیک نیست؛ اما به نوشته گاردین او در کنفرانسی اعلام کرد که با تغییرهای ژنتیکی می‌توان ورزشکارانی تربیت کرد که رکورد دوی  ماراتن را، که در حال حاضر بیش از 120دقیقه است، به حدود 90دقیقه کاهش دهند.

   «هیو جنینگز»، مدیر بخش آموزش جوانان در فدراسیون فوتبال انگلستان، نیز تأیید کرد که آزمایش‌های ژنتیکی می‌توانند در یافتن استعدادهای ورزشی کمک کنند، اما هیچ  تضمینی برای دستیابی یک جوان به موقعیت یک ورزشکار حرفه‌ای موفق نیست.

   او می‌گوید: «راه دستیابی یک جوان مستعد به سطح بالای حرفه‌ای‌گری  بسیار دشوار است و حتماً تمام جوانان با استعداد، بازیکنان موفقی نمی شوند.»

   ژن ACTN3  چه ژنی است؟

   نام این ژن در سال 2003 و براساس پژوهشی در نشریه آمریکایی« ژنتیک انسان» در محافل پزشکی مطرح شد.

   پژوهشگران پس از مقایسه 429 ورزشکار برتر در14رشته  ورزشی مختلف، که 50 نفر از آنها در بازی‌های المپیک رقابت کرده اند، با 436داوطلب، دریافتند که احتمال وجود ترکیب‌های مختلف این ژن در ورزشکاران بسیار بیشتر از دیگران است.

   شرکت ژنتیک «تکنولوجیز» مدعی است  با آزمایش این ژن از طریق نمونه آب دهان، می‌تواند بین کسانی که مستعد دوی سرعت هستند و کسانی که برای دوی استقامت مناسب‌ترند، تمایز ایجاد کند.

   به گفته این شرکت استرالیایی، در این دو دسته ورزشکار بالقوه، دو نوع مختلف از ژن ACTN3 دیده می‌شود.

   دانشمندان بریتانیایی نسبت به نتیجه به‌دست آمده  تردید دارند و معتقدند که یک پژوهش برای اثبات عملکرد این ژن کافی نیست.

   اما با این وجود، پژوهشگران معتقدند اهمیت این ژن را نمی‌توان نادیده گرفت و وجود آن می‌تواند تا 40درصد ظرفیت توان یک فرد را تعیین کند. این  رقم  برای ورزشکارانی که رؤیای کسب مدال المپیک را در سر می‌پرورانند،  مهم و حیاتی است.

کد خبر 54556

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز