سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۹
۰ نفر

همشهری امارات: سریال 45 قسمتی «حضرت یوسف (ع)» به کارگردانی فرج‌الله سلحشور از اول تیر ماه جمعه‌شب‌ها ساعت 22 روی آنتن شبکه اول سیما می‌رود

چند شبی است که با پخش تیزرهای مجموعه تلویزیونی یوسف پیامبر(ع)، به شکل رسمی خبر پخش آن از شبکه اول اعلام شد و بینندگان منتظر هستند تا از اول تابستان به مدت 45 هفته شاهد سیر زندگی این پیامبر  از کودکی تا بزرگسالی باشند؛ سریالی که قرار است از اول تیر ماه به شکل هفتگی جمعه‌شب‌ها روی آنتن برود. سریال «حضرت یوسف(ع)» ماحصل سال‌ها مطالعه فرج‌الله سلحشور در حوزه قصص قرآنی است.

وی پیش از این نسخه‌ای از طرح فیلمنامه را آماده کرده بود و پس از اعلام آمادگی مرکز سیما فیلم جهت تولید سریال با محوریت شخصیت حضرت یوسف(ع)، آن را به مدت یازده ماه تبدیل به فیلمنامه 45 قسمتی سریال «حضرت یوسف (ع)» کرد که این فیلمنامه طی 32 ماه در لوکیشن‌های مختلف جلوی دوربین زنده‌یاد رسول احدی رفت.

در این مجموعه یک بازیگر ناشناس به نام مصطفی زمانی ایفاگر نقش حضرت یوسف(ع) است و نقش پدر ایشان را محمود پاک‌نیت ایفا می‌کند. یکی از شخصیت‌های محوری این سریال شخصیت زلیخاست که سلحشور در حین مراحل فیلمبرداری بازیگر آن را انتخاب کرد.

او این نقش را به کتایون ریاحی سپرد و نقش فرعون مصر هم به جعفر دهقان رسید. پروانه معصومی، مهوش صبرکن، جهانبخش سلطانی، امیرحسین مدرس، رحیم نوروزی، زهرا سعیدی، سعیده عرب، نسرین یکسایی، فرشته سرابندی، الهام حمیدی، پانته‌آ مهدی‌نیا، اسماعیل سلطانیان، محمدعلی سلیمان‌تاش، محمدقاسم‌ پورستار، عباس امیری، سروش کهوری‌نژاد، داوود شیخ، زهیر یاری، اردلان شجاع‌کاوه، رضا آقاربیع، اسرافیل علمداری، علی بکائیان، ناصر فروغ، کوروش زارعی و... دیگر بازیگران این پروژه هستند.

سلحشور فیلمبرداری پروژه را با ضبط سکانس‌های مربوط به دوران کودکی یوسف و حوادث مربوط به آن آغاز کرد. منزل و چاهی که حضرت یوسف در آن می‌افتد، مصر، اهرام ثلاثه، قصر عزیز مصر و... عمده دکورهایی هستند که سریال در آن فیلمبرداری شد که این دکورها به مدیریت هنری مجید میرفخرایی در  شهرک سینمایی غزالی، شهرک دفاع مقدس، رودخانه شهرک دفاع مقدس و سوله فرهنگسرای خاوران ساخته شدند.

همچنین بر اساس طراحی میرفخرایی بیش از 3000 دست لباس دوخته شد. با پایان فیلمبرداری کار تدوین زیرنظر حسین زندباف آغاز شد که این مرحله حدود 15 ماه به طول انجامید. با به نیمه رسیدن تدوین پروژه محمدرضا دلپاک صداگذاری و میکس کار را شروع کرد. ساخت موسیقی متن مجموعه هم به پیمان یزدانیان محول شد که او موسیقی متن آن را با الهام از موسیقی مصر ساخت.

تاکنون 20 قسمت از این سریال برای پخش به شبکه اول سیما تحویل داده شده و در حین پخش مراحل فنی قسمت‌های باقیمانده نیز انجام خواهد شد.
سریال یوسف پیامبر(ع) در زمره پروژه‌های الف ویژه سازمان صدا‌وسیما قرار می‌گیرد و بنا به گفته سلحشور سه‌قسمت 40دقیقه‌ای نیز به‌صورت پشت صحنه از مراحل نگارش، طراحی لباس، صحنه، ساخت دکورها، گفت‌وگو با عوامل و مراحل فیلمبرداری این سریال تهیه شده است.

او پیش از این به ایسنا گفته بود که تمایل دارد پشت صحنه سریال پیش از شروع روی آنتن برود، اما طبق اعلام سایت سیما فیلم گویا قرار است پخش آن به انتهای سریال موکول شده است.

فرج‌الله سلحشور تاکنون بر اساس قصص قرآنی مجموعه‌های ایوب پیامبر و مردان آنجلس را کارگردانی کرده است. تاکنون بر اساس زندگی ائمه معصومین و پیامبران سریال‌های امام علی (ع) / داوود میرباقری، تنهاترین سردار و ولایت عشق/ مهدی فخیم‌زاده، بشارت منجی/ نادر طالب‌زاده، مریم مقدس و مالک سلیمان/ شهریار بحرانی و... ساخته شده است

کد خبر 54551

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز