یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۳
۰ نفر

بی‌شک یکی از به‌یاد ماندنی‌ترین سریال‌های تلویزیون در سال‌های پس از انقلاب مجموعه ماندگار کوچک جنگلی است

مجموعه‌ای به کارگردانی بهروز افخمی که آن را در سال‌های جوانی‌اش به عنوان اولین تجربه کارگردانی خود جلوی دوربین برد. او پس از آن به سینما رفت و در آنجا با خلق آثاری چون عروس، روز شیطان، روز فرشته، جهان‌پهلوان تختی، گاو خونی و شوکران سال‌ها ماندگار شد.

او پس از ساخت آخرین اثرش گاو خونی به مدت 4 سال درگیر پروژه ملی فرزند صبح شد و در حالیکه روزهای پایانی فیلمبرداری این پروژه سپری می‌شد او خبر از حضور مجدد خود در تلویزیون داد و اعلام کرد که می‌خواهد مجموعه‌ای اکشن با نام  عملیات‌125 را با محوریت فعالیت‌های آتش‌نشانان بسازد.

او انگیزه خود از این بازگشت دوباره را اینطور عنوان کرد: «‌من همیشه به دنبال ساخت کارهای خوب از داستان‌های خوب هستم. در باره سریال عملیات 125 نیز در ابتدا قرار بود من فقط تهیه‌کننده باشم، ولی پس از مدتی که روی این موضوع تحقیق کردم و شروع به بازنویسی فیلمنامه کردم، به شخصیت‌های آن به‌قدری علاقه‌مند شدم که تصمیم گرفتم خودم آن را کارگردانی کنم.‌» 

با این اوصاف افخمی عملیات 125 را سال گذشته هم زمان با آغاز دهه فجر با حضور مدیر‌عامل آتش‌نشانی و مدیر شبکه تهران جلوی دوربین برد. مجموعه‌ای که افخمی در توصیف حال و هوایش می‌گوید: «‌این مجموعه اثری اکشن و یک مقدار شوخ طبع، پر‌حادثه و واقع‌گرا است. و در مجموع سریالی جوانانه.»

این مجموعه شامل دو بخش 13 قسمتی است که  تولید  بخش اول آن رو به پایان است و  پخش آن نیز از 24‌خردادماه آغاز می‌شود. 13 قسمت اول عملیات 125 حول‌و‌حوش مسائل آموزشی می‌گردد. افخمی در توضیح بیشتر فضایی این بخش با 13 قسمت دوم مجموعه که به‌زودی تولید می‌شود، می‌گوید: «در بخش اول تمرکز روی واحد‌های آموزش آتش‌نشانی است. جوانانی که می‌آیند تا دوره آموزش شش ماهه ببینند تا آتش‌نشان بشوند و مربیانی که دوره‌های آموزشی آتش‌نشانی را طراحی می‌کنند و این جوان‌ها را تعلیم می‌دهند. این‌ها در واقع محور اصلی داستان‌های بخش اول است.»

بنا به گفته افخمی در بخش اول آنچنان که باید به حوادث پرداخته نمی‌شود. او می‌گوید: «حوادثی که در شهر به واسطه آتش‌سوزی اتفاق می‌افتد و ماموریت اصلی آتش‌نشانان را تشکیل می‌دهد در بخش دوم به آن پرداخته می‌شود که تولید این بخش پس از پایان پخش 13 قسمت اول شروع می‌شود.»

با توجه به اینکه بخش اول مجموعه حول مسائل آموزشی می‌گردد، آیا مخاطب جذب آن خواهد شد. سئوالی که افخمی در پاسخ به آن می‌گوید: «‌قصد من ساخت مجموعه‌ای جذاب با داستانی ملموس بوده است و معتقدم عملیات 125 برای کسانی که علاقه‌مند به فیلم‌های نسبتا پر‌تحرک، پر‌ماجرا و یک مقدار پهلوانانه هستند دارای جذابیت‌هایی خواهد بود.»

سری اول این مجموعه در 13 قسمت 45 دقیقه‌ای  برای پخش آماده شده و بازیگرانی چون عبدالرضا اکبری، رضا رویگری، اصغر نقی‌زاده، محمد فیلی، کاوه سماک‌باشی، مجتبی رجبی‌معمار، کاوه خداشناس، سیروس اسنقی، ایمان صفا، ‌هادی دیباجی، امیر شیر‌محمدی، امیر‌حسین هجرتی، اکرم محمدی، فلور نظری، مارال فرجاد، هیلدا خسروی و پرستو پاشایی در آن حضور دارند.

بهروز افخمی از ابتدا قصد داشت  کارگردانی مجموعه عملیات 125 را با همکاری یک کارگردان جوان بسازد به همین منظور با منوچهر‌ هادی وارد مذاکره شد، ولی از آنجایی‌که او درگیر تهیه چند تله‌فیلم بود این همکاری میسر نشد و افخمی خود به تنهایی کارگردانی مجموعه را انجام داد، اما در این بین به گزینه‌های دیگری برای جانشینی‌ هادی فکر می‌کرد.

یکی از این گزینه‌ها راما قویدل بود. او حدود دو هفته‌ای است که به عنوان کارگردان دوم به پروژه پیوسته است. خودش در این باره می‌گوید: «‌درباره تولید این مجموعه با افخمی زیاد صحبت کردم تا نگاه‌هایمان به هم نزدیک شود و با فرم کار آشنا شوم. تاکنون سکانس‌های باقیمانده «عملیات 125» را تا قسمت نهم کارگردانی کرده‌ام و به احتمال زیاد قسمت‌های 10 تا 12 را هم به تنهایی کارگردانی می‌کنم.»
 
«عملیات 125» که در هر اپیزود یک قصه را دنبال می‌کند، درباره پنج جوان است که تلاش می‌کنند وارد سازمان آتش‌نشانی شوند، این جوانان هر کدام زندگی و مشغله خاص خود را دارند؛ یکی سرباز است، یکی دانشجو، یکی هم وضع مالی خوبی دارد. آنها با تلاش وارد آتش‌نشانی می‌شوند و...
در این پروژه علیرضا افخمی به‌عنوان مشاور با برادرش همکاری دارد. مجموعه عملیات 125 محصول گروه فیلم و سریال شبکه تهران است که به تهیه‌کنندگی بهروز افخمی تولید می‌شود.

همشهری امارات

کد خبر 54251

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز