مرکز کارآفرینی «تجلی نور جوادیه» که زیرنظر معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۶ فعالیت می‌کند، در این ایام محل اجرای یکی از طرح‌های فرهنگی و مذهبی شهر تهران شده است.

تکیه خانه

همشهری آنلاین_ رضا نیکنام:  به گفته معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه، در کارگاه این مرکز روزانه ده‌ها پرچم عزای حسینی دوخته می‌شود که پس از توزیع بین اهالی در معابر، جلو در منازل مسکونی و واحدهای تجاری نصب می‌شود. البته این برنامه تا اربعین حسینی ادامه دارد و عموم شهروندان از شورایاران گرفته تا کسبه، معتمدان محلی و جوانان فعال در این پروژه فرهنگی با شهرداری منطقه ۱۶ همکاری دارند و به قول معرف گوشه کار را به دست گرفته‌اند.  


مرکز کارآفرینی «تجلی نور جوادیه» در محله جوادیه قرار گرفته و از بزرگراه شهید نواب دسترسی مناسبی دارد. وقتی وارد کارگاه آن می‌شوید، با چهره‌هایی مواجه می‌شوید که با ذوق و شوق وصف‌ناپذیری پشت دستگاه چرخ خیاطی نشسته‌اند و بیرق عزاداری امام حسین(ع) را می‌دوزند و تلاش می‌کنند سهمی در ثواب و اجر معنوی این ماه به دست آورند.   «اکبر سلطانی‌زاده» یکی از افرادی است که در این مرکز کارآفرینی مشغول به کار شده و امسال برای نخستین بار است که پرچم محرم می‌دوزد، او می‌گوید: «تاکنون نمی‌دانستم که دوخت پرچم برای ایام محرم چه لذتی دارد. باید گفت که از این کار هیچ احساس خستگی نمی‌کنم و هربار که پشت چرخ خیاطی می‌نشینم، احساس خستگی نمی‌کنم و متوجه گذر زمان نمی‌شوم.» «صمد احمدی» هم از اینکه در محرم امسال در این اجر و ثواب سهیم شده، ابراز خوشحالی می‌کند و می‌گوید: «بیماری کرونا نمی‌تواند مانع از عزاداری و کمرنگ شدن مراسم سوگواری شهادت امام حسین(ع) شود و فقط شکل برگزای مراسم تغییر کرده است. هر کسی هم به شیوه خودش این رسم و آیین مذهبی را برگزار می‌کند.»  این خیاط ماهر به فضای معنوی مرکز کارآفرینی اشاره می‌کند و می‌گوید: «هر کدام از افرادی که به کار دوخت پرچم مشغول هستند، به نوعی در مراسم عزاداری اباعدالله‌الحسین(ع) شرکت می‌کنند. گاهی وقت‌ها آنهایی که صدای خوبی دارند، قطعه‌ای از اشعار مربوط به ماه محرم و شهادت امام حسین(ع) و یارانش را می‌خوانند که بسیار خاطره‌انگیز است.»  وی در حالی که قطعه شعری در وصف شهادت امام حسین(ع) به زبان آذری می‌خواند، می‌گوید: «عزاداری برای امام حسین(ع) در هر جایی ممکن است و حتی کارگاه کارآفرینی کوچک ما هم می‌تواند به محفل عزاداری تبدیل شود.»

  • راه‌اندازی پویش «ما ملت امام حسین(ع) هستیم»  

«ابوذرالله‌کرمی» معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۱۶ که مجری طرح دوخت پرچم عزاداری امام حسین(ع) و نصب آن در جلو در منازل، خیابان‌ها و میدان‌های پررفت وآمد است، می‌گوید: «امسال در ایام محرم تصمیم گرفتیم تا از توانمندی منطقه برای سیاهپوش کردن محله‌ها، تکیه‌ها، مساجد و خانه‌های مردم استفاده کنیم و آن تغییر کاربری مرکز کارآفرینی تجلی نور جوادیه بود که قبل از این به کار دوخت پوشاک مشغول بود، ‌اما شاغلان در این مجموعه که ۴۳ نفر هستند، اکنون فقط پرچم سیاه تولید می‌کنند تا بتوانیم در همه محله‌ها این طرح را اجرا کنیم.»  وی اضافه می‌کند: «همزمان با شروع کار دوخت ودوز پرچم‌های‌های عزاداری، پویش مردمی «ما ملت امام حسین(ع) هستیم» را راه‌اندازی کردیم که خیاطان و شاغلان مرکز کارآفرینی تجلی نور جوادیه، جزو نخستین افرادی بودند که به عضویت این تشکل مردمی درآمدند و به نوعی این پویش فرهنگی را آغاز کردند.»  از معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۱۶ سؤال می‌پرسیم که درباره علت نامگذاری این پویش مردمی برای ما صحبت کنید و او توضیح می‌دهد: «با توجه به اینکه امسال نخستین ماه محرمی است که سردار سلیمانی کنارمان نیست، تصمیم گرفتیم که با اجرای برنامه‌ای، خاطره این شهید را در ذهن شهروندان زنده کنیم. به همین دلیل با بررسی سخنرانی‌ها و متنی که از زبان این شهید والامقام منتشر شده، جمله‌های کوتاه و تأثیرگذار وی را انتخاب و روی پرچم‌ها حک کردیم که نمونه آن جمله معروف سردار سلیمانی در یکی از سخنرانی‌هایش بود که گفته بود ما ملت امام حسین(ع) هستیم.» 

ابوذرالله‌کرمی / معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه16
  • تا آخرین لحظه ادامه دارد 

شاغلان مرکز کارآفرینی جوادیه به‌صورت مستمر در تلاش هستند که در ایام محرم این پرچم‌ها را آماده کنند تا همه پلاک‌های منطقه ۱۶ به پرچم عزای حسینی و منقش به صحبت‌های شهید حاج قاسم سلیمانی مزین شود. ‌الله‌کرم به اهدای نخستین پرچم دوخته شده در این مرکز به خانواده شهید «محرم ترک» اشاره می‌کند که در این منطقه ساکن هستند. سپس ادامه می‌دهد: «شهید ترک نخستین شهید مدافع حرم کشوراست که در مکتبخانه امام حسین(ع) رشد و پرورش یافت. در واقع شهدای مدافع حرم به‌ویژه سردار سلیمانی، یک هدف و آرمان را دنبال می‌کردند و آن حفظ دین اسلام و قدم گذاشتن در مسیر آزادگی بود که امام حسین(ع) آموزگار آن بود. اهدای نخستین پرچم عزاداری سید وسالار شهیدان به خانواده شهید محرم ترک هم در واقع تجدید میثاق شهروندان با آرمان‌های مقدس آنهاست.»  وی با بیان اینکه حجم کار بالاست و و تا اربعین حسینی ادامه دارد و البته برای اینکه کار دوخت پرچم‌ها زودتر به سرانجام برسد، اعضای مرکز کارآفرینی از همه توان خود استفاده کرده‌اند. حتی برخی شهروندان که متوجه اجرای این برنامه شده‌اند، با اهدای پارچه مشکی در اجرای این طرح کمک می‌کنند. تعدادی هم به اصرار خودشان دوخت ودوز تعدادی از پرچم‌های عزاداری را با چرخ خیاطی خانگی خود قبول کرده‌اند که می‌خواهند گمنام بمانند.»

  • کار فرهنگی روی نسل‌های مختلف تأثیر می‌گذارد
مجتبی ده بزرگی / معتمد محله نازی‌آباد

تا امروز بیش از ۲۰ هزار پرچم عزاداری امام حسین(ع) در مرکز کارآفرینی جوادیه دوخته شده که شهروندان در جلو منازل، خیابان‌ها و میدان‌ها نصب کرده‌اند. از این نقاط می‌توان به میدان نازی‌آباد، بلوار شهید صابونیان، مقبره الشهدای خزانه بخارایی و... اشاره کرد.  
«مجتبی ده بزرگی» معتمد محله نازی‌آباد درباره نصب پرچم‌های عزاداری در معابر پررفت و آمد و همچنین ساختمان‌ها می‌گوید: «معمولاً شهروندان هر سال در محل زندگی و فعالیت خود این قبیل کارها را انجام می‌دهند و اصولاً مناسبت‌های مذهبی جزو برنامه‌هایی است که مردم همیشه میدان‌دار هستند و جلوتر از ارگان‌ها حرکت می‌کنند، اما امسال شهرداری منطقه دست به ابتکار جالبی زده و آن استفاده از گفتارها و سخنان شهید سردار سلیمانی در طراحی و دوخت پرچم‌هاست.» 
وی با بیان مثالی، تأثیرگذاری این کار را توضیح می‌دهد و می‌گوید: «وقتی نمونه‌هایی از این پرچم را در میدان نازی‌آباد نصب می‌کردیم، جوانی حدود ۲۵ ساله نزدیک آمد و متن روی پرچم را با دقت خواند. پرسید این متن از چه کسی است؟ وقتی فهمید که این بخشی از صحبت‌های سردار سلیمانی است، آن را روی برگه کاغذی یادداشت کرد و رفت. به عقیده من، این همان کار فرهنگی است که می‌تواند روی نسل‌های مختلف تأثیر بگذارد.»

کد خبر 545353

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha