بازیکنان خارجی شاخصی در تیم‌های مختلف لیگ برتر فوتبال ایران در ۱۹ فصل اخیر بازی کرده‌اند.

شیخ دیاباته

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، تاکنون ۱۹ دوره از آغاز رقابت‌های لیگ برتر فوتبال می‌گذرد و در این سال‌ها بازیکنانی از کشورهای مختلف برای تیم‌های حاضر در لیگ برتر به میدان رفته‌اند. با وجود اینکه بسیاری از بازیکنان خارجی، هیچ دستاوردی برای تیم‌هایشان نداشته‌اند و تنها یک پرونده جدید برای تیم‌های ایرانی در فیفا بازکرده‌اند، اما در هر فصل شاهد چند بازیکن باکیفیت و خوب خارجی هم در فوتبال ایران بوده‌ایم.

این فصل از رقابت‌های لیگ برتر نیز مثل دوره هجدهم با آقای گلی یک مهاجم خارجی یعنی شیخ دیاباته از استقلال به‌پایان رسید اما طبق قانون جدید سازمان لیگ فوتبال، از فصل بیستم هیچ تیمی حق استفاده از بازیکن و مربی خارجی را ندارد. در این گزارش نگاهی به بازیکنان خارجی برتر، که طی ۱۹ دوره اخیر در لیگ فوتبال ایران بازی کرده‌اند، انداختیم.

  • آرمناک پطروسیان؛ رکورددار ۱۶ ساله کلین‌شیت در فوتبال ایران

دروازه‌بان ارمنستانی سپاهان و ذوب‌آهن اصفهان، یک رکورد ۱۶ ساله را در فوتبال ایران به‌نام خود کرده بود. در اولین دوره لیگ برتر فوتبال ایران، گلر ارمنی سپاهان، برای ۷۰۶ دقیقه به‌صورت متوالی دروازه زردپوشان را بسته نگه داشت و این رکورد ۱۶ سال بعد توسط سیدحسین حسینی، دروازه‌بان استقلال شکسته شد. پطروسیان در زمان حضورش در فوتبال ایران یک بار قهرمانی در لیگ برتر (دومین دوره لیگ) و یک قهرمانی در جام حذفی (فصل ۸۵-۸۴) را با سپاهان تجربه کرد.

  • جی‌لوید ساموئل؛ از لیگ جزیره تا لیگ برتر

جی‌لوید ساموئل بازیکنی که تا سال ۲۰۰۷ نزدیک به ۱۷۰ بازی در لیگ جزیره برای استون‌ویلا انجام داده‌بود، در نقل و انتقالات زمستانی سال ۲۰۱۱، با قبول پیشنهاد استقلال راهی لیگ برتر فوتبال ایران شد و پیراهن آبی‌ها را برای ۳ سال به‌تن کرد. ساموئل را می‌توان یکی از باکیفیت‌ترین بازیکنان خارجی دانست که در لیگ ایران پا به‌توپ شد و برای مدتی هم در تیم پیکان تهران به‌کارش ادامه داد. بولتون و کاردیف‌سیتی هم از دیگر تیم‌هایی بودند که ساموئل برای آن‌ها به‌میدان رفت و سابقه بازی برای تیم‌های زیر ۲۱ ساله‌های انگیس هم در کارنامه ساموئل دیده می‌شود.

  • لوسیانو ادینیو؛ بهترین گلزن خارجی

لوسیانو ادینیو عنوان برترین گلزن خارجی لیگ برتر فوتبال ایران، متعلق به لوسیانوی برزیلی است که در دوران حضورش در فوتبال ایران، علاقه  زیادی به پوشیدن پیراهن تیم ملی ایران نشان داد. لوسیانو در ۲ مقطع، برای مس کرمان بازی کرد و در ۲ مقطع نیز پیراهن تراکتور تبریز را پوشید. او در نهایت ۸۲ بار برای این ۲ تیم گلزنی کرد و عنوان برترین خارجی گلزن در فوتبال ایران را به‌خود اختصاص داد. ادینیو در چهاردهمین دوره لیگ برتر به‌عنوان بازیکن تراکتور عنوان آقای گلی لیگ فوتبال ایران را هم کسب کرد.

  • ابراهیم توره: قرارداد با موناکو پس از درخشش در ایران

بازی‌های درخشان ابراهیم توره در پیکان تهران، باعث شد تا مدیران پرسپولیس برای لیگ هشتم با او قرارداد امضا کنند. حضور توره در پرسپولیس چندان موفقیت‌آمیز نبود، اما حضور این بازیکن اهل مالی در اصفهان، مصادف با دوران طلایی سپاهان شد و توره در کنار عمادرضای عراقی، زوج ترسناکی را در این تیم تشکیل دادند. توره در مجموع برای تیم‌های پیکان، پرسپولیس و سپاهان ۶۰ گل در لیگ برتر به‌ثمر رساند و در نهایت پس از یک فصل جدایی از فوتبال ایران و بازی کردن برای النصر امارات سر از فرانسه و تیم موناکو درآورد.

  • عمادرضا؛ گلزنی در جام باشگاه‌های جهان

یکی دیگر از برترین مهاجمان خارجی شاغل در لیگ ایران، عماد محمد رضای عراقی است. عمادرضا با فولاد خوزستان به فوتبال ایران معرفی شد، اما بهترین دوران او مربوط به سال‌های حضورش در سپاهان می‌شود. عماد رضا در نهمین دوره لیگ برتر با ۱۹ گل آقای گلی این دوره از رقابت‌ها را به‌دست آورد و به‌صورت تیمی هم افتخارات زیادی با زردپوشان کسب کرد. قهرمانی در نهمین دوره لیگ، قهرمانی در جام حذفی سال ۸۶-۸۵، نایب قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا سال ۲۰۰۷ و حضور و گلزنی در جام باشگاه‌های جهان فقط بخشی از افتخارات عماد رضا در ایران بود و باعث شد تا نام این بازیکن عراقی به‌عنوان یکی از برترین بازیکنان خارجی سپاهان و لیگ فوتبال ایران به یاد بماند.

  • سرور جپاروف؛ مرد سال آسیا برترین پاسور لیگ ایران شد

مرد سال فوتبال آسیا در ۲ دوره (۲۰۰۸ و ۲۰۱۰) تصمیم گرفت سال‌های آخر فوتبال خود را در ایران سپری کند و با قراردادی یک سال و نیمه به استقلال اضافه شود، اما محرومیت آبی‌ها از پنجره نقل و انتقالات باعث شد تا ۶ ماه نخست حضورش در ایران را با پیراهن سپاهان تجربه کند. در نهایت و با آغاز لیگ هفدهم با پیراهن استقلال به میدان رفت و علاوه بر کسب عنوان قهرمانی جام حذفی با این تیم، عنوان برترین پاسور لیگ هفدهم را هم از آن خود کرد.

  • موسی کولیبالی؛ ستاره‌ی پدیده لیگ ایران

آخرین تیمی که پیش از پرسپولیس قهرمانی در لیگ برتر را تجربه کرد، استقلال خوزستان و موسی کولیبالی هم یکی از ستاره‌های آن تیم بود. مدافع مستحکم و ۱۸۵ سانتی‌متری اهل مالی پس از کسب عنوان قهرمانی با استقلال، به‌همراه عبدالله ویسی به سپاهان رفت و امسال با ۲۸ سال سن تبدیل به یکی از تاثیرگذارترین بازیکنان فولاد در راه کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا شد.

  •  بشار رسن؛ تجربه ۷ قهرمانی با پرسپولیس

بازیکنی که در ۱۵ سالگی بازی کردن در لیگ عراق را تجربه کرد، در ایران پیراهن با پیراهن پرسپولیس قهرمانی‌های متعددی را به‌دست آورد. بشار در این سال‌ها ۲ بار گلزنی در دربی را هم تجربه کرد و به‌اندازه کافی روی سکوها محبوب شد. بشار در بین خارجی‌های متعدد پرسپولیس در این سال‌ها، نه‌تنها خرید بدی محسوب نمی‌شود بلکه حالا یکی از دغدغه‌های هواداران برای تمدید قرارداد است. رسن با پرسپولیس به ۷ جام مختلف در رقابت‌های لیگ برتر، جام حذفی و سوپرجام دست پیدا کرد.

  • فابیو جانواریو؛ زننده گل قهرمانی استقلال

جانواریو که با بازی کردن در فولاد اهواز به فوتبال ایران معرفی شد، در بازی پایانی لیگ هشتم، فصل خوب خودش را با گلزنی در دیدار مقابل پیام مشهد تکمیل کرد و زننده گل قهرمانی‌ آبی‌ها لقب گرفت. اما قهرمانی با استقلال، تمام افتخارات جانواریو در ایران نبود و این بازیکن خوش‌تکنیک برزیلی به‌همراه قلعه‌نویی در سپاهان، قهرمانی در ۲ دوره متوالی لیگ برتر را هم تجربه کرد.

  •  شیخ دیاباته؛ آخرین آقای گل خارجی

در بین بازیکنان خارجی که تاکنون در ایران بازی کرده‌اند، نفراتی مثل عرفان اولروم، لوسیانو پریرا، کی‌روش استنلی و ادینیو  آقای گل  لیگ برتر شده‌اند و حالا شیخ دیاباته مهاجم اهل مالی استقلال، آخرین بازیکن خارجی است که این عنوان را به‌دست می‌آورد. دیاباته پیش از آمدن به ایران هم کارنامه درخشانی داشت و سال‌ها در لیگ یک فرانسه و سری‌آ ایتالیا بازی کرده بود.

کد خبر 544695

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha